امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 63523
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 22 مرداد 1396 - 10:44 | | ارسال توسط :

ولایت اهل بیت سبب تزکیه نفس می شود

سخنران مسجد جمكران، با اشاره به اينكه ولايت اهل بيت(ع) نفس را تزكيه مي‌كند، گفت: ولايت اهل بيت پاك كننده شرك ها و آلودگي ها و نابود كننده تمامي علفهاي هرزه و گناهان است.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام حسین گنجی در سلسله نشست های بصیرتی شنبه شب ها که در مسجد سلمان فارسی کاشان برگزار می شود، به نقش ولایت اهل بیت و عصمت و طهارت در تربیت انسان اشاره کرد و گفت: درکمال تأسف در رابطه با نقش ولایت اهل بیت و عصمت و طهارت و تربیت انسان، کم می گوییم و کم می شنویم و کم مطالعه می کنیم.

وی افزود: خداوند در قرآن برای موضوعات فراوان قسم خورده است اما برای موضوع تربیت،  مردم در غفلت ریاست و رفاه و پرخوری و پرخوابی و پرگویی غرق شده  و آن را فراموش کرده اند.

حجت الاسلام گنجی با اشاره به اینکه انسانی که حرف خدا را می پذیرد مانند آیت الله بهجت می شود، گفت: برخی از ما حرف خدا را نپذیرفته ایم و یک عمر پا روی فهم خود گذاشته و به روز قیامت کوچک که همان وجدان درون انسان است بی توجه هستیم.

به گفته وی، در قرآن خداوند به تنها موضوعی که ۱۱ مرتبه قسم مادی و معنوی خورده است، موضوع تربیت انسان است تا خداوند با  این کار خود ثابت کند فلسفه آفرینش آدم شدن است و اگر خوب بد را به انسان آموزش داده است، سرمایه بزرگی برای انسان است که باید از آن بیشترین بهره برداری داشته است.

این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه، آیت الله بهاالدینی در تفسیر خود از تزکیه بعنوان زدن علفهای هرزه و رفع موانع نام می برد، اظهار داشت: انسان اگر می خواهد باغ درون اش سرسبز باشد و درختان میوه باغ درون او به بار بنشیند باید علف های هرزه را بزند چرا که اگر باغبان علفهای هرز را نزند گلها و میوه های باغ درون او ضربه خواهد خورد.

حجت الاسلام گنجی، گفت: دروجود انسان حقایق و معارفی وجود دارد و انبیاء  نیزآمدند ما را به خودمان معرفی کنند و بگویند چگونه ذخائر درونی خود را استخراج کنیم و چگونه از چراغ دل خود در مقابل طوفان مراقبت کنیم تا خاموش نشود، بنابراین اگر کودک تازه متولد شده قشنگ و شیرین است برای این است که تازه از عالم توحید آمده و نفس و شهوت ندارد اما در ادامه که بزرگتر می شود پدر مادر او را یا یهودی و یا مجوزی می‌کنند.

به گفته وی، اگر کودک شیرین است برای این است که تازه از عالم فطرت و توحید آمده است اما هرچه بزرگتر می شود شیرینی کودک را از او می گیریم.

حجت الاسلام گنجی ادامه داد: خداوند معادن طلا و نقره را دروجود انسان قرار داده است و انبیاء آمده اند آن را استخراج کنند و به ما آموزش بدهند که چگونه از آن در مقابل طوفان مواظبت کنیم اینجا است که خداوند ۱۱ قسم در باره تزکیه خورده است.

وی با اشاره به اینکه، خداوند برای تربیت انسان ۱۱ قسم خورده است و ۱۲۴ هزار پیامبر فرستاده تا انسان را تربیت و متعالی به اخلاق و مکارم  اخلاقی کند، گفت: قویترین، جامع ترین و سریع ترین راه برای تربیت شدن و از خود رها شدن و به خدا رسیدن راهی میانبرتر، قوی تر، سریع تر و نافذ تر از ولایت اهل بیت عصمت و طهارت نداریم.

استاد حوزه علمیه قم، گفت: ولایت اهل بیت عصمت و طهارت مربی است که تربیت می‌کند آن هم تربیت جامع و سریع و نافذ و قدرتمند و اگر اولیاء موفق شدند تنها به دلیل نماز و روزه نبوده است چرا که آنها از محضر اهل بیت استفاده کردند و به این مقامات رسیدند.

حجت الاسلام گنجی با اشاره به اینکه ولایت اهل بیت(ع) نفس را تزکیه می‌کند، افزود: ولایت اهل بیت پاکسازی کننده شرک ها و آلودگی ها نابود کننده تمامی علفهای هرزه و گناهان است.

وی با اشاره به اینکه باید خود را در معرض تربیت اهل بیت(ع) قرار دهیم، از امام شناسی بعنوان یکی از راههای تربیت اهل بیت نام برد و اظهار داشت: عشق به اهل بیت(ع) و توسل روزانه به اهل بیت(ع) وصل به اهل بیت و تبعیت از اهل بیت را می آورد.

استاد حوزه علمیه قم ،توسل به اماکن مذهبی از جمله مسجد جمکران که از سراسر کشور و حتی خارج از  کشور توسل کننده دارد را در وصل به اهل بیت(ع) مهم دانست و عنوان کرد: پل ارتباطی با جمکران، انسان را عبد اهل بیت و از جنود شیطان رها می‌کند.

وی ارتباط با مجالس و محافل دعای ندبه را مهم خواند و از برگزاری دعاهای ندبه پراکنده انتقاد کرد و خاطرنشان کرد: برگزاری دعاهای ندبه متمرکز و با شکوه در سراسر کشور تأثیرگذاری بیشتری دارد و ارتباط با این محافل دینی که بوی اهل بیت می دهد می تواند انسان را گام به گام به اهل بیت نزدیک تر کند.

لازم به ذکر است، مسجد سلمان فارسی خیابان امیرکبیر یکی از مساجد فعال شهرستان کاشان در امور فرهنگی است که برای چهارمین سال متوالی است سلسله بحث های بصیرتی اخلاقی به همت و تلاش امام جماعت این مسجد، حجت الاسلام سید محمد لاجوردی برگزار می شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.