امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51057
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 19 اسفند 1395 - 14:53 | | ارسال توسط :

پخش «حیات بندگی» با محوریت معرفی علمای شیعه در نوروز ۹۶

برنامه حیات بندگی با محوریت زندگی‌نامه علمای برجسته شیعه و بازسازی زندگی آن‌ها در ایام نوروز ۹۶ تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

به گزارش بابل نوین، علی مهام، تهیه کننده برنامه حدیث بندگی از پایان تولید این برنامه و پخش آن در ایام نوروز ۹۶ خبر داد و در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن ارائه جزئیاتی از این برنامه بیان کرد: این برنامه در ۱۳ قسمت چهل و پنج دقیقه‌ای در ایام نوروز ۹۶ روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت.
وی در ادامه افزود: محتوای برنامه در خصوص معرفی ۱۳ تن از علمای برجسته شیعه که همگی از دنیا رفته‌اند می‌باشد که این علما عبارت از: حضرات آیات محمد علی اراکی، سید محمدهادی میلانی، سید رضا بهاءالدینی، سیدابوالحسن اصفهانی، عبدالحسین امینی، عبدالکریم حق شناس، میرزاجواد آقا تهرانی، شیخ جعفر شوشتری، احمد فهری زنجانی، علی مشکینی، مهدی الهی قمشه ای، شیخ حسین زاهد و بانو مجتهده امین هستند.
مهام در مورد ساختار برنامه تصریح کرد: ساختار برنامه به صورت بازسازی است که زندگی این علما از دوران نوجوانی، جوانی و برزگسالی را بازسازی کرده‌ایم و در کنار این بازسازی سراغ اشخاص خاصی که این علما را می‌شناختند مصاحبه گرفته‌ایم البته لحظات خاص زندگی آنها را بازسازی کرده‌ایم که برای جوانان بیشتر می‌تواند مؤثر باشد.
تهیه کننده برنامه حیات بندگی در ادامه افزود: از جمله افرادی که با آنها مصاحبه گرفته شده آیت الله استادی، آیت الله گرامی، مرحوم آیت الله خزعلی، حجت الاسلام شجوعی و دیگر افراد این چنینی بوده‌اند، برای این که بتوانیم با مخاطب همزاد پنداری داشته باشیم از بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ بازیگر غیر حرفه‌ای تست بازی گرفتیم و آنهایی که به شخصیت‌های مورد نظر ما شباهت بیشتری داشتند را انتخاب کردیم.
مهام در مورد گریمور این برنامه بیان کرد: گریم شخصیت‌ها توسط بابک شعاعی بوده که تجربه حضور در حدود ۳۰ سریال تاریخی را در پرونده دارد و شبیه سازی ما به قدری حرفه‌ای و دقیق صورت گرفته که وقتی قرار شد یکی از روحانیون عمامه نقش آیت الله ابوالحسن اصفهانی را ببندد، وقتی این کار را کرد از شباهت این بازیگر این نقش با شخصیت آیت الله اصفهانی متعجب شد.
وی در مورد مکان‌های ضبط این برنامه تصریح کرد: در این برنامه از چند لوکیشین استفاده شده است که از جمله آنها می‌توان به دماوند و خانه های قدیمی در تهران اشاره کرد اما بیشتر کار ما در استان اصفهان و در روستاهای شهرستان اردستان بوده است به این دلیل که بافت خانه‌ها قدیمی‌تر و دست نخورده‌تر بوده است.
مهام ضمن اشاره به مدت زمان هر برنامه بیان کرد: هر برنامه که مخصوص یک شخصیت است بین ۴۵ تا ۵۵ دقیقه تصویر برداری و مونتاژ نهایی شده است که از ساعت ۲۲ شب پخش شده و تکرار آن نیز روز بعد ساعت ۱۰ صبح روی آنتن می‌رود.
وی در مورد طراح این برنامه بیان کرد: طراح اصلی این برنامه حجت الاسلام عرفاتی بوده است، در واقع در زمان ریاست گروسی بر شبکه قرآن که گرجی نیز سمت قائم مقامی شبکه را داشتند این برنامه شکل گرفت و تصویب شد و به خاطر حساسیت‌هایی که داشته تولید آن حدود ۳ سال به طول انجامید و می‌توان گفت این برنامه محصول مشتکری از زمان مدیریت قبلی و مدریت فعلی شبکه قرآن است، همچنین یکی از دلایل مهم طولانی شدن تولید برنامه نیز مصاحبه شوندگان بودند.
مهام به سختی‌های تهیه و تولید این برنامه اشاره و بیان کرد: بازسازی‌ها در بازه زمانی ۶ ماه تا ۱ سال تمام شد اما مصاحبه‌هایی که قرار بود پیرامون شخصیت مورد نظر گرفته شود بسیار زیاد به طول انجامید، مثلا مدت زمانی که برای گرفتن وقت از آیت الله خزعلی صرف شد حدود شش ماه طول کشید و زمانی که به روز مصاحبه رسیدیم نیز حال ایشان مساعد نبود و به سختی توانستیم با ایشان مصاحبه کنیم.
وی در ادامه افزود: در هر یک از قسمت‌های این برنامه یک ویژگی شاخص اخلاقی آن عالم در نظر گرفته شده و بدان پرداخته‌ایم، مثلاً در خاطرات آیت الله اراکی آمده است که یک روز در حالی که از میدان فیضیه بیرون آمد و قدم می‌زد به یک عکاسی رسید و تصویری که در آنجا بود را ملاحظه کرد، تصویر مربوط به امام خمینی(ره) بود و ایشان گفته بودند اگر صاحب این تصویر در صحرای کربلا بود حتماً در کنار امام حسین(ع) شهید می‌شد یا شهید صیاد شیرازی که هر زمانی که قصد رفتن به جبهه داشته با همراهانش به دیدار آیت الله بهاءالدینی می‌رفته و ایشان نیز دستی بر سو و روی شهید صیاد و یارانش می‌کشیدند و بعد روانه جبهه می‌شدند لذا به این مسائل بیش از پیش پرداخته شده است.
مهام در مورد اهمیت ساخت این قبیل برنامه‌ها بیان کرد: مهم ترین مطلب این است که این علمای برجسته را توده مردم نمی‌شناسد و اهمیت این برنامه‌ها در این است که به ویژه نسل جوان می‌توانند با این شخصیت‌های برجسته شیعی بیش از پیش آشنا شوند. /ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.