امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54431
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 25 فروردین 1396 - 12:56 | | ارسال توسط :

چگونه آثار اعتکاف را در خود حفظ کنیم

مسئول ستاد اعتکاف دانشجویی دانشگاه فردوسی، با تأکید بر اینکه بعد از اعتکاف، باید خلوت‌های روزانه و یا هفتگی جهت بررسی تصمیم‌هایی که در اعتکاف گرفته‌ایم داشته باشیم و ارتباط با جمع های معناگرا را حفظ کنیم، گفت: با انجام این موارد، می‌توان آثار اعتکاف را در خود حفظ کرد.

به گزارش بابل نوین، محمدطلا بیگی، مسئول ستاد اعتکاف دانشجویی دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: اعتکاف یک عبادت جمعی برای یک خلوت فردی است و این فرصت را به انسان می‌دهد که بازبینی در رفتار و تفکرات و هدف‌گذاری‌های معنوی خود داشته باشد.

وی ادامه داد: در واقع اعتکاف نقشه‌ای برای غبارزدایی ما با خدا و ایجاد ارتباط های معنوی بیشتر با خداوند و امیدواری به رشد معنوی است.
طلا بیگی از جمله کارهایی که قبل از اعتکاف باید انجام دهیم، داشتن نیت خالص دانست و گفت: باید متوجه باشیم که انگیزه ما برای شرکت در اعتکاف این باشد که چون خداوند این کار را دوست دارد و ما را به آن دعوت کرده، معتکف می‌شویم، همچنین باید ببینیم بعد از اعتکاف چه تغییری در زندگی ما رخ خواهد داد، چه چیزی در این سه روز به دست می‌آوریم و هدف خود را مشخص کنیم.

وی به برنامه‌ریزی براساس هدف در اعتکاف اشاره کرد و گفت: معتکف باید ببیند هدفش از اعتکاف چه بوده و زمانش را تقسیم کند، بخشی را به تفکر و بخشی را برای مطالعه‌ی کتاب‌هایی بگذارد که وقت نکرده آن‎ها را بخواند، مثلا اعتکاف زمان مناسبی است که کتاب عالی و مفید نهج‌البلاغه را مطالعه و در مورد آن فکر کنیم.

وی همچنین به حلالیت طلبی اشاره کرد و افزود: اگر می‌خواهیم آثار عبادات در ما نمود پیدا کند باید رضایت افراد را به همراه داشته باشیم چرا که اگر کسی از ما ناراضی باشد دیگر آثار اعتکاف در ما به وجود نخواهد آمد.
معاون طرح و برنامه نهاد رهبری دانشگاه فردوسی اظهار کرد: اعتکاف شرایطی دارد از جمله اینکه فرد باید عاقل باشد، نیت وی به قصد قرب باشد، سه روز متوالی از اذان صبح روز اول تا مغرب شرعی روز سوم در مسجد باشد، از مسجد خارج نشود مگر برای انجام کارهای ضروری شرعی و عرفی و کسب اجازه از کسی که اجازه او لازم است(همسر،والدین)، همچنین اعتکاف نباید باعث آزار و اذیت پدر و مادر شود.

وی با اشاره به معنای عام ریا و انجام کارها برای غیر خدا، بیان کرد: ریا یک امر قلبی است و برای تمامی عبادات جاری است، حتی در یک نماز عادی نیز شاید رگ‌هایی از ریا دیده شود و معتکف باید مراقب باشد که عملش همراه با ریا نباشد.

مسئول ستاد اعتکاف دانشگاه فردوسی، آثار فردی اعتکاف را تمرکز بر آخرت، محاسبه کیفی معنویت در زندگی، یاد مرگ، تجدیدنظر در برنامه‌ریزی‌های زندگی، آموزش سطح بالای آموزه‌های دینی، اصلاح رفتار و تصمیم گیری‌های سازنده، اعتماد به نفس در زندگی معنوی و اینکه می‌شود بدون موبایل و وابستگی به اطرافیان زندگی کرد، عنوان کرد.
وی همچنین، تمرین کار تیمی و بررسی مشکلات جامعه‌ی دینی را نیز از آثار اجتماعی اعتکاف دانست و با تأکید بر اینکه بعد از اعتکاف، باید خلوت‌های روزانه و یا هفتگی جهت بررسی تصمیم‌هایی که در اعتکاف گرفته‌ایم داشته باشیم و ارتباط با جمع های معناگرا را حفظ کنیم، گفت: با انجام این موارد، می‌توان آثار اعتکاف را در خود نگه داشت.
وی، ارتباط با جمع‌هایی که اصالتا لذت گرا هستند و به تنها چیزی که اهمیت می‌دهند لذت‌های دنیایی و مادی است و اینکه خلوت‌های روزانه و هفتگی خود را کم رنگ کرده و از رشد معنوی نا امید شویم را، آسیب‌ها و آفت‌هایی دانست که انسان بعد از اعتکاف ممکن است به آن دچار شود./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.