امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 71253
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 30 آبان 1396 - 16:13 | | ارسال توسط :

کارآفرینی اجتماعی ضرورت دنیای امروز است/ ۲۰ میلیون از مردم کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: کارآفرینی اجتماعی جزء ضرورت‌های دنیای امروز است و به این ترتیب تقویت بنگاه های اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش بابل نوین،همایش «کارآفرینان خیر، خیران کارآفرین» صبح امروز(سه شنبه) برگزار شد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در همایش «کارآفرینان خیر، خیران کارآفرین» اظهار کرد: در دنیای امروز شاهد روند اجتماعی شدن حوزه های سیاسی و اقتصادی هستیم و اگر در علم سیاست، مدیریت قدرت مطرح باشد، امروزه قدرت اجتماعی هم به همان اندازه و حتی بیشتر از مدیریت قدرت دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: امروزه کارآفرینی اقتصادی در سراسر دنیا به سمت کارآفرینی اجتماعی سوق پیدا کرده است و کسب و کار اجتماعی به صورت مکمل به شیوه های دوره فعلی اضافه شده اند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: مشارکت های سیاسی گذشته به مشارکت های مدنی تغییر کرده است و این مسئله از اواخر قرن بیستم شروع شده و بسیاری از روش‌های سیاسی تغییر شکل دادند و شکل اجتماعی پیدا کرده‌اند.

فیروزآبادی خاطر نشان کرد: موضوع تاثیرگذاری فعالیت NGOها در حوزه سیاسی و اقتصادی امری مهم است و در حال حاضر نظام‌های سیاسی، به سمت نظام مقررات گزاری و مشارکت ذی‌نفعان حرکت می کنند.

وجود ۱۲ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون از مردم کشور زیر خط فقر زندگی می کنن، همچنین ۱۲ میلیون از افراد را حاشیه نشین ها تشکیل می‌دهند و در کنار این موارد با معضلات و مشکلاتی چون کودکان کار و خیابانی، زنان سرپرست خانوار و مسئله مهاجرت نخبگان نیز مواجه هستیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: در نظام های مدرن امروزی همه‌ مردم رأی برابر ندارند و ذی‌نفعان مصلحت عامه مردم را مدنظر قرار می دهند و تصمیم گیری می کنند.

فیروزآبادی ادامه داد: در قرن ۲۱ اهمیت سرمایه های فکری و مدنی بیشتر از سرمایه های مالی و اقتصادی است و مهاجرت سنگین و تغییر اقتصاد از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی و پس از آن به اقتصاد خدماتی، بخش گسترده ای از صنعت از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: علی رغم اهمیت سرمایه های فکری و مدنی، رویاپردازی و آرمان پردازی در قرن بیست و یکم، برخی از افراد و گروه‌ها همچنان قرن بیستمی هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: امروزه در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شاهد تحولات بسیاری هستیم و کارآفرینی به سمت و سوی اجتماعی شدن پیش می رود.

فیروزآبادی یادآور شد: مسئله توسعه شهرنشینی موضوعی است که نمی توان از آن غافل شد و در کشور ما در اوایل انقلاب ۳۰ درصد مردم شهرنشین بودند و امروزه این آمار به بیش از ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است و در قرن بیست و یکم تا ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: نرخ امید به زندگی در میان مردم کشور در اوایل انقلاب ۵۸ درصد بود و در حال حاضر نرخ امید به زندگی تا ۷۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: اگر بخواهیم میزان بهره‌وری را افزایش دهیم و به سمت نوسازی صنعتی پیش برویم، بسیاری از کارگران بیکار می‌شوند و شغل خود را از دست می دهند.

توسعه صنعت در گرو اقتصاد اجتماعی است

فیروزآبادی تاکید کرد: چاره بیکار نشدن کارگران، توسعه صنعت است و منابع مورد نیاز توسعه صنعت باید از طریق اقتصاد اجتماعی تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: در قرن بیست و یکم مسئله ضعف اخلاق و فردگرایی در شهرها و ابرشهرهای دنیا به وجود آمده است و این معضل از بین رفتنی نیست و ادامه پیدا می کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: همزمان با توسعه و تجهیز امکانات در روستاهای کشور باید به مسئله کارآفرینی نیز توجه شود.

فیروزآبادی تصریح کرد: از ظرفیت قابل توجه فضای مجازی نباید غافل شد و امروزه افراد در جامعه شبکه ای که در آن اجتماعات مختلف شکل می گیرد با هم ارتباط پیدا می کنند و ایده ها و ارزش های خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

وی ادامه داد: مدیریت فعلی استارت آپ ها با شیوه های کنونی منجر به فرار مغزها می شود و پس از آن توسط اقتصادهای بزرگ تر جذب می‌شوند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: توجه به کارآفرینی اجتماعی در کشور ما نسبت به کارآفرینی اقتصادی اهمیت بیشتری دارد و کارآفرینی های اجتماعی مبتنی بر نیت های خیرخواهانه احتمال دستیابی به موفقیت های بیشتری را در حوزه های سیاسی و اقتصادی رقم می‌زند.

فیروزآبادی اظهار کرد: بحث پیرشدن جمعیت و تحولات تکنولوژیکی که در دنیای امروز مطرح است، بحثی جدی و قابل تامل است و جامعه شبکه ای تلاش می کند تا اجتماعات مختلف را با هم مرتبط کند و به تدریج به سمت پایداری پیش برود./ز

باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.