امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51679
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 24 اسفند 1395 - 18:13 | | ارسال توسط :

کارشناسی دقیقی برای اشتغال بانوان با نگاه اسلامی صورت نگرفته است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه در تعالیم اسلامی اشتغال زنان ممنوعیتی ندارد گفت: اشتغال زنان در نگاه اسلامی باید کارشناسی شود تا به یک کارکرد مفید و مؤثر برسد اما این اتفاق به درستی در کشورمان صورت نگرفت.

به گزارش بابل نوین،  منیره نوبخت، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در اولین روز از هفته زن که با عنوان «زن، نهضت علمی و تولید ملی و اقتصاد مقاومتی» نام گذاری شده است گفت: از سویی ما در زمینه فرهنگ اقتصاد با مشکل روبرو هستیم و از سویی دیگر بر مبنای فرهنگ ایرانی اسلامی بر این باور هستیم که بانوان نقش مؤثری در فرهنگ دارند.

وی تلاش بانوان برای تأثیرگذاری در فرهنگ اقتصاد و اصلاح نقایص آن را یک ضرورت خواند و گفت: در فرهنگ اشتغال با موضوعات مختلفی از جمله نداشتن کارشناس دقیق، نپرداختن به شغل مؤثر و مفید، عدم اولویت بندی شغل‌ها، ارزیابی پیامدهای اشتغال و .. روبرو هستیم.

نوبخت با بیان اینکه در ابتدای شروع انقلاب اسلامی نظرات در زمینه اشتغال زنان موافقت اسلام با فعالیت‌های اقتصادی زنان بود اظهار کرد: اشتغال زنان در نگاه اسلامی باید کارشناسی شود تا به یک کارکرد مفید و مؤثر برسد اما این اتفاق به درستی در کشورمان صورت نگرفت و کارشناسی های دقیق برای چگونگی ورود زنان به عرصه اشتغال انجام نشد.

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه به همه گیر شدن فرهنگ مصرف اشاره و عنوان کرد: توجه به تولیدات داخلی یک ضرورت است اما نیاز به ایجاد جاذبه دارد تا نگاه مشتری‌ها از خریدهای خارجی به خرید محصولات داخلی معطوف شود. این‌ها موضوعاتی هستند که در قالب فرهنگ اقتصاد قابل ارزیابی هستند و زنان می‌توانند در روند اصلاح آن نقش داشته باشند.

نوبخت بر ضرورت ورود بانوان با توان علمی بالا برای رفع نقایص فرهنگ اقتصاد تأکید و تصریح کرد: زنان می‌توانند از مباحث نظری و مبنایی تا ارائه راهکارهای علمی در این عرصه ورود پیدا کنند و به صورت عملی برای اصلاح فرهنگ اقتصاد گام بردارند. فراوانی تعداد زنان تحصیلکرده فرصتی برای جامعه است که به خوبی از آن استفاده نمی‌شود و برخی نیز آن را یک تهدید می‌دانند و وجود آسیب‌های اجتماعی را به گسترش این گروه از زنان نسبت می‌دهند.

اصلاح فرهنگ اقتصاد
وی یکی از پایه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی را اصلاح فرهنگ اقتصاد دانست و گفت: میان مادر و همسر خوب بودن با یک زن دانشمند فرزانه بودن تناقصی وجود ندارد، صرفا بهره‌گیری علمی و کارشناسی شده از زمان‌ها و فرصت‌ها مورد نیاز است. نه تنها تناقضی میان این دو وجود ندارد بلکه یک بانوی دانشمند مهارت بیشتری در تربیت فرزند نیز دارد و این ادعایی است که در عمل نیز ثابت شده است.

نوبخت با بیان اینکه همسرداری و فرزند‌پروری یک مزیت برای زنان با توان علمی بالا در فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود گفت: نیازسنجی و اولویت بندی در مشاغل از جمله اموری است که نه تنها از سوی سازمان‌ها، نهادها و دولت بلکه از سوی خود بانوان نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در حوزه‌هایی قرار گیرند که به عنوان یک زن ایرانی غیرتمند فعالیت مؤثری داشته باشند./ص

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.