امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51497
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 23 اسفند 1395 - 11:20 | | ارسال توسط :

کارشناس مذهبی: خرید کالای ایرانی، فقر را از جامعه پاک می کند/هنرمندان وارد عرصه شوند

کارشناس و نویسنده مذهبی با بیان اینکه خرید کالای ایرانی چهره فقر را از جامعه می زداید، از هنرمندان خواست برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی مشارکت کنند.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام جلال نوری روز دوشنبه در گفت وگو با  ایرنا، با استقبال از راه اندازی پویش خبرگزاری جمهوری اسلامی برای حمایت از خرید کالای ایرانی افزود: بعضی از محصولات خارجی با بزک به عنوان کالای ایرانی معرفی می شود، از این رو موسسه استاندارد و تشکیلاتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کنند، وظیفه دارند در این زمینه برای مردم شفاف سازی کنند که در سبد کالای مردم چه محصولی به عنوان کالای ایرانی تعریف می شود.
وی ادامه داد: البته اولین گام برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی این است که مردم حس همبستگی پیدا کنند. یعنی بدانند که مسائلی مانند بیکاری مربوط به همه اعضای یک خانواده و برادر و فامیل خودشان است.
نوری گفت: در واقع مردم باید احساس کنند که یک فامیل بزرگ هستند و همانگونه که نسبت به هم تعصب دارند، نسبت به خرید کالای خارجی نیز تعصب داشته باشند.
این کارشناس مذهبی، وظیفه مطبوعات و رسانه ها به ویژه تلویزیون را برای فرهنگسازی در این زمینه سنگین دانست تا ضمن گفت وگو با افرادی که نماد فرهنگی و شاخص هستند، مانند هنرمندان و ورزشکاران، آنان را با نشان های ایرانی به مردم نشان دهند.
وی افزود: اگر مردم ببینند که هنرمندان و شخصیت های تاثیرگذار در خانه های خود از محصولات ایرانی استفاده می کنند، قطعا تاثیر بسیاری بر مصرف مردم خواهد گذاشت.
نوری از اثرگذاری هنرمندان در عرصه های سینما، موسیقی و تئاتر سخن گفت و اظهار داشت: خواننده ای که درباره کودکان کار و خیابانی ترانه ای می خواند و قطعه ای تصویری تولید می کند، تاثیرات بسیاری در جامعه داشته و در زمینه مصرف کالای ایرانی نیز می توان چنین کارهایی را به نمایش گذاشت.
وی تاکید کرد: وقتی مردم ارتباط افزایش فقر و بیکاری را با مصرف نکردن کالای ایرانی درک کنند، در چنین زمانی چهره واقعی فقر را خواهند دید و بازتاب آن مشخص خواهد شد و در نتیجه تلاش می کنند تا از خرید کالاهای خارجی خودداری کنند.
این پژوهشگر مذهبی همچنین خواستار برگزاری نشست های تخصصی‌ برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع شد و افزود: ما نباید مساله خرید کالای ایرانی را از مردم مطالبه کنیم بلکه رسانه ها و خبرگزاری ها این دغدغه ملی را از مسوولان و افراد اثرگذار مطالبه کنند.

** مصرف کالای ایرانی همچون فرهنگ ایثار نهادینه شود
این نویسنده مذهبی گفت: همانگونه که در چهار دهه گذشته فرهنگ ایثار و گذشت در کشور رواج یافت و در دوران دفاع مقدس نیز مردم با ایثار و از خودگذشتگی در مقابل دشمنان ایستادند، باید تلاش کنیم تا فرهنگ مصرف کالای ایرانی نهادینه شود.
وی با اشاره به مسائل مختلف اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بارها مطرح کرده اند، اظهار داشت: مردم باید بدانند که مصرف کالای داخلی از آن جهت اهمیت دارد که با خرید محصولات ایرانی در واقع شعار خودکفایی و استقلال را دنبال می کنیم.
نوری افزود: البته نمی توانیم همه کالاها را تولید کنیم ولی با توجه به تحریم ارز بهترین کار برای مقابله با دشمن این است که از خروج ارز جلوگیری کنیم.
وی یکی از راه های افزایش مصرف کالاهای داخلی را اهمیت دادن به ارزش افزوده دانست و گفت: بهبودبخشی در مسائلی مانند استاندارد، کیفیت، ارزش افزوده و بسته بندی باعث می شود تا مخاطب از کالای ایرانی استقبال کند.
این کارشناس رسانه از مطبوعات و خبرگزاری ها خواست تا مطالبه گر این مسائل باشند و افزود: چرا ۸۰ درصد زعفران دنیا را ایران تامین می کند ولی نشان(برند) آن برای اسپانیاست و این مساله نشان می دهد که صنایع بسته بندی ما ضعیف است در غیر این صورت کسی خواستار زعفران یا برنج خارجی نیست چون کیفیت آن خوب است.

** کالای ایرانی باید مقرون به صرفه باشد.
نوری گفت: اگر مبارزه با قاچاق جدی باشد، از ورود آن جلوگیری شود، گمرکی مناسب برای آن وضع شود و بر کالای ایرانی نظارت شود تا مبادا از کیفیت آن کم بشود و همچنین کالاهای ایرانی خدمات پس از فروش داشته باشد، بسیاری از مردم به محصولات داخلی رو می آورند.
وی افزود: بعضی از شرکت های خودروسازی برای ارائه خدمات پس از فروش خودروهای خود از مردم پول می گیرد ولی در کشورهای دیگر شرکت های بیمه خود را متعهد می دانند تا زمان تعمیر خودروی یک بیمه شده، خودرویی دیگر تحویل مشتری می دهند ولی در ایران مشتری دردسرهای بسیاری را تحمل می کند.
این کارشناس رسانه افزود: اگر مشکلات مصرف کالای ایرانی را کاهش دهیم و شرکت های تولیدکننده در این زمینه تلاش کنند، مردم خود به خود به سمت مصرف تولید داخلی تمایل بیشتری پیدا می کنند.
وی همچنین گفت: البته در وضعیت کنونی درآمد اقتصادی مردم پایین است و چون تفاوت قیمت کالای ایرانی با خارجی بسیار است، باید به جیب مردم نیز نگاه کنیم و معتقدم نگاه منطقی در این زمینه ضروری است.

** مشکل تبلیغات کالای خارجی
نوری درباره گسترش تبلیغات کالاهای خارجی در خیابان ها و رسانه ها گفت: بخشی از این مشکل مربوط به ساختار برخی نهادها مانند صدا و سیماست. به عنوان نمونه نیمی از بودجه صدا وسیما و سازمان ها از راه تبلیغات تامین می شود.
وی افزود: صدا وسیما بسیار دولتی است در حالیکه اگر رسانه ملی بخش های مختلف خود را واگذار کند و از این فربهی خارج شود، بسیاری از مشکلات این سازمان حل می شود. به همین دلیل صدا وسیما با ۴۰ هزار نیرو نمی تواند هزینه های برنامه سازی خود را تامین کند.
این کارشناس رسانه همچنین گفت: صدا وسیمایی که سالانه نیازمند چند هزار میلیارد تومان است، مجبور است با پخش تبلیغات کالای خارجی بخشی از نیاز خود را تامین کند و از طرف دیگر چون شرکت های خارجی، هزینه های بیشتری را برای طراحی تبلیغات کالاهای خود در نظر می گیرند، معمولا تبلیغاتی هوشنمندانه تر و حرفه ای تر دارند.

** تعارض های فرهنگی پذیرفته نیست
نوری گفت: فعالیت های فرهنگی شامل یک مجموعه و یک بسته است و مردم متوجه تناقض ها و تعارض های فرهنگی در این مجموعه ها می شوند. مثلا یک رسانه نمی تواند از اخلاق صحبت کند ولی عملکرد آن غیراخلاقی باشد و مردم چنین چیزی را قبول نمی کنند.
وی افزود: مردم تبلیغات دینی شهرداری را کمتر می پذیرند، چون معتقدند شهرداری به زور از مردم پول می گیرد و از طرف دیگر آن را برای تبلیغات دینی هزینه می کند ولی اگر شهرداری که در حوزه فرهنگ هزینه می کند، به کارکنان خود آموزش دهد که با مردم رفتار خوبی داشته باشند، آنگاه این تبلیغات دینی نیز اثرگذار خواهد بود.
این کارشناس فرهنگی افزود: مردم از خبرنگاری که درباره ضرورت مصرف کالای داخلی سوال می کند، نمی توانند بپذیرند که چنین خبرنگاری لباس خارجی بپوشد.

** مصرف کالای داخلی را هوشمندانه تبلیغ کنیم
نوری گفت: باید برای مردم تعریف کنیم که در چه مواردی مجبور به استفاده از کالای خارجی هستیم. چون با توجه به نظریه تقسیم کار نمی توانیم همه کالاها را در کشور تولید کنیم و باید ببینیم در کدام بخش مجبوریم از محصولات خارجی استفاده کنیم.
وی خواستار تبلیغاتی هوشمندانه و آگاهی بخش برای مصرف کالاهای داخلی شد و گفت: تعریف و تبیین نتایج مصرف نکردن کالای داخلی برای مردم ضرورت دارد.
نوری افزود: اگر مردم بدانند که نخریدن محصولات ایرانی به مسائلی همچون طلاق، بیکاری، زنان خیابانی، انحراف، سودجویی، فساد و قاچاق منجر می شود، مطمئنا از خرید کالاهای داخلی استقبال می کنند و اگر سرشاخه های این فساد را باز کنیم و هوشمندانه به مردم نشان دهیم، مردم به سراغ کفش و لباس خارجی نخواهند رفت.
این کارشناس رسانه راه اندازی پویش های مردمی را برای خرید کالای ایرانی ستود و گفت: اگر هر مدیر کارخانه و کارگاه تولیدی از کانون ها و موسسات فرهنگی بخواهد تا کانال هایی را برای تشویق خرید اجناس ایرانی راه اندازی کند، علاوه بر ایجاد اشتغال می توانند در راستای فرهنگسازی نیز گام بردارند./ص

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.