امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56045
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1396 - 20:03 | | ارسال توسط :

کسری بودجه مانعی برای هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری صادرات

مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت گفت: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته تنها 50 میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز را آن هم با تأخیر پرداخت کرد.

به گزارش بابل نوین، محمود بازاری مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری در سال نیازمند فراهم شدن الزاماتی بود که به دلیل عدم تحقق این الزامات به هدفگذاری سال ۹۵ دست نیافتیم.

وی در ادامه افزود: برخی از این الزامات، رقابتی شدن صنعت در بخش کالا و دستگاه‌هایی که در تولید صادرات محور دخیل هستند، کم‌کردن از بروکراسی اداری و همچنین ضرورت ایجاد تغییرات کوتاه‌مدت هم درحوزه بانکی، بیمه‌ای و پوشش هزینه‌های صادراتی و پوشش ریسک صادرکننده‌ها بود و بخشی هم تأمین منابع مالی برای مشوق‌های صادراتی که ما رقم ۴۰۰ میلیارد تومان را اعلام کرده بودیم که ۱۰۰ میلیارد آن برای یارانه تسهیلات و ۳۰۰ میلیارد برای پرداخت جوایز و مشوق‌های مستقیم بود.
بازاری تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته تنها ۵۰ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز را آن هم با تأخیر پرداخت کرد. این موانع باعث شد هدفگذاری‌ها محقق نشده و از آنجایی که سازمان توسعه تجارت به عنوان یک هماهنگ کننده عمل کرده و خود اجرا کننده نیست، نتوانست به تعهدات خود در حوزه صادرات عمل کند.
مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت بیان کرد: چند روز پیش شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی که به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، نتایج خوبی را در برداشت و سازمان توسعه تجارت نیز برنامه‌هایش را برای تحقق افق‌های صادراتی مورد نظر ارائه داد و قرار بر این شد که از محل تبصره ۱۴ و سایر ردیف‌ها ،به سازمان برنامه وبودجه ۶۲۰ میلیارد تومان تأمین و ابلاغ شود و امیدواریم این رقم درسال ۹۶ محقق شده و برنامه ریزی هدفمندی برای توسعه صادرات تبیین شود.
وی درپاسخ به این سؤال که مراجعات هیأت‌های خارجی بعد از برجام تأثیر محسوسی در افزایش صادرات غیرنفتی داشته اذعان داشت: مراودات لزوماً منجر به اقدام عملی درحوزه تجارت در کوتاه مدت نمی‌شود این رفت و آمدها آنقدر باید انجام شود که به قرارداد مشخصی برسد./ص
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.