امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69357
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 14 آبان 1396 - 17:05 | | ارسال توسط :

کلمه چله نشینی با اربعین چه تفاوتی دارد؟

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) و کارشناس امور دینی، در خصوص واژه اربعین و چله نشینی گفت: اربعین و چهلم کلمه مقدسی است که برای بسیاری از کار‌های با ارزش این کلمه را با عناوین اربعین و یا کلمه چله نشینی تعبیر می‌کنیم. در خلقت انسان […]

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) و کارشناس امور دینی، در خصوص واژه اربعین و چله نشینی گفت: اربعین و چهلم کلمه مقدسی است که برای بسیاری از کار‌های با ارزش این کلمه را با عناوین اربعین و یا کلمه چله نشینی تعبیر می‌کنیم. در خلقت انسان بیان شده است که نطفه انسان هر ۴۰ روز تغییر حالت می‌دهد.

وی درادامه بیان کرد: در روایات بسیاری عدد ۴۰ مقدس شمرده شده و اگر در این مدت کاری را برای خدا انجام بدهیم، سعادتمند خواهیم شد. ولیکن کلمه اربعین مختص، سیدالشهدا (ع) است و کاملا با واژه چله نشینی متفاوت است.

تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) افزود: اربعین مخصوص اموات و درگذشتگان مرسوم است و هیچ اربعینی از اربعین ائمه معصوم (ع)، در قیاس با اربعین امام حسین (ع) نیست. چرا که در احادیث امامان و بزرگان یکی از پنج علائم مومن، زیارت اربعین و حرم سید الشهدا (ع) شمرده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی با بیان اینکه آداب چله نشینی با اربعین متفاوت است، اظهار کرد: در آداب چله نشینی آمده که باید ۴۰ روز از تعلقات دنیوی رها شویم و طبق اصول چله نشینی رفتار کنیم. در اعمال روز اربعین نیز از بزرگان و امامان سفارش شده است که از روز عاشورا تا اربعین، خدمت و نوکری امام حسین (ع) را انجام بدهیم و اربعین به زیارت حرم امام حسین (ع) و قبور شهدای کربلا برویم، ولی این امری قطعی نیست و اگر کسی توان رفتن به زیارت نداشته باشد، می‌تواند از حیاط و یا بام خانه خود روی به حرم ایستاده و سلام دهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.