امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51283
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 21 اسفند 1395 - 12:39 | | ارسال توسط :

گفتمان ملی آموزش و پرورش از نگاه وزیر

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید این مساله را که "پرورش بر آموزش مقدم شود" را به عنوان گفتمان ملی آموزش و پرورش مطرح کنیم تا چالش‌های موجود را احصاء و به آن بپردازیم عنوان کرد: همه نهادها در این مساله سهیم‌اند و باید مشارکت کنند.

به گزارش بابل نوین، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دومین نشست هشتمین مجلس دانش آموزی با بیان اینکه امروز روز خوبی برای بنده است که در خدمت نمایندگان مجلس دانش آموزی هستم گفت: امیدوارم این مجلس بتواند نظرات و پیشنهادات مفیدی برای آموزش و پرورش داشته باشد.

وی افزود: حضرت علی می فرمایند: «اگر احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا به سمت جوانان برو زیرا ذهن های تیزی دارند و زود حدس می زنند و بعد از آن این مشورت را به سالمندان ارجاع بده تا عاقبت آن را بررسی کنند». اکنون در مجلس دانش آموزی قرار داریم و نظرات آنها برای ما ارزشمند است.
وی افزود: همه پذیرفته‌ایم که کشور با چالش هایی روبروست، اما سرمایه‌های بالقوه‌ای هم در زمینه‌های مادی، اجتماعی و انسانی دارد که نه تنها عبور از تنگناها را میسر می کند بلکه آینده بهتری را رقم می زند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در مسیر پیشرفت جوامع گفت: راه توسعه از مدرسه می گذرد. مدرسه یعنی معلم، دانش آموز و اولیاء؛ پشتیبان این گروه حکومت و جامعه است. چگونه باید این استعداد بالقوه و سرمایه عظیم را بدرستی هدایت کنیم؟.

دانش آشتیانی ادامه داد: این پرسش پاسخ روشنی دارد و آن این است که شکوفایی استعداد ها و آموزش مهارت ها و در یک کلمه قدرتمند کردن جامعه از طریق توانایی بخشیدن به دانش آموز را باید دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه باید این مساله را به عنوان گفتمان ملی آموزش و پرورش مطرح کنیم تا چالش های موجود را احصاء و به آن بپردازیم عنوان کرد: همه نهادها در این مساله سهیم اند و باید مشارکت کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: باید پرورش مقدم بر آموزش شود و اجتماعی شدن لازمه آموزش موفق تلقی شود؛ اگر این نگرش را داشته باشیم کودک و نوجوان و جوان، شاگردهای منفعل مدرسه نیستند و طرف گفت و گو و مشورت قرار می گیرند و فاعل امور می شوند. در این فضا مدرسه دیگر فقط محل درس خواندن نیست محل ارتباط با جامعه است. در چنین چشم اندازی فعالیت نهادهایی چون مجلس دانش آموزی معنا می یابد.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی راه نشان می دهد که دانش آموزان چگونه با مسوولیت پذیری در درون مدرسه آشنا شوند گفت: مجلس دانش آموزی علاوه بر خود این نمایندگان، برای مدیران و شهروندان هم حاوی درس هایی است. مجلس دانش آموزی امکانی برای مشورت گرفتن است.

وی افزود: دانش آموزان عضو مجلس، می توانند به نمایندگی از سوی همه دانش آموزان بازوی مشورتی مدیران باشند. فکر نکنیم که عقل کل و عالم کل هستیم اگر قرار است آموزش، آموزش تاثیر گذاری باشد باید باور کنیم که در مدرسه هم تجربه‌ای را منتقل می کنیم و هم تجربیاتی را از دانش آموزان دریافت می‌کنیم. در این صورت دانش آموزان از حالت انفعال خارج می شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید همه ما مدیران به نقش و جایگاه این نهادهای دانش آموزی باور داشته باشیم گفت: می توانیم از ظرفیت‌های موجود در جهت بهبود عملکرد آموزش و پرورش استفاده کنیم./ص

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.