امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 6707
  پرینتخانه » اخبار برگزیده اصلی تاریخ انتشار : 09 خرداد 1394 - 11:09 | | ارسال توسط :

گفتگوی ویژه با مدیر سینما آزادی بابل

مهم ترین مسئله اکران فیلم به نحوه ی مسئله اقتصادی و پسندِ عموم بر می گردد.تأسف خوردن برای یک چیزهایی و یکسری مسائل عامه ، اگر برای دو نفر باعث تفکر و یا به فکر رفتنِ آنها شود هم راهگشاست. معمولا هیچ گاه، دو شخص با یک سطحِ فرهنگ وارد سینما نمی شوند. محمد محمودی| […]

مهم ترین مسئله اکران فیلم به نحوه ی مسئله اقتصادی و پسندِ عموم بر می گردد.تأسف خوردن برای یک چیزهایی و یکسری مسائل عامه ، اگر برای دو نفر باعث تفکر و یا به فکر رفتنِ آنها شود هم راهگشاست. معمولا هیچ گاه، دو شخص با یک سطحِ فرهنگ وارد سینما نمی شوند.

محمد محمودی| در سیرِ تکامل و شکل گیریِ قوایِ سینما از دیرهایِ زمان،جنگِ بینِ دو رسالت،رسالتِ فرهنگی در پسِ رسالتِ اقتصادی و یا اینطور بگویم؛ دغدغه ی حضور و رنگِ شاخصه ی فرهنگی در سینما ، تبدیل به پشتِ پرده ی آنچه که ما در سینما می بینیم قرار دارد.گاهی ما و شما، در ظاهر و در جنبه ی زیبا شناختیِ آن وقت می گذرانیم با اینکه این جنگ زیبا نیست، چون تاکنون قوّتِ سینما ادامه دارد. تاکنون یک کدام باید تمام می شدند،و یا کم می آوردند.

سینما و نجات و موفقیت در عرصه یِ شاخصه های موجود در آن، موضوعِ بحث و گفتگویِ اصلی من با جناب آقای منتظریان ، مدیر محترم سینما آزادی بابل بود.

  • ممنون از اینکه وقتتون رو در اختیار بنده قرار دادید؛ بودن در سینما ، هر روز، و برخورد با آدم هایِ شهر از سینما ، در این سالهایی که سینمای کشور دارد یک تبِ سرد و ملایم را طی می کند، چطور است؟

سلام، واقعیت این است که می گویند؛ برخی متصدیان سینما و مخصوصا سینما آزادی بابل، برخوردی زننده و درست ندارند.اما یکی دلیلی هست که من آن را صریحا می گویم. سینما مکانی ست برای هر آنچه که ما از این واژه می توانیم به درستی تعریف کنیم و وقتی از این واژه، من و سایر، به صورت آنچه که در آن هست و وجود دارد، دیده نمی شود و رفتار نمی شود، برایِ خودِ شخصِ من، عذاب آور است. انگار دیگران مسائل خارج از سینما و طولِ وقت هایِ دیگرشان را با خود واردِ سینما می کنند.

  • منظورتان فعل و انفعالاتِ دور از شأن در سینماست که هر روز روندِ عادی شدنِ آن، محسوس می شود؟

[می خندد] … زمانی که سینما آزادی بابل به اسم «شهرِ فرنگ» بهترین و زیباترین فیلم های موجود در کشور را در اختیار داشت،من سنی کمتر از شما داشتم و فقط این را بگویم جوّی که در آن زمان حاکم بود مخصوصا فصلِ تابستان، سینما پارادیزویِ ایتالیا رقم می خورد. بدونِ شک شما از پیشکسوتانِ سینما دوستِ شهر بپرسید؛ چرا که فضا، فضایی دیالکتیک نبود و وقت برای غیر از «سینما» و «سرگرمی»صرف نمی شد.

  • شما از عدمِ وجودِ فضای دیالکتیکی در سینمای قدیم و مخصوصا سینمای درست رفتار شده صحبت می کنید، بخصوص اینکه از عواملِ سینما آزادی بیشتر کسانی هستند که از این مسئله رنج می برند. بنظر شما این فضا ، مشتعل از چیست و می شود کمی شفاف تر سخن بگویید؟

زمان مهم ترین مسئله در گذشتِ «فعل» و افعال است و این فعل، بی رحمانه به فرهنگ هم حمله می کند. اینکه در اینجا یکسری مسائل باعث بوجود آمدنِ حرکاتی که قابل بیان نیست شده، دلیلِ مبهمِ عدمِ تعریفِ صحیح از سینماست. سینما مکانی برای وقت گذراندن و لذت بردن است. و عده ایی دیگر بصورتِ تخصصی وارد این مکان می شوند،اما یک مدیر تا چه اندازه می تواند همیشه با این مسائل از قبیل؛ آشغال نریختن در سالن، طرز استفاده صحیح از صندلی ها و رفتارهای ناشایست که لطمه ی بزرگی برای همه ماست دست و پنجه نرم کند؟

  • آغاز گفتگو، حالت گلایه آمیز به خود گرفته و نمی خواستم دوباره مسائلی که دارد تبدیل به یک کلیشه ی فرهنگی می شود را مطرح کنم.

شما از آن بعنوان کلیشه فرهنگی نام می برید، اما حتی به ظاهر هم اگر همین باشد، باید همیشه از فرصت استفاده کرد و با صدایی بلند تر آن را گفت.

  • امکانِ خارج دانستن ِمقوله ی مکان در ریشه دوانیدنِ مسئله ی فرهنگ؟

    ۳۵۲

    حسن منتظریان/ مدیر محترم سینما آزادی بابل/ بابل نومه

تأسف خوردن برای یک چیزهایی و یکسری مسائل عامه ، اگر برای دو نفر باعث تفکر و یا به فکر رفتنِ آنها شود هم راهگشاست. معمولا هیچ گاه، دو شخص با یک سطحِ فرهنگ وارد سینما نمی شوند.

  • نمی شود برای این موضوع سطحی قائل شد و به قائله اینطور خاتمه داد، اما دردِ اصلی به چه چیزی بر می گردد؟

شما جوانی و مسلماً دیدی که از این مجموعه دارید وقتی به سطحِ کلان می رسد ثابت نمی ماند، اما آیا ممکن است شما [انگشتش را سمتِ من می گیرد] دچارِ تزلزل در مواردی که در این سینما رعایت می کنی شوی؟

  • با اینکه به دنبال آسیب شناسی نیستم، اما شرطی شدنِ این موضوع ریشه در اندیشه و استدلالِ آن دارد، البته اگر جایِ آن باشد،واقعیت این است که یک وقت هایی در این حوزه، اصل و فرع جایشان با هم عوض می شود. چه از تماشای فیلم برای لذت و سرگرمی باشد چه این موضوع شکل و شمایلِ سنگین تر و تخصصی بگیرد، البته روشنفکرنما را جدا کنم از این مبحث. صدا وقتی با هم باشد مفیدتر خواهد بود، اصول، یک طرفِ رویِ سکه است، آن طرفِ دیگر از خود نشأت می گیرد.

……

  • نحوه ی سنجشِ شما برای انتخاب فیلم ها دراین سینما چگونه صورت می گیرد؟

مسلما گزینه هایی برای انتخاب فیلم ، هنگامی که وقتِ اکرانِ فیلمی رو به پایان برسد وجود دارد، اما  مهم ترین آن بر میگردد به نحوه ی مسئله اقتصادی و پسندِ عموم

  • اینکه فیلمی مثل «ایران برگر» فروشِ خوبی در این سینما داشته، می شود دلیلِ دیگرِ مقوله ی هنر و اقتصاد باشد؟

ایران برگر ، فیلم خوبی برای شما نبود و در واقع با یکسری اِلِمان های کاملا عادی که حتی دارای یک ویژگی مثبت نیست اکران شد ، اما خودِ ما هم از یک رسالت فرهنگی و هنری در امتدادِ رسالتِ اقتصادی بهره می بریم. سینما فیلم نداشته باشد تعطیل می شود!

  • بظر شما، اینکه فیلم «قصّه ها» در سینما شقایق بابلسر بر روی پرده است و در این سینما حضور ندارد، فکری پشت این مسئله هست و « چرایی » دارد؟

کاری به فیلم قصه ها ندارم که بالاخره مجوز اکران گرفت. اما شما نباید بگویید چرا و فکری پشت آن نیست. تمام ِ مسئله اکران و حضور، به نحوه ی مسائل اقتصائی و تبلیغات برمی گردد. صاحبان توزیع و در واقع افراد تهّیه آن، نتوانستند با ما کنار بیایند و ما هم موفق به اکران این فیلم نشدیم.

  • اینکه فیلم «من دیه گو ماردونا هستم» فیلمی بهتر از «ایران برگر» است شکی نیست،اما احتمالا شاهد حضور کوتاه مدتی در این سینما، از این فیلم خواهیم بود…

خیلی طول بکشد دو هفته، مردم راضی نیستند، پیش آمده که وسط فیلم ، سالن را ترک کنند. آنها پول می دهند، فیلمِ خوب می خواهند!

  • نمی شود فیلمی مثل «آتیش بازی» را تحمل کرد!

برای ما تشخیص این مورد، مربوط به نوعِ نگاهِ مردم و برخورد آنها طبقِ مسائلِ روزمره است،آن چیزی مهم است که ما هر دو طرفِ قضیه را داشته باشیم.

  • پیش آمده فیلمی را اکران کنید که واردِ نمایش سینمای خانگی شده باشد؟

بله، بدلیلِ مسئله ی زمان بندی در کفِ فروش و مسائلی دیگر، یک باری پیش آمده و فیلم «بیگانه» بوده.

  • کف فروش و رسیدنِ فیلم در زمانِ درست ، دو عنصرِ مهم در این سینما!

دقیقا، خیلی پیش آمده فیلمی به کفِ فروش در این سینما نرسد و زمان هم حتی در آن دخیل بوده.

  • از زمانی که سینما «انقلاب» تعطیل شده، تأثیر مثبتی بر این سینما داشته؟

تأثیر مثبت داشته اما سینما انقلاب یک سری فیلم هایی برای اکران انتخاب می کرد که درآمد خود را با آن جلو می برد. سینما انقلاب سینمای خوبی برای اکران فیلم ها بود.

  • یادم نمی آید سینما انقلاب فیلم خوب و در جهت اکران فیلم های خوبی حرکت کرده باشد؟

آن چیزی که در ذهن شما می گذرد متفاوت از آن چیزی ست که مالکانِ سینما یا مدیران به آن فکر می کنند.

  • سخن آخر

ممنون که برای ما وقت گذاشتید،به امید دیدار دوباره و حمایت بیشتر از مجموعه سینما آزادی بابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.