امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51863
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 26 اسفند 1395 - 18:25 | | ارسال توسط :

یادی از مسافران دیار ابدیت/ قرآنی‌هایی که رفتند

روزهای آخر سال که می‌رسد، حسی ناخواسته قبل از اینکه نو شدن و تمام شدن روزهای پر از خوشی و ناخوشی را یادآوری کند، نداشته‌ها و شاید بیشتر از دست رفته‌ها را یادآور می‌شود.

به گزارش بابل نوین، روزهای آخر به ویژه آخرین پنجشنبه سال که می‌رسد، حسی ناخواسته قبل از اینکه نو شدن و تمام شدن روزهای پر از تکرار و رنج و اضطراب و… را یادآوری کند، نداشته‌ها و از دست رفته‌ها را یادآوری می‌کند.
اصلاً روزهای پایانی سال و همین حسِ به یادِ عزیزانِ از دست رفته بودن است که گذر آن را کمی سخت می‌کند. در این روزهاست که هرچه به لحظه تحویل سال نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوی، دلتنگی‌ای که هر از گاهی قلقلکت می‌دهد در برابرش مقاومت می‌کنی، اما آنجا که این دلتنگی بوی نمناکی به خودش می‌گیرد، دوست داری ساعت‌های مانده تا تحویل سال را بی‌صدا گریه کنی … و تمام غم‌ها را تحویل دهی تا شاید کمی فقط کمی سبک‌تر به سال جدید برسی.‌
آنهایی که نیستند تا لحظه تحویل سال جدید را در کنارمان باشند، شاید برای آخر سال خودشان برنامه‌های زیادی داشتند، به اینکه در سال جدید چه دعا و چه آرزویی داشته باشند نیز فکر کرده بودند، قرارشان به ماندن بود اما مسافر شدند هر کدام در روزی و ماهی و فصلی، یکی بهار را تمام نکرده به پایان بهار زندگی‌‌اش رسید، یکی دیگر هم در تابستان داغ، خانواده دادغدارش شدند. تعدادی هم آخرین پائیز عمرشان را برای این سفر بی‌بازگشت انتخاب کردند تا خزان عمرشان در خزان طبیعت رقم بخورد و سرانجام تعدادی هم زمستان و سرمایش را برای وداع با این دنیا انتخاب کردند. در ادامه به اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی که در سال ۹۵ مسافر سفر به دیار ابدیت شدند به صورت مختصر اشاره شده‌اند.
***
علی بمانی دانش
«علی‌بمانی دانش»؛ هنوز چند روزی از اولین ماه سال نگذشته بود که خبر درگذشت «علی بمانی دانش» پدر شهید حسن دانش،‌ قاری مهاجرالی‌الله منتشر تا با انتشار این خبر جای خالی شهید حسن دانش بیش از پیش و در مراسم ختم پدر احساس شود. علی‌بمان دانش، پدر شهید منا حسن دانش که مدت زیادی بود در بستر بیماری به سر می‌برد، سرانجام ساعت هشت صبح روز، ششم فروردین‌ماه دار فانی را وداع گفت تا برای همیشه به فرزند شهیدش بپیوندد. او در پرورش این قاری قرآن نقش بسزایی داشت.
***
فروردین ماه، شاهد درگذشت یک فعال قرآنی دیگر نیز بودیم،‌ «حجت‌الاسلام سیدمهدی کرمانی»، معلم و قاری ممتاز قرآن کریم پس از عمری مجاهدت در راه اعتلای قرآن دار فانی را وداع گفت. وی علاوه بر اینکه شاعر و ذاکر اهل‌البیت(ع) و اهل علم و عمل بود، معلم و قاری ممتاز قرآن کریم و از جلسه‌داران فعال قرآن به شمار می‌رفت. این پیشکسوت، ۳۵ سال قاری و جلسه‌دار هیئت پیروان قرآن و عترت بود و در سن ۶۰ سالگی به دلیل سرطان خون دار فانی را وداع گفت.
***
قربانعلی قبادی
روز ۱۳ خردادماه بود که خبر درگذشت یکی از فعالان و پیشکسوتان قرآنی استان لرستان منتشر شد. «قربانعلی قبادی»، خادم‌القرآن شهرستان کوهدشت استان لرستان که مدتی بود بر اثر سکته مغزی بستری بود دار فانی را وداع گفت. وی از خادمان قرآن کریم بود که سال‌ها در منزل خود در شهرستان کوهدشت لرستان، مجالس قرآن کریم و نیز مجالس ذکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را برگزار می‌کرد. وی پدر حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی، از پیشکسوتان در فعالیت‌های قرآنی و نیز مهدی قبادی،‌ مجری محافل قرآنی و مدیر اسبق روابط عمومی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بود.
***
«اشرف الحاجیه رحیمی»، مدیر کانون الزهرا(س) از دیگر درگذشتگان خردادماه سال ۹۵ بود. وی با بیش از ۶٠ سال خدمات ارزنده در زمینه معارف دینی و قرآنی در منطقه ١٣، محله قاسم‌آباد تهران‌نو دار فانی را وداع گفت. وی به عنوان خیر قرآنی این منطقه شناخته می‌شد که مکان دائمی را برای برگزاری جلسات هفتگی قرآن و مراسم ویژه ماه محرم و صفر به نوجوانان و جوانان اعم از آقایان و بانوان اختصاص داده بود. زمین کانون‌ الزهرا(س) ۴۰ سال قبل به همت وی و همسرش خریداری و ساختمانی به‌ عنوان کانون قرآن در آن بنا شده است. این زوج مؤمن و خیر محله، کل مجموعه را وقف امام زمان(عج) کرده و در تمام این سال‌ها این کانون، محلی برای آموزش قرآن، حدیث، تفسیر و دروس مختلف قرآنی بوده است.
***
محمدرضا میری

«سیدمحمدرضا میری»، تهیه‌کننده باسابقه و پیشکسوت رادیو قرآن که در طول حدود ۲۰ سال فعالیت خود در این شبکه رادیویی به تهیه برنامه‌های مختلف رادیویی پرداخته بود، شب پنجم مردادماه دار فانی را وداع گفت. مرحوم محمدرضا میری که پس از تحمل یک دوره بیماری به رحمت ایزدی پیوست، برادر دو شهید بوده و طی فعالیت خود در شبکه رادیویی قرآن به پوشش برنامه‌های مختلف زنده و تولیدی از جمله در حوزه نمایشگاه‌های قرآنی و مسابقات قرآن کریم پرداخت. حریم طه، ضحی، خورشید طوس، تفسیر جوان، بهره‌ای از کلام بزرگان، کتابت نور، اشاره و … از جمله برنامه‌های تولید و پخش شده این تهیه کننده قرآنی است.
***
«فاطمه ایل‌شاهی»، مدیرعامل مؤسسه «هل اتی» تهران نیز از جمله فعالان قرآنی بود که صبح روز ۱۶ مردادماه بر اثر بیماری سرطان در سن ۵۵ سالگی، دار فانی را وداع گفت. این بانوی گرانقدر که عضو انجمن خیرین قرآنی استان تهران نیز بود، از چندی پیش درگیر بیماری سرطان شده بود.
***
امیر منصوری
«امیرطاهر منصوری»، قاری خوش‌خوان و یکی از جوانان فعال قرآنی بود که در اثر سانحه تصادف، در شبی که فردای آن قرار بود در جشنواره تلاوت‌های مجلسی تلاوت داشته باشد، برای همیشه چشم از جهان فرو بست، منصوری یک هفته قبل از سانحه با شرکت در جشنواره تلاوت‌های مجلسی با کسب مقام اول دور مقدماتی به فینال راه‌ یافته بود.
***
پروانه مهدوی
«پروانه مهدوی»، داور و ممتحن مجاز سازمان تبلیغات اسلامی، طی مدت‌ها مبارزه با سرطان سرانجام دعوت حق را لبیک گفت. مرحومه مهدوی از بانوان فعال قرآنی بیش از ۳۰ سال از عمرش را در راه قرآن، اعتلا و گسترش فرهنگ قرآنی و برپایی کلاس‌های قرآن سپری کرد. او که لقب خواهر شهید بودن را پس از دوران دفاع مقدس همراه داشت، از حدود سال ۷۷ تاکنون با سرطان، دست و پنجه نرم می‌کرد و همزمان با فعالیتش نیز سیر درمانیش را طی می‌کرد تا اینکه سرانجام ششم شهریورماه دعوت حق را لبیک گفت. مرحومه پروانه مهدوی در دوازدهمین دوره تجلیل از پیشکسوتان، خادمان و چهره‌های قرآنی در مردادماه ۱۳۹۲ به عنوان پیشکسوت آموزش قرآن در بخش بانوان مورد تجلیل قرار گرفت.

***
فرامرز رنگرز فردویی
در آخرین روزهای مهرماه بود که «محمد رنگرز فردویی»، قاری و داور مسابقات قرآن برای همیشه ترک دنیا کرد. وی متولد۱۳۵۱ بود و از بیماری روماتیسمی مزمن رنج می‌برد، مرحوم رنگرز در تلاوتش مقلد استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد و ساکن قم بود. از این قاری عامل به قرآن دو دختر خردسال به جامانده است.
***
ایام عید////یادی از مسافران دیار ابدیت / قرآنی‌هایی که رفتند
مهرماه امسال سرانجام فرا رسید، تا در آن شاهد انتشار خبر درگذشت یکی از اسطوره‌های قرآنی کشورمان باشیم. شاید مهم‌ترین خبر مربوط به درگذشت اساتید قرآنی کشورمان خبر درگذشت استاد «محمد‌تقی مروت» بود، این خبر زمانی جانگدازتر شد که این استاد پیشکسوت دور از وطن وداعی همیشگی با زندگی داشت. مرحوم استاد محمدتقی مروت از بنیانگذاران تلاوت نوین در کشور و دارنده اولین مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی بود که شامگاه ۲۰ مهرماه همزمان با شب عاشورای حسینی پس از تحمل یک دوره بیماری در کانادا درگذشت. مرحوم مروت متولد ۱۳۲۳ تهران است که سال ۱۳۵۳ اولین ایرانی و اولین غیر مالایی بود که پس از ۱۶ دوره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی مقام اول این رقابت‌ها را کسب کرد. این استاد فقید پیش از انقلاب با سفر به کشور مصر و تلمذ از محضر اساتیدی مانند مرحوم «مصطفی اسماعیل» به یادگیری فنون تلاوت پرداخت و در واقع او را می‌توان یکی از بنیانگذاران تلاوت حرفه‌ای و نوین در کشور دانست.
***
سلیم موذن زاده اردبیلی
آذرماه نیز یکی از استاتید برجسته حوزه اذان و مداحی دار فانی را وداع گفت. سلطان الذاکرین «سلیم موذن زاده اردبیلی» مداح مشهور اهل بیت عصمت و طهارت صبح روز دوم آذرماه در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل به علت بیماری قلبی درگذشت. سلیم موذن زاده اردبیلی در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در محله تازه شهر اردبیل چشم بر جهان گشود. مرحوم سلیم موذن‌زاده اردبیلی بیش از ۶۰ سال از عمر خویش را صرف اجرای برنامه‌های نوحه‌خوانی و مداحی کرده بود. از او حدود دو هزار و ۵۰۰ عنوان نوار کاست و سی دی مربوط به برنامه‌های عزاداری و نوحه خوانی موجود است. اعجاب و توانایی بی وصف در اجرای برنامه‌های گوناگون مداحی، نوحه خوانی، مولود خوانی، اذان و قرائت قرآن مجید از دوران نوجوانی وی را در ردیف یکی از مطرح ترین افراد در این رشته‌ها قرار داده است.
***
زهرا طلوعی
«زهرا طلوعی» مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت «نورالسلام» رشت در بازگشت از پیاده روی اربعین حسینی به علت عارضه ریوی و در روزهای ابتدایی آذرماه دار فانی را واع گفت. تاسیس موسسه قرآنی و همت در آشنا کردن کثیری از نوجوانان و جوانان با آموزه‌های وحیانی و تلاش برای تربیت و هدایت آنان باقیات الصالحات این معلم و خادم قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بود.

***
جمال سام
«جمال سام» از پیشکسوتان قرآن استان البرز که سال‌ها در شهر کرج، دارای کرسی تدریس قرآن بود و شاگردان فراوانی را پرورش داده بود، ظهر روز، ۱۷ دی درگذشت و جامعه قرآنی را داغدار کرد. وی متولد سال ۱۳۲۹ در استان فارس و از بازنشستگان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. در مسابقاتی که در سطح ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد در استان‌های فارس و البرز موفق به کسب رتبه هایی شده بود.  جلسات آموزش قرآن مرحوم، روزهای دوشنبه هر هفته در مجمع علوم قرآنی امام علی(ع) واقع در مسجد جامع رجائی شهر با حضور پرشور مردم برگزار می‌شد.
***
مرحومه حاجیه «ربابه امیرامینی» همسر مرحوم حاج حبیب اللهی از خیرین مؤسسه جامعهالقرآن‌الکریم استان تهران بود که روز ۱۹ دی‌ماه بر اساس کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت. وی از بانوان خیّری بود که سال‌های زیادی را در امر توسعه و ترویج قرآن کریم اهتمام داشته و با کمک ایشان شاگردان زیادی با قرآن مأنوس شده‌اند.
***
«عبدالمجید قربانی» یکی دیگر از فعالان قرآنی کشورمان بود که در آخرین روزهای دی‌ماه دار فانی را وداع گفت. وی متولد شهرستان فسا در استان فارس بود که به منظور گسترش فعالیت‌های قرآنی در کشور از سال ۱۳۸۹ به همراه همسرش به شهر مقدس قم عزیمت کرد و از همان ابتدا در راه گسترش فرهنگ قرآن به همراه همسر خود مجاهدت و تلاش‌های بسیار کرد. وی با آن که از سال ۹۲ به بیماری بدخیم سلسله اعصاب مغز و ماهیچه مبتلا شده بود اما سنگر خدمت به قرآن را رها نکرد و همواره در این راه با وجود تحمل سختی و مرارت‌ها از پا ننشست تا اینکه سرانجام صبح روز، ۲۷ دی‌ماه دار فانی را وداع گفت.
***

غلامحسین اشجعی
«غلامحسین اشجعی»، از فعالان قرآنی با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت در شب شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) در اثر سانحه تصادف درگذشت. وی برگزار کننده نشست های قرآنی در هفته‌های متمادی و از اساتید قرآنی بود و شاگردان زیادی تربیت کرده و تحویل جامعه داده است. پیکر آن مرحوم سرانجام روز پنجشنبه ۱۲ اسفند ماه همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قم تشییع شد.
***
محمد زنگنه
خادم‌القرآن والعترت «محمد زنگنه»، مسئول سابق روابط عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، ۱۳ اسفندماه و پس از تحمل یک دوره سخت بیماری دار فانی را وداع گفت. وی که افتخار خادمی ساحت مقدس قرآن کریم را در کارنامه داشت، از یک سال پیش درگیر بیماری سرطان ریه شده و در کمال ناباوری دوستان و خانواده در بیمارستان مسیح دانشوری چشم از جهان فرو بست.
***
اما در دیگر کشورهای اسلامی نیز افراد شاخصی بودند که در سال جاری به دیار باقی شتافتند که نقش موثری در اعتلای هنر قرائت قرآن کریم داشته اند.
عبداللطیف قاری مصری
«شیخ عبدالحکیم عبداللطیف»، از قاریان مشهور و سرشناس مصری و شیخ‌القراء این کشور، عصر روز، ۱۹ شهریورماه، در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. شیخ عبدالحکیم عبداللطیف، از قاریان برجسته در دوران معاصر بود که پس از «شیخ احمد المعصراوی»، از قراء معروف مصری، به‌عنوان شیخ‌القراء این کشور انتخاب شد. این قاری مصری همچنین ریاست کمیته بازنگری مصاحف مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر را برعهده داشت. این قاری سرشناس مصری در سال ۱۹۳۶ میلادی در منطقه «الدمرداش» شهر «قاهره»، پایتخت مصر متولد شد. پدر و مادر شیخ عبدالحکیم، وی را در سن ۴ یا ۵ سالگی به مکتب‌خانه آموزش حفظ قرآن فرستادند و در حالی که ۱۲ یا ۱۳ سال داشت، حفظ قرآن کریم را به اتمام رساند.
***
محمدمهدی شرف الدین قاری مصری
«محمدمهدی شر‌ف‌الدین» یکی دیگر از قاریان برجسته مصری بود که امسال دار فانی را وداع گفت. وی در ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۷۶ میلادی در روستای «النعامنه» از توابع «منیا القمح» در استان «الشرقیه» مصر به دنیا آمد. با توجه به کم‌بینی که از بدو تولد داشت، «شیخ فکری السقا»، استاد قرآن فقید مصری تصمیم گرفت تا قبل از ۹ سالگی حفظ کلا‌م‌الله مجید را به او آموزش دهد. به این ترتیب وی در ۹ سالگی موفق شد با پشت سر گذاشتن امتحان قرآن و احکام، مستقیماً وارد مقطع ابتدایی الازهر شود. از جلمله نکات قابل بیان در مورد این قاری مصری این است که وی از جمله مبتهلان محب اهل بیت(ع) و از دوستان و دوست‌داران جامعه قرآنی جمهوری اسلامی بود و به قاریان و فعالان قرآنی جمهوری اسلامی علاقه داشت. او در سایت شخصی خود قید کرده که از ذریه امام حسین(ع) است. وی که در سال‌های اخیر بینایی خود را کاملاً از دست داده بود، روز دوشنبه، ۴ بهمن در منزل خود دعوت حق را لبیک گفت.
***
محمد سعید ملحس قاری فلسطینی ایکنا

همچنین در این سال شاهد درگذشت یکی از قاریان برجسته کشور فلسطین بودیم. شیخ «محمد سعید ملحس»، شیخ القراء و از پیشکسوتان عرصه علم تجوید در فلسطین، روز، ۱۹ شهریورماه، دار فانی را وداع گفت. وی از قاریان مشهور، شیخ‌القراء و از پیشگامان عرصه علم تجوید در فلسطین بود. این قاری برجسته و مربی علم تجوید، شبکه رادیویی قرآن شهر «نابلس» فلسطین که نخستین و تنها شبکه قرآنی در سطح این کشور است، را تأسیس کرد. وی سال ۱۹۵۰ میلادی، ایده‌های خود در زمینه آموزش و شرح علم تجوید را جمع‌آوری و آن را برای مشورت به شیخ محمود خلیل الحصری فرستاد و سپس این ایده‌ها را به صورت یک جزوه مرتب با عنوان «رساله‌ای در احکام تجوید قرآن به روایت حفص بن سلیمان» منتشر کرد.

قطعا در سال ۹۵ فعالان، مدرسان و معلمان قرآن زحمتکشی در جای جای کشورمان بوده اند که رخت سفر ابدی بسته اند که در اینجا به آن پرداخته نشده است، ضمن گرامی داشتن یاد همه این عزیزان در صورت شناختن چنین افرادی نام و مشخصاتشان را در قسمت نظرات همین گزارش قید کنید.

یادشان گرامی و راهشان مستدام باد./ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.