امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79064
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 29 بهمن 1396 - 17:17 | | ارسال توسط :

یکی از راه‌های رسیدن به تورات و انجیل واقعی، قرآن است

به گزارش بابل نوین، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به محورهای اساسی تمدن نوین اسلامی گفت: از جمله محورهای اصلی رسیدن به تمدن نوین اسلامی اقامه دین در جهان، مسئله مهدویت و امر به معروف و نهی از منکر در بین تمام جوامع است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی روز یکشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه […]

به گزارش بابل نوین، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به محورهای اساسی تمدن نوین اسلامی گفت: از جمله محورهای اصلی رسیدن به تمدن نوین اسلامی اقامه دین در جهان، مسئله مهدویت و امر به معروف و نهی از منکر در بین تمام جوامع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی روز یکشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه در سمینار «وحدت، پیش شرط تمدن نوین اسلامی» که با همکاری دانشگاه‌های دهلی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه مذاهب برگزار شد با بیان اینکه نقش وحدت در بوجود آوردن تمدن اسلامی ابعاد زیادی دارد، اظهار کرد: اولین نکته این است که یک مطلبی در ذهن اسلام‌شناسان ما و شاید در ذهن فقهای ما باشد و آن این است که اسلام ناصح شرایط گذشته است یا نه و دین یک آثاری را برای این منظور در نظر می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم که آیا پیامبر (ص) و قرآن دین‌ها و کتب‌های ادیان گذشته را قبول می‌کند. در زمان گذشته و ادیان الهی هر کدام یک کتاب و دینی برای خود داشته است که در قرآن نیز به کتاب‌هایی همچون تورات و انجیل اشاره شده و به آن صحه می‌گذارد. معنای صحه گذاشتن این است که اگر امروز در زمان ما از یک طریقی به یک حکمی از انجیل و یا تورات واقعی رسیدیم ما می‌توانیم بر آن صحه بگذاریم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) یادآور شد: در قرآن در آیات ۳، ۵۰ و ۸۱ آل عمران آمده که از نظر قرآن شرط مسلمانی این است که ما مسلمانان به آنچه بر پیامبر (ص) نازل شده مومن باشیم و به آنچه از پیامبران گذشته هم نازل شده باید مومن باشیم. ما مسلمانان نباید فقط ببینیم یک پیامبری به نام عیسی یا موسی بوده و شریعت خود را داشته‌اند ما باید پا را فراتر نهاده و آن‌ها را قبول داشته باشیم. مومن واقعی کسی است که تمام آن چیزهایی که بر موسی، عیسی، نوح، ابراهیم و سایر پیامبران نیز نازل شده معتقد باشد. اسلام جامع تمام ادیان گذشته است. اسلام تمام نیاز بشریت را آورده و این یک معنی جامعیت اسلام است یعنی تمام آنچه را که بشر لازم دارد در اختیارش قرار داده و یک بخش دیگری از جامعیت اسلام مربوط به این می‌شود که تمام ادیان را دربرمی‌گیرد.

فاضل لنکرانی تصریح کرد: یکی از راه‌های رسیدن به تورات و انجیل واقعی خود قرآن است. وقتی برای فقه شیعه روشن می‌شود که در تورات و انجیل قانونی آمده که منسوخ نشده است را باید بپذیریم. این خودش نگاه وسیعی به مسلمانان می‌دهد و اسلام را مقابل مسیحیت و یهودیت قرار نمی‌دهد. با این برهان اعلام می‌کنیم که راهی که جامع تمام‌راه‌ها و طریقت‌هاست، ‌اسلام است. اگر یهودی و مسیحیت نیز واقعی باشند باید این را قبول داشته باشند.

وی ادامه داد: در مسئله وحدت بین شیعه و سنی، تمدن نوین اسلامی نمی‌تواند یهود و مسیحیت را نادیده بگیرد. ما باید با گفت‌وگو و استدلال مسائل را مطرح و در صدد رفع ابهاماتی که وجود دارد برآییم. خداوند قرآن کریم در سوره مبارکه شورا یکی از بحث‌های اصلی وحدت را مطرح می‌کند وظیفه ما این است که تمام انبیاء را قبول داشته باشیم و بدانیم که آن‌ها برای اقامه دین در جهان آمده‌اند. شیعه و سنی نیز باید به این موضوع اشراف داشته و آن را قبول کنند تا از این طریق بحث وحدت در جامعه در جوامع اسلامی ترویج پیدا کند. گاهی برخی از علما و یا سیاسیون مطرح می‌کنند ما کاری به دین مردم نداریم اما وظیفه اصلی انبیاء اقامه و اجرای دین در جامعه بوده است. اگر حاکمی می‌بیند حکمی از احکام دین در جامعه عمل نمی‌شود باید در صدد پیگیری این موضوع برآید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خاطر نشان کرد: وحدت برای شیعه و سنی در تمدن نوین اسلامی بسیار مهم است. اگر ما در صدد اجرای دین در جامعه هستیم باید به تمدن اسلامی معنا بدهیم. اگر هر کسی بگوید ما کاری با تفکر دیگری نداریم دیگر تصوری از تمدن اسلامی باقی نمی‌ماند. کارگروه‌هایی در این رابطه باید تشکیل شود که به مسئله اقامه دین در جامعه بپردازند. ما باید مشترکات و اصول و آنچه که جوهره دین را تشکیل می‌دهد مشخص کنیم و به سمت اجرا و عمل آن پیش برویم. اقامه دین بسیار مفهوم عمیقی است و نیازمند بحثی گسترده دارد.

فاضل لنکرانی با بیان اینکه در مسئله وحدت خداوند می‌فرماید رسول خود را برای هدایت بشر فرستاده است تا کل دین برای بشر آشکار شود، تصریح کرد: این آیه برهان عقلی نیز دارد. خداوند دین را برای بشر فرستاده است تا از این طریق کل بشریت به دین متدین شوند. از محورهای اساسی تمدن اسلام وحدت شیعه و سنی و بحث محدویت است. انتظار ما این است که دانشمندان و علمای اهل سنت به این موضوع بپردازند. این آیه شریفه نشان دهنده این است که هدف اصلی خداوند حرکت مردم به سمت جامعه‌ای است که زمینه‌ساز ظهور شود. محور اصلی اولیه وحدت اقامه دین و محور دوم مسئله وحدت و محور سوم امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که شیعه و سنی باید به امر به معروف و نهی از منکر نیز توجه ویژه داشته باشند و این را جزو وظایف اصلی خود بدانند، افزود: امت اسلامی باید در این مسئله کارآمد و به روز باشد. در حوزه‌های شیعه فقه اجتماعی کار خود را آغاز کرده است و دانشمندان و علمای دین باید مردم را از طریق امر به مردم و نهی از منکر دعوت به وحدت کنند. اگر رژیمی با قدرتی که دارد قدس که پایتخت مسلمانان است را به رژیم صهیونیستی نسبت می‌دهد علمای اسلام (شیعه و سنی) باید در برابر این رفتار بایستند و حرکت به سوی جهانی شدن امت اسلامی را در پیش بگیرند. این‌ها جزو وظایفی است که باید به آن عمل کنیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.