امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62147
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 03 مرداد 1396 - 14:23 | | ارسال توسط :

:۲۷ میلیون شماره شبای مشمولان سهام عدالت تایید شد/ پیش بینی سود ۱۵۰ هزارتومانی

رییس سازمان خصوصی سازی از ورود 29 میلیون شماره شبای بانکی در سامانه سهام عدالت خبر داد و گفت: از این تعداد 27 میلیون کد تائید شده است.

به گزارش بابل نوین، «میرعلی اشرف عبدالله‌ پوری حسینی» روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران از مردم خواست هرچه سریعتر شماره شبای خود را وارد سامانه کنند.
وی افزود: اگر کسی در صورتحساب خود، یک میلیون تومان سهم خود را پرداخت کرده باشد،پیش بینی می شود ۱۵۰ هزار تومان سود به وی پرداخت شود.
پوری حسینی با بیان اینکه طرح ساماندهی سهام عدالت از ۱۷ اسفند ماه پارسال آغاز شد و ۲۰ فروردین امسال سامانه سهام عدالت برای دریافت شماره شبای بانکی مشمولان آغاز به کار کرد، گفت: از حدود ۴۷ میلیون مشمول در قید حیات سهام عدالت، ۳۶ میلیون نفر به سامانه مراجعه و از صورت حساب خود مطلع شده اند.
وی ادامه داد: از این تعداد بالغ بر ۲۹ میلیون نفر کد شبای بانکی خود را به سامانه وارد کرده اند که تاکنون شماره شبای ۲۷میلیون نفر تایید شده و بقیه با همکاری سیستم بانکی در دست بررسی است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اگر شماره شبای بانکی اعلامی فرد با کد ملی وی همخوانی نداشته باشد، با پیامک به مشمولان اطلاع داده می شود.

** آخرین وضعیت سود شرکت های مشمول سهام عدالت
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: از ۴۹ شرکتی که قیمت گذاری قطعی سهام عدالت درباره آنها انجام شده، ۳۰ شرکت تاکنون مجامع عمومی خود را برای صورت های مالی سال ۱۳۹۵ برگزار و سود توزیع کرده اند.
وی افزود: از این تعداد ۱۶ شرکت اعلام تفنس کرده یا سود توزیع نکرده اند و ۳ شرکت همچون هلدینگ خلیج فارس تا مهر ماه مهلت برگزاری مجمع دارند.
پوری حسینی اظهار داشت: از ۳۰ شرکتی که سود سال مالی ۱۳۹۵ خود را اعلام و تقسیم کرده اند، سهم سهام عدالت ۳۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال ( سه هزار و ۳۴۵ میلیون تومان) است.
وی افزود: اگر همین رقم را بین مشمولان سهام عدالت تقسیم کنیم، سهم هر مشمولی که سهام خود را از محل آورده نقدی و یا سود سهام خود تسویه کرده ۱۲۵ هزار تومان است.
پوری حسینی افزود: حال اگر فرد پرداختی نداشته باشد و تاکنون از محل سود سهام عدالت، تسویه ها انجام شده باشد، حدود ۵۳ درصد از این رقم به وی پرداخت خواهد شد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه پیش بینی می شود از محل سهم سهام عدالت از هلدینگ خلیج فارس بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال تومان سود دریافت شود، گفت: در این صورت مجموع سود سهام عدالت برای سال ۱۳۹۵ به رقمی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال می رسد که در این صورت پرداختی به مشمولانی که صورت حساب های خود را تسویه کرده اند حدود ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر فرد خواهد بود.
وی در عین حال گفت: برخی شرکت ها پس از تقسیم سود، اقدام به افزایش سرمایه می کنند که البته تاکنون شرکتی از سبد سهام عدالت اقدام به این کار نکرده است، اما به هر حال در صورت تصمیم به افزایش سرمایه شرکت، به نسبت از سود مشمولان کسر می شود.
پوری حسینی درباره کسانی که مابه التفاوت باقیمانده تا سقف ۱ میلیون تومانی سهام عدالت را واریز نکرده اند، گفت: هرچند هیچ اجباری برای این کار نیست، اما افراد می توانند تا پایان شهریور ماه الباقی سهم خود از سهام عدالت را واریز کنند و سهم خود را به یک میلیون تومان برسانند.
وی در عین حال با یادآوری اینکه در اطلاعیه های پیشین سازمان خصوصی سازی گفته شده بود که مهلت واریز آورده نقدی مشمولان تا پایان تیرماه امسال است، گفت: کسانی که بعد از تیرماه این واریز را انجام دهند، از سود کامل سال ۹۵ بهره ای نخواهند داشت و همان رقم قبلی ملاک عمل است اما برای سود سال ۹۶ که در سال ۹۷ محاسبه می شود، بیشتر سهیم می شوند.
پوری حسینی از ۲۰ میلیون نفری که شماره شبای خود را وارد سامانه سهام عدالت نکرده اند خواست هرچه سریعتر به این کار اقدام کنند زیرا تنها در این صورت از سود سهام خود بهره مند می شوند.
وی یادآور شد: سامانه سهام عدالت برای دریافت شماره شبای بانکی مشمولان همچنان باز است و مردم می توانند به نشانی اینترنتی www.samanase.ir مراجعه کنند.

** زمان دقیق واریز سود مشخص نیست
رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه نمی توان ماه دقیقی را برای واریز سود مشمولان اعلام کرد، اظهار داشت: این امر از اختیار سازمان خارج است، زیرا براساس قانون تجارت شرکت ها تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع و تعیین سود فرصت واریز سود را به حساب سهامداران دارند.
پوری حسینی با بیان اینکه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه زمان توزیع سود تصمیم گیرنده است، گفت: سازمان خصوصی سازی نیازمند مصوبه ای از هیات دولت در این زمینه است که در صورت تصویب، سازمان امکان توزیع سود را خواهد داشت.
وی ادامه داد: در نخستین فرصتی که سود را از شرکت های سرمایه پذیر دریافت کنیم، سود مشمولان را توزیع خواهیم کرد، زیرا بنای ما این نیست که سودهای واریزی را بلوکه و به یکباره واریز کنیم اما اگر ناچار باشیم، چنین خواهیم کرد.
پوری حسینی خاطر نشان کرد که تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد ریال از سودهای مربوط به سهام عدالت وصول شده است و انتظار می رود تا پایان شهریور ماه به عددی برسد که بتوان بخش اول توزیع را بین مشمولان انجام داد.

** فعلا امکان ثبت نام جدید وجود ندارد
از رئیس سازمان خصوصی سازی درباره اینکه آیا در آینده گروه های دیگری از جامعه مشمول سهام عدالت می شوند، سوال شد که در پاسخ گفت: دولت و شورای عالی سیاست های کلی اصل ۴۴ بنای این را ندارند که درب ثبت نام ها را ببندند و دیگر به هیچ کس سهام عدالت ندهند.
پوری حسینی ادامه داد: با این حال تازمانی که ۴۹ میلیون مشمول فعلی تعیین تکلیف نشوند، امکان ثبت نام از جامانده ها وجود ندارد.

**سهم کسانی که شماره شبا نداده اند، محفوظ است
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به ۲۰ میلیون نفری که هنوز شماره شبای خود را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده اند، اظهار داشت: سود این افراد محفوظ است.
پوری حسینی افزود: البته ممکن است در آینده مصوباتی داشته باشیم که یک بازه زمانی برای این افراد تعریف شود اما در شرایط کنونی هر زمان که شماره شبا وارد و تایید شود، فرد در فهرست واریز سود قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: در حقیقت کسانی که شماره شبای خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام نکرده اند، خود را از حق قانونی خود محروم کرده اند.
به گزارش ایرنا، سامانه سهام عدالت با هدف اطلاع هموطنان از صورت حساب خود و نیز دریافت شماره شبا برای واریز سود سهام از اسفند ماه پارسال به نشانی اینترنتی www.samanese.ir آغاز به کار کرده است.
مشمولان می توانند با مراجعه به شعبه بانک های عامل، استفاده از دستگاههای خودپرداز بانکی یا از طریق اینترنت بانک و تلفن بانک شماره شبای ۲۴ رقمی حساب های خود را دریافت کنند.
۱۰ سال مهلت قانونی برای اینکه از محل سود سهام عدالت، بدهی مشمولان بابت خرید سهام پرداخت شود، به پایان رسیده و برای هر فرد ۱۰ میلیون ریال (یک میلیون تومان) سهم اختصاص یافته است.
در این ۱۰ سال، از محل سود سهام عدالت مقداری سود به خزانه واریز شده و اکنون با پایان مهلت ۱۰ ساله، سهام قابل واگذاری است./ص

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.