امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 47968
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 19 بهمن 1395 - 10:37 | | ارسال توسط :

آموزه‌ها و راهکارهای تربیت جنسی در اسلام در کتابی بررسی شد

نخستین چاپ کتاب «تربیت جنسی در اسلام؛‌ آموزه‌ها و راهکارها» اثر حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است. در این کتاب، راهکارهای اسلام در تربیت جنسی و همچنین نقش تربیت جنسی در جلوگیری از انحراف جنسی بررسی شده است.

به گزارش بابل نوین، چاپ نخست از کتاب «تربیت جنسی در اسلام؛‌ آموزه‌ها و راهکارها» در پنج فصل با عنوان‌های «مبانی نظری تربیت جنسی»، «تربیت جنسی در دوره کودکی»، «تربیت جنسی در دوره نوجوانی»،‌ «تربیت جنسی در دوره جوانی» و «تربیت جنسی در فضای ازدواج» به قلم حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمود مرویان حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی به بازار نشر عرضه شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «آموزه‌های فرهنگ اسلامی و تعالیم قرآن و سنت، منابع اصلی و تعیین‌کننده در بررسی و تبیین موضوع تربیت جنسی است. رسالت هدایتی دین و نقش عالمان و دلسوزان تعلیم و تربیت نسل نو اقتضا می‌کند که به موضوع تربیت جنسی براساس آموزه‌های اسلامی توجه ویژه شود. این آموزه‌ها نشان می‌دهد که پیشوایان دینی ما به این واقعیت مهم در دوران رشد انسان توجه داشته‌اند. تحلیل‌ها، توصیه‌ها و راهکارهای قرآنی و روایی که متناسب با دوره‌های گوناگون رشد انسان بیان شده است. مبتنی بر شناخت صحیح و درک واقعی نیازهای انسان و رعایت کمال‌گرایی و تعالی‌خواهی اوست. آیات قرآن، روایات اهل بیت (ع)، سیره عملی پیشوایان دینی، توجه علمی و عملی عالمان اسلامی در مباحث فقهی، اخلاقی – تربیتی، تفسیری و مباحث اجتماعی، بیانگر اهمیت موضوع تربیت جنسی در اسلام است.»

نویسنده در فصل نخست و در صفحه ۲۱ درباره «نقش‌آموزی جنسیتی» آورده است: «تلاش‌های هماهنگ والدین و دیگران برای انتقال معیارهای نقش جنسیت به پسران و دختران و شکل دادن به رفتارهای متفاوت در آنان از آغاز طفولیت شروع می‌گردد. زمانی که کودک نام‌گذاری می‌شود، والدین یا مهدکودک، رفتاری مطابق با پسر یا دختر بودن او اتخاذ می‌کنند و از اینجاست که تمایز جنسیت آغاز می‌گیرد… براساس رویکرد اسلام، زن و مرد از حیث تکوینی با یکدیگر تفاوت دارند؛ یعنی از جهت زیستی، روانی و احساسات کاملا از یکدیگر متمایزند. از این‌رو، تساوی یا تشابه حقوق آن‌ها امکان‌پذیر نیست.»

«انحراف‌های جنسی همزمان با دوره بلوغ و عوامل آن» از جمله موضوعات مطرح شده در فصل سوم کتاب است که در صفحه ۱۰۵ در این‌باره می‌خوانیم: «رشد هویت جنسی در نوجوانان، طیف وسیعی از حالت‌های گوناگون، اعم از رفتارهای بهنجار و نابهنجار را دربر می‌گیرد. رفتار جنسی بهنجار و نابهنجار در فرهنگ‌ها و گروه‌های اجتماعی مختلف مفاهیم متفاوتی دارد. در فرهنگ اسلامی، هویت جنسی مطلوب یک نوجوان، با خویشتن‌داری، عفاف‌گرایی و پاکدامنی همراه است. راهبردهای عفاف‌گرایی در فرهنگ اسلامی، برای تمامی گروه‌های سنی به‌ویژه نوجوانان، معبری امن و سالم را برای گذر فراهم می‌کند. امام علی (ع) پاداش عفت را صیانت و سلامت از گناه دانسته‌اند. به عکس، در فرهنگ‌های غیراسلامی به‌ویژه فرهنگ غربی، نمود آشکار و پنهان نوجوانان از خویشتن‌داری و عفاف‌گرایی فاصله بسار زیادی دارد و آنچه درنظر آنان رفتار بهنجار معنا می‌شود، در فرهنگ اسلامی عمدتا نابهنجار است و رفتارهای نابهنجار آنان فساد و انحراف و جرم شمرده می‌شود.»

در صفحه ۱۸۳ نیز درباره «ویژگی‌های جنسیتی زن» آمده است: «زن در کنار لطافت و جاذبه ظاهری،‌ از لطافت روحی و رقت قلب بیشتری برخوردار است و زودتر از مرد هیجانی و اسیر احساسات می‌شود. در آموزه‌های اسلامی، به این ویژگی زن توجه خاصی شده است؛ امام سجاد (ع) می‌فرمایند: حالت زنان، نازک و آشکار نمودن غم در گرفتاری‌هاست که در نتیجه آن، اختیار از دست می‌رود. خانم «لامبر» می‌نویسند: در زن قدرت اندیشه پایین است، زیرا عاطفه قدرتمندش او را بازی می‌دهد. زن به دلیل زودرنجی شدید که البته از لطافت روحی او سرچشمه می‌گیرد، به همان اندازه که از خشونت مرد نگران است، به علاقه و حمایت او نیاز دارد و در پی تسخیر دل اوست و اظهار محبت او را از خاطرات فراموش‌ناشدنی خود می‌شمارد. در بیانی از پیامبر (ص) آمده است: اظهار دوستی مرد به زن، هیچ‌گاه از یاد او نمی‌رود. امام علی (ع) در این‌‌باره می‌فرمایند: زن تا چهل سال، اظهار دوستی را در دلش نگاه می‌دارد.»

همچنین در ادامه این بحث اشاره شده که شهید مطهری در تحلیل آثار تربیتی عشق به زن، در صفحه ۲۴۹ کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» نوشته است: «زن می‌خواهد قلب مرد را در اختیار داشته باشد و مرد حامی و مدافع او باشد… علاقه و محبت اصیل و پایدار زن، همان است که به‌صورت واکنش به علاقه و احترام مرد نسبت به او، به وجود می‌آید. از این‌رو، علاقه زن به مرد، معلول علاقه مرد به زن است… طبیعت، کلید هر دو طرف را در اختیار مرد قرار داده است.»

کتاب «تربیت جنسی در اسلام؛‌ آموزه‌ها و راهکارها» در ۲۴۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۱۱ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی، راهی بازار نشر شده است./ز

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.