امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 73042
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 13 آذر 1396 - 17:59 | | ارسال توسط :

آیت‌الله اراکی: یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است

به گزارش بابل نوین، «برای از بین بردن توطئه‌های افراط‌گرا در بین جوامع و امت اسلامی باید به اندیشه‌ها و هدایت‌های رسول اکرم (ص) در جوامع اسلامی جامه‌ی عمل بپوشانیم.» منظور از وحدت شیعه و سنی، کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل […]

به گزارش بابل نوین، «برای از بین بردن توطئه‌های افراط‌گرا در بین جوامع و امت اسلامی باید به اندیشه‌ها و هدایت‌های رسول اکرم (ص) در جوامع اسلامی جامه‌ی عمل بپوشانیم.»

منظور از وحدت شیعه و سنی، کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین‌المللی است؛ به گونه‌ای که مسلمانان فارغ از اختلاف‌ها و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام، هم سو و هم جهت حرکت کنند. به تعبیر دیگر، اختلاف‌ها مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نیست.

از این رو معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست، بلکه در عین وجود اختلافات، زمینه تعامل و جهت‌گیری یکسان در مسائل کلی و بین‌المللی در میان آنها وجود دارد؛ به همین جهت مطابق قانون اساسی «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.»

وجود نبی مکرم اسلام (ص)، بزرگ‌ترین مایه وحدت در همه ادوار اسلامی بوده و امروز هم می‌تواند باشد؛ چون اعتقاد تمام مسلمانان به آن وجود اقدس بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و به همین دلیل آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه مسلمان‌ها است و همین محوریت، یکی از موجبات انس دل‌های مسلمین و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر به حساب می‌آید.

فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنابر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، از سوی امام خمینی (ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

مفهوم اتحاد اسلامی که در یکصد سال اخیر میان علما و فضلا و روشنفکران اسلامی مطرح است، این نیست که فرقه‌های اسلامی به خاطر اتحاد اسلامی، از اصول اعتقادی یا غیراعتقادی خود صرف نظر کنند و به اصطلاح، مشترکات همه فرق را بگیرند و مختصات همه را کنار بگذارند؛ چه، این کار نه منطقی است و نه عقلی.

آنچه بزرگان اسلامی در نظر داشتند، این بود که فرقه‌های اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام و فقه و غیره با هم دارند، به واسطه مشترکات بیشتری که در میان آنها هست، می‌توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام، دست برادری بدهند و جبهه واحدی تشکیل دهند. این بزرگان هرگز درصدد طرح وحدت مذهبی تحت عنوان وحدت اسلامی که هیچ گاه عملی نیست، نبودند.
مقام معظم رهبری فرمودند: «معنای اتحاد بین ملت های اسلامی این است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به یکدیگر کمک کنند و در داخل این ملت ها سرمایه های خودشان را بر علیه یکدیگر به کار نبرند.»

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  درباره مسئله وحدت و وجود نبی مکرم اسلام در شکل‌گیری آن با بیان اینکه وجود، یاد و نام حضرت رسول اکرم (ص) وحدت‌آفرین است، اظهار کرد: وجود حضرت رسول (ص) به هر شکلی برای امت اسلامی وحدت آفرین است و ما باید به هر شکلی که شده به سمت فرامین و دستوراتی که از سوی رسول مهربانی برای ما آمده است حرکت کنیم تا از این طریق به وحدت برسیم.

وی خاطرنشان کرد: بزرگداشت مراسم و جشن‌های میلاد پیامبر اکرم (ص) می‌تواند نقش بسیار موثری برای ایجاد وحدت در بین مسلمانان داشته باشد، چراکه اساس وحدت، شخص رسول اکرم (ص) است و اگر جوامع اسلامی به سمت سنت رسول‌الله حرکت کنند، یقینا در بسیاری از جریانات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم به وحدت برسیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: هدایت و تسامح رسول اکرم (ص) سبب می‌شود که توطئه‌های افراط‌گرا در این امت باطل شود و پیروی از فرامین نبی مهربانی پیشرفت و تعالی را برای جامعه به همراه خواهد داشت. تفکر داعشی همچنان در بین برخی از جوامع وجود دارد و در مرحله پسا داعش که دیگر مرحله نظامی نیست باید درصدد باشیم اندیشه‌ها و افکار آن‌ها به طور کامل از بین برود.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: در این مرحله است که علما، هنرمندان، اهالی رسانه، فرهیختگان و تمام آزادگان باید وارد شوند تا با این تفکر غلط که بر علیه اسلام و اندیشه‌های رسول مهربانی ایجاد شده است مقابله کنند و راهکارهای علمی و عملیاتی ارائه بدهند و در مقابل تفکر غلط باید با تفکر درست مقابله کنیم و در مقابل هر فکر نادرستی باید با ریشه‌های علمی و اندیشه‌های صحیح آن‌ها را خنثی کنیم. داعش تلاش می‌کند تا اندیشه‌های خود را ادامه بدهد اما ما با پیروی از دستورات و فرامین ناب اسلامی و از طریق کارهای علمی و بخصوص فرهنگی می‌توانیم با این تفکر نادرست مقابله کنیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.