امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 78233
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 16 بهمن 1396 - 15:22 | | ارسال توسط :

آیت الله محمدی‌ ری شهری در جلسه تفسیر قرآن کریم تبیین کرد: معناشناسی کفر و کافر در قرآن کریم

به گزارش بابل نوین،آیت الله محمدی ری‌شهری در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره گفت: ریشه کفر به معنای پنهان کردن و کافر به معنای پنهان کننده است، که در قرآن کریم هم دارای اقسام مختلف است و هم اینکه این پنهان کردن هم جنبه مادی دارد، مثل پنهان کردن دانه زیر خاک و […]

به گزارش بابل نوین،آیت الله محمدی ری‌شهری در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره گفت: ریشه کفر به معنای پنهان کردن و کافر به معنای پنهان کننده است، که در قرآن کریم هم دارای اقسام مختلف است و هم اینکه این پنهان کردن هم جنبه مادی دارد، مثل پنهان کردن دانه زیر خاک و نیز جنبه معنوی همچون پنهان کردن باورهای موهوم .

 به نقل از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آیت الله محمدی ری‌شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود اظهار کرد : خداوند می‌فرماید: مَثَل دنیا از هر حیث آن همچون مال، ریاست و انواع شهوات و دارایی‌های دنیایی، مَثَل گیاهان روئیده شده در فصل بهار است که چشم‌ها را خیره می‌کند، و بیننده تصور می‌کند که همیشه این گیاهان سر سبز و خوش منظر خواهند بود، در حالی که در گردش ایام فصل خزان و فصل زمستان وضعیت ظاهری آن تغییر خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با استناد به آیه سوره بقره آیه ٢۵۶ گفت: ممکن است در ظاهر تصور شود، کافر همیشه به معنای بد بکار می‌رود، در حالی که اقسام کفر عبارتند از کافری که فاقد مدح و ذم است، همچون کشاورزی که دانه را در دل خاک پنهان می‌کند و کافر نیکو یعنی کسی که پنهان کننده باطل است و کافر نکوهیده که پنهان کننده حق بشمار می‌رود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه با استناد به آیه ۵٢ سوره مبارکه عنکبوت بیان کرد: انواع کفر نکوهیده به معنای کفر جحود شامل کفر جهلی و کفر عملی می‌شود، از این رو امام باقر(ع) در روایت شریفی می‌فرمایند: اگر بندگان، آن گاه که نمی‌دانستند درنگ می‌کردند، گرفتار انکار و کفر نمی‌شدند و در روایت دیگری از حضرت علی(ع) آمده است که  اگر بندگان، به گاه ندانستن، (از اظهار نظر) باز می‌ایستادند، کافر و گمراه نمی‌شدند.

آیت الله محمدی ری شهری کنترل خشم و غضب و همچنین پوشاندن عیوب دیگران از بهترین سجایای اخلاقی است، زیرا که صفت ستاریت از صفات خدای متعال بشمار می‌رود و خداوند این رفتار را میان بندگان خود دوست دارد، که بدی‌ها پنهان کنند و خوبی راها ظاهر نمایند.

جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی ری‌شهری هر هفته یکشنبه شب‌ها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.