امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75446
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, اخبار مازندران, فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 07 دی 1396 - 12:36 | | ارسال توسط :

انسان امروز با شناخت فرهنگ بومی هویت پیدا می‌کند

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل گفت: تلاش‌های انسان کنونی رویکرد ویژه‌ای که در بطن جامعه در خصوص فرهنگ بومی وجود دارد را به ما نشان می‌دهد، کوششی که انسان جستجوگر امروز برای یافتن هویت خود انجام می‌دهد، انسان امروز با شناخت فرهنگ بومی هویت پیدا می‌کند.

به گزارش بابل نوین، عیسی محمدی‌فیروزجایی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابل در هفتمین همایش استانی ” شلاب” اظهار کرد: دلبستگی افراد جامعه به فرهنگ ویژگی امروز ماست، تحقیق، تالیف و انتشار کتب، مقالات علمی و پژوهشی و ساخت‌ فیلم‌های متعدد و داستانی همه به دلیل این  دلبستگی است.

وی افزود: نگارش فیلم‌نامه‌ها، کاوش در زمینه موسیقی و موارد دیگر رویکرد ویژه‌ای که در بطن جامعه در خصوص فرهنگ بومی وجود دارد را به ما نشان می‌دهد، کوششی که انسان جستجوگر امروز برای یافتن هویت خود انجام می‌دهد، انسان امروز با شناخت فرهنگ بومی هویت پیدا می‌کند.

این مسئول ادامه داد: فناوری‌های نوین اطلاعاتی، ارتباطی و فضای مجازی فرصت‌های خوبی را در اختیار افراد جامعه قرار داد اما به تبع  آن در کنارش به همان اندازه که مقالات و پژوهش های علمی امکان انتشار دارند چه بسا منابعی که غیرموثقند و یا نیازمند پژوهش هستند، امکان انتشار و مطالعه بدون داوری و نقد را پیدا نکردند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل تصریح کرد: فرهنگ مازندران به ویژه در این چهار دهه به صورت شفاهی انتقال یافت و اطلاعات ارزشمندی در دل کهنسالان ماست که اگر این همایش‌ها برگزار نشود و کهنسالان عزیز ما از این دنیا بروند این اطلاعات برای همیشه نگفته باقی خواهد ماند بنابراین شلاب با همین رویکرد برپا شد و خداروشکر که امروز هفتمین دوره از برگزاری‌اش را شاهد هستیم.

محمدی‌فیروزجایی با اشاره به اهداف همایش شلاب گفت: نگاه این همایش به گستره زبان و ادبیات جغرافیای طبری است نه تنها استان مازندران، اگرچه مازندران خاستگاه اصلی این فرهنگ است اما در استان‌های همجوار نیز با همین گویش تکلم و از موسیقی ما استفاده می‌کنند، این همایش نگاهش به این کلیت است.

وی افزود: متاسفانه نقش مادران و زنان مازندران در فرهنگ بومی این استان مورد غفلت قرار گرفت و تا به حال درباره زن و مادر در فرهنگ عامه اثری ساخته نشد، این همایش با تمرکز بر این غفلت برگزار شد، برای شعر طبری را محور کارمان قرار خواهیم داد.

این مسئول ضمن اشاره به چاپ کتاب وارش یادآور شد: کتاب همایش نیز با عنوان وارش در ۴۲۸ صفحه شامل آثاری از ۱۰ نویسنده زن و هشت مرد با ۸۸ موضوع کلیدواژه چاپ شد، این کتاب بخش‌های متعددی دارد.

وی در پایان گفت: جا دارد از مدیرکل اداره ارشاد مازندران، حجت‌الاسلام روحانی امام‌جمعه بابل و نمایندگان محترم شهرستان،اعضای شورای شهر، ریاست دانشگاه نوشیروانی و به ویژه خیرین نیک‌اندیش در عرصه چاپ کتاب تقدیر و تشکر کنم.

 خبرنگار: نازنین اکبرزاده

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.