امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 44436
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, علم و سلامت تاریخ انتشار : 27 دی 1395 - 10:26 | | ارسال توسط :

اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی بابل به ۴۶ مورد رسید

کارشناس پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سالانه ۴۰۰۰ نفر مورد مرگ مغزی قابل اهداء در کشور وجود دارد که فقط ۸۰۰ نفر با رضایت خانواده به روند اهداء ختم می شود

به گزارش بابل نوین، آزیتا ابریشمی کارشناس پیوند اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: تاکنون ۴۶ مورد اهدای عضو در بیمارستان روحانی انجام شد که  ۵ مورد اهدای عضو از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شده است.

وی افزود : پایه و اساس تکنولوژی پیشرفته پیوند اعضاء بر وجود بیمار مرگ مغزی نهاده شده است، به همین دلیل مرگ مغزی ضمن اینکه واقعه ای بسیار تاسف‌بار محسوب می‌شود، ولی برای ادامه زندگی تعدادی از بیماران نیازمند پیوند فرصتی مغتنم است.

کارشناس پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند هستند که تنها راه نجات این عزیزان دریافت عضو قابل استفاده از افراد مرگ مغزی است.

ابریشمی تصریح کرد: اتفاقی که در حالت مرگ مغزی رخ می‌دهد این است که خونرسانی به هر دو قسمت قشر مغز و ساقه مغز متوقف می‌گردد و در نتیجه فرد هیچ گونه حرکت و ادراکی ندارد، در این افراد مرگ مغز رخ می‌دهد و بافت مغز بصورت فراگیر و دائمی نابود می‌شود و حالتی بی شکل و برگشت ناپذیر شبیه خمیر به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پس از روز اول، هرچه زمان بگذرد یک به یک اعضاء نیز دچار از بین رفتگی و فساد شده و قابل استفاده نخواهد بود  گفت: خانواده ی هر فرد دچار مرگ مغزی با اهدای اعضای حیاتی عزیزشان (شامل قلب، کبد، ۲ ریه، ۲ کلیه، لوز المعده و روده) می توانند ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهند و با اهدای  بافت (مانند قرنیه، استخوان، پوست، تاندون و دیگر موارد) یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت دائمی برهانند.

خانم ابریشمی اضافه کرد: نکته  مهم در این فرآیند این است که اساس تشخیص مرگ مغزی ، معاینات بالینی است و تشخیص نهایی فقط با اجماع نظر پزشکان متخصص آموزش دیده و معتمد وزارت بهداشت در تخصص های جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و پزشکی قانونی امکان‌پذیر است.

وی افزود: سالانه ۴۰۰۰ نفر مورد مرگ مغزی قابل اهداء در کشور وجود دارد که فقط ۸۰۰ نفر با رضایت خانواده به روند اهداء ختم می‌شود و این در حالی است که روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از هموطنانمان(هر ۳ ساعت یک نفر) بدلیل عدم وجود ارگان مناسب جهت پیوند جان خود را از دست می‌دهند.

این کارشناس اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی بابل مقوله اهدای عضو از سال ۱۳۸۴ بطور جدی آغاز و ساختارها و بسترهای آن تعبیه گردید و از ابتدای آغاز تاکنون ۴۶ مورد پیوند عضو در این دانشگاه به ثبت رسیده که در سال ۱۳۹۵ مجموعا ۵ مورد اهدای عضو در این دانشگاه انجام شده است.

وی در پایان گفت: با وجود فرهنگ ایثارگونه و تایید ولی فقیه و مراجع عظام هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم و باید فرهنگ‌سازی قویتری صورت گیرد و امیدواریم با داشتن ملتی چنین از خود گذشته، فداکار و پزشکان و پرستارانی چنین متعهد، در آینده‌ای نزدیک بتوانیم هدیه‌های خالصانه موارد مرگ مغزی را هر چه بیشتر و بهتر به نیازمندان برسانیم.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.