امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ایجاد صندوق سرمایه گذاری فیلم زیر نظر بورس
به گزارش بابل نوین،مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان شیوههای جدید برای تامین سرمایه تولید فیلم ها سخن گفت. به گزارش رسیده، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره حمایت های فارابی از سینماگران از طریق اعطای وام و تغییراتی که قرار […]
به گزارش بابل نوین،مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان شیوههای جدید برای تامین سرمایه تولید فیلم ها سخن گفت.
به گزارش رسیده، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره حمایت های فارابی از سینماگران از طریق اعطای وام و تغییراتی که قرار بود در این زمینه اعمال شود، عنوان کرد: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یک مرجع فرهنگی در سینما به سهم خود اقداماتی به منظور بهبود شرایط اقتصادی حاکم بر سینمای کشور انجام داده که یکی از این اقدامات تغییر در شیوههای حمایتی بنیاد برای رسیدن به یک نقطه تعادل در اعطای وام ها بوده است.
وی ادامه داد: شیوههایی که طی سه دهه گذشته پیموده شده متناسب با شرایط اقتصاد سینمای ایران نیست و محدودیت بودجه کفاف حمایت از همه فیلم ها را نمیکند در حالی که لازم است سالانه تسهیلاتی را برای تولید آثار سینمایی در حد مقدور فراهم کنیم.
تابش درباره شرایط اعطای وام به پروژههای سینمایی اظهار کرد: گروهی از پروندههای سینمایی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر معرفی میشوند، برخی از فیلم ها نیز براساس سیاست ها و اولویت های فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی به صورت مشارکتی با این بنیاد تولید میشود و گروهی از فیلم ها هم هستند که بنیاد فارابی به دنبال تامین همه سرمایه آن است که این گروه سوم سقف حمایتی بنیاد فارابی است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره یک اتفاق جدید در تامین بودجه تولید فیلم ها اعلام کرد: اقدام دیگر بنیاد فارابی غیر از تغییر شیوههای حمایتی جدید سرمایه گذاری، ایجاد صندوق سرمایه گذاری فیلم زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار است و ما در شرف صدور موافقت حصولی این صندوق توسط بورس هستیم. همه فعالیت ها در این صندوق مطابق قوانین جاری کشور در بورس خواهد بود و از جمله مزیت های این صندوق معافیت مالیاتی و شفافیت است که شفافیت از ارکان اقتصاد مقاومتی هم به شمار می رود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه شیوه جدید کاهش هزینههای دولت را در پی داشته باشد، اضافه کرد: مردم هم می توانند از طریق خرید سهام فیلم در تولید فیلم های سینمایی شرکت داشته باشند و زمان مشخصی هم اعلام میشود که بتوانند پذیره نویسی کنند. امروز به دلیل شرایط موجود ضرورت تاسیس صندوق سرمایه گذاری فیلم بیش از گذشته احساس میشود چون متاسفانه الگوهای رایج دنیا در حوزه چگونگی تامین مالی تولیدات هنوز در نهادهایی مثل بنیاد سینمایی فارابی رایج نشده است. البته بنیاد فارابی در راه اندازی صندوق سرمایه گذاری فیلم به صورت مشترک با یکی از موسسسات فعال در بورس و همچنین صندوق اعتباری هنر همکاری میکند و این سه نهاد موسسان صندوق سرمایه گذاری فیلم خواهند بود.
تابش بیان کرد: غیر از تامین مالی که مقوله مهمی است ما به مولفههای فرهنگی هم توجه داریم و در مسیر شکل گیری این صندوق اهالی سینما مشارکت خواهند داشت و به ویژه مشارکت سرمایه گذاران حاضر در سینمای کشور هم جلب خواهد شد که این امر از الزامات پایه گذاری صندوق هم بوده است.
وی در پایان با اشاره به اهمیت جریان سازی نسبت به این اقدام گفت: شرایط بورس در کشور اکنون مناسب است و اگر مشاورههای درستی از اهالی سینما بگیریم به نظرم این صندوق می تواند راه جدیدی برای تامین مالی در پروژههای سینمایی کشور باشد ولی این کار نیاز به گفتمان سازی و جریان سازی رسانه ای دارد و امیدواریم این اتفاق بین فعالان سینمایی اقتصادی و فرهنگی به حرکت بیفتد.
توسعه «عدالت فرهنگی» در اتاق شیشهای ممکن میشود
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر اینکه برای بسط عدالت فرهنگی راهی جز پایبندی به اصول در مکانیزمهای توزیعی و حرکت به سمت شفافیت نیست، فاصله فرهنگی موجود را عادلانه نمیداند و درباره ارزیابی خود از جشنواره سی و ششم، مهمترین ویژگی این دوره از جشنواره فیلم فجر را تنوع و گوناگونی ژانرهای سینمایی عنوان میکند.
حمایت بنیاد از برخی فیلمهای حاضر در جشنواره سی و ششم، نیاز به ارائه تعریف تازهای از فیلم فاخر، نقش بنیاد در تولید و توسعه فیلمهای کودک و… از جمله موضوعاتی است که شاکله گفتوگوی ما با علیرضا تابش، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سی و ششم را شامل میشود.
در تقسیم بندی وظایف موسسات، حمایت و پشتیبانی از جشنواره بر عهده موسسه رسانههای تصویری است، اتفاقی که تا چند سال قبل جزو شرح وظایف فارابی محسوب میشد. نحوه حمایت فارابی از جشنواره ۳۶ به چه صورت است؟
همانگونه که شما هم اشاره کردهاید، بنیاد سینمایی فارابی تا سال ۸۹ به طور کاملاً مستقل، مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم فجر را برعهده داشت. از سال ۹۰، مسائل و موارد پیشتیبانی این رویداد به مؤسسه رسانههای تصویری واگذار شد. بدیهی است، حسب تقسیم وظایفی که صورت گرفته، بنیاد سینمایی فارابی به طور مستقیم، جز در بخش جدید که امسال ایجاد شده “جشن بزرگ سیمرغ و پروانه ها” در امور اجرایی جشنواره دخالتی نخواهد داشت. البته در طول سال آثارى مورد حمایت بنیاد فارابی قرار گرفته اند که برخى از آنها در جشنواره حضور دارند، شخصا نیز به عنوان عضو شوراى سیاستگزارى جشنواره در جلسات شورا حضور و مشارکت دارم.
در دور جدید فعالیتهای فارابی نحوه حمایت از فیلمها تغییر کرده است. با این شیوه جدید فارابی چند فیلم در جشنواره دارد؟
بارها، طی ماههای گذشته، درخصوص نحوه و میزان حمایتهای بنیاد، در شرایط جدید، اطلاع رسانی شده است اما، مشخصاً، در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، بدون احتساب دو فیلم ارزشمند مستند که توانستهاند با تکیه بر تواناییها و بضاعت عوامل سازنده، در فهرست آثار مسابقه قرار بگیرند، بنیاد با حمایت مالی از ۶ اثر، نقش نسبتاً پر رنگی ایفا میکند. ۶ فیلم از مجموعه ۲۳ فیلم، حکایت از آن دارد که بنیاد، با توجه به محدودیتهای مالی و تقاضاهای بیشماری که با آن مواجه بوده، توانسته، در حد مقبول، پاسخگوی گوشهای از درخواستهای فیلمسازان باشد.
از زمان حضور آقای مهندس حیدریان در سازمان سینمایی، دو واژه کلیدی در صحبتهای ایشان وجود دارد، نهضت تولید محتوا و عدالت فرهنگی ، مشخصا فارابی در این زمینه چه وظایفی را بر عهده گرفته است؟
با حضور جناب آقای مهندس حیدریان در رأس سازمان سینمایی و تبیین سیاستهای جدید حمایتی، فارابی با تکیه بر نیروهای کارشناسی خود از یکسو و بهرهمندی از اساتید و خبرگان سینمایی از سوی دیگر، در صدد فراهم آوردن شرایط جدیدی است تا ضمن رعایت عدالت فرهنگی، مباحث زیرساختی و مهم سینمایی را که از جملهی آن نهضت تولید محتواست، به طور جدی دنبال کنند.
راه اندازی شوراهای تخصصی در ارتباط با گونههای مختلف سینمایی و فعال کردن بخش گستردهتری از نخبگان سینمایی، فعالیتهایی هستند که نتایج سودمند آن را باید با گذشت زمان و به مرور شاهد باشیم.
طراحی و اجرای شیوههای نوین تامین مالی، بویژه در زمینهی ارائهی وامها، نشان از جدیت فارابی در موضوع عدالت فرهنگی است که این امر زمینه ساز تحقق این رویکرد میباشد. در فارابی باور ما بر این است که برای بسط عدالت فرهنگی راهی جز پایبندی به اصول در مکانیزمهای توزیعی و حرکت به سمت شفافیت نیست و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفتهایم. فاصله فرهنگی موجود به هیچ وجه عادلانه نیست و در این موضوع باید در فکر ایجاد ساختارهای اساسی عادلانه بود.
نهضت تولید محتوا یک الزام برای شرایط فعلی سینمای کشور است و برای تحقق و گسترش آن باید شرایط نشر محتوا را تسهیل و از بسترهای نوین برای توزیع آن استفاده کرد. توجه به ایدههای جدید در زمینههای تولید و توزیع و همچنین توجه به ویژگیهای فرامکانی و فرازمانی فضای مجازی، بعنوان ارکان اصلی تحقق این نهضت میباشند. در حوزه نمایش خانگی سرعت فرآیند تولید محتوا به مراتب از سایر بخشها بیشتر خواهد بود، بویژه در بخش VOD که ارزش افزودهی بیشتری خواهد داشت زیرا جنبههای اقتصادی و جریان درآمدی، به میزان سرعت تولید محتوا بالا خواهد بود.
ما در فارابی دنبال ایدههای نوین و استارتاپی در حوزه سینما هستیم تا بتوانیم با ایدههای خلاقانه و ارزش آفرین بسترهای تحقق این نهضت را با ارائه فرصت به نخبگان جوان و حمایت آنها دنبال کنیم. در دنیای امروز اشکال جدیدی از محتوا با خصایص منحصر به فردی در فضای مجازی تعیین کننده سهم بازار و درآمدهای پایدار در حوزه تصویر هستند و امروزه شاهد هستیم که تعداد کلیکها از مخاطبان حاضر در سالن سینما فراتر رفته و این نشان دهندهی تغییر در مولفههای صنعتی شدن در اشکال جدید است. متاسفانه برای استفاده از ظرفیتهای مؤثر این رسانه برای بیان مطالب، مفاهیم و دیدگاههای مختلف به فراموشی سپرده شده و باید برای آن تدبیری اندیشید./ز
بانی فیلم
اخبار فرهنگی بابل نوین , بنیاد سینمایی فارابی , بورس , سرمایه گذاری فیلم , شرایط اقتصادی , عدالت فرهنگی , علیرضا تابش , موسسه رسانههای تصویری , وام
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.