امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 73047
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 13 آذر 1396 - 18:12 | | ارسال توسط :

ایران به جرگه واردکنندگان انرژی می پیوندد/ ایجاد وقفه درساخت و ساز با آیین نامه کنترل ساختمان

به گزارش بابل نوین، محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه مقوله مصرف انرژی یکی از موضوعات مهم برای کشور به شمار می رود اظهار کرد: متأسفانه به میزان قابل ملاحظه ای اصلاح اتلاف مصرف انرژی در کشور وجود دارد و این موضوع ارزش افزوده […]

به گزارش بابل نوین، محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه مقوله مصرف انرژی یکی از موضوعات مهم برای کشور به شمار می رود اظهار کرد: متأسفانه به میزان قابل ملاحظه ای اصلاح اتلاف مصرف انرژی در کشور وجود دارد و این موضوع ارزش افزوده ای را برای کشور ایجاد نمی کند و تأثیر مثبتی بر درآمد ناخالص ملی ندارد.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه در این ماه، آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف در هیأت دولت تصویب و ابلاغ می شود افزود: بر اساس این آبین‌نامه، دستگاه‌های دولتی مکلف به بررسی میزان مصرف انرژی در طول دو سال و سپس اجرای عملیات بهینه‌سازی مصرف انرژی ظرف پنج سال شده‌اند.

به گفته وی، طی نامه مشترک عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و بیژن زنگنه وزیر نفت به جهانگیری درخواست شده است تا در بودجه سال ۹۷ که دستگاه‌ها به دولت ارائه می‌دهند، ذی‌حسابان و مسوولان مالی هزینه انجام این کار را پیش‌بینی کنند تا در قانون بودجه سال آینده لحاظ و تصویب شود. اگر این امر رخ دهد، سال‌های آینده صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی خواهیم داشت، چرا که عمده اتلاف انرژی در ساختمان‌های دستگاه‌های دولتی، مدارس، دانشگاه‌ها و … است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اذعان کرد: این اقدام باید در دو مرحله انجام شود؛ مرحله اول ارزیابی میزان مصرف انرژی در ساختمان و مرحله دوم اجرای فرآیند کاهش مصرف انرژی است که کل این فرآیند طی هفت سال آینده و پس از آن، اشتغال صحیح و مؤثری ایجاد خواهد کرد.

شکرچی زاده یادآور شد: اگر در کشور های خارجی مصرف انرژی مدیریت نشود هزینه پرداخت شده برای انرژی از میزان اداره ساختمان ها بیشتر خواهد شد.

مصرف انرژی در ایران به ۴۵۰کیلو وات در ساعت رسید

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق برآوردهایی که در سال گذشته انجام شده میزان مصرف انرژی در ساختمان ها ۴۵۰ کیلو وات ساعت به متر مربع است، این در حالی است که میزان مصرف انرژی در کشورهای اروپایی زیر ۵۰ کیلو وات در ساعت است.

وی تأکید کرد: این میزان مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است و در سال ۲۰۲۰ بسیاری از استاندارد ها در این حوزه از بین خواهد رفت.

شکرچی زاده در ادامه به استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان های کشور اشاره کرد و گفت: برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها باید از مصالح استاندارد استفاده کنیم زیرا استفاده نامناسب از مصالح در نماهای ساختمان باعث آتش سوزی گسترده ای در کشور انگلیس شده بود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان تصریح کرد: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه ، به تعداد ساختمان های کشور افزوده می شود و در صورتی که بتوانیم با تأمین اعتبار مناسب، میزان مصرف انرژی را در آن کنترل کنیم می توانیم امیدوار به بهبود وضعیت انرژی در کشور باشیم.

در ادامه فرج الله رجبی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه ده سال دیگر در مصرف انرژی به وضعیت قطره چکانی خواهیم رسید،اظهار کرد: اگر میزان مصرف انرژی به همین روال ادامه پیدا کند با وضعیت خطرناکی در این حوزه رو به رو می شویم.

وی تأکید کرد: متأسفانه تا به امروز فقط گفتار درمانی کرده ایم و لازم است در حوزه انرژی با یک رویکرد دیگر حاضر شویم.

فرجی یادآور شد: در برخی از حوزه ها پافشاری بیشتری کردیم و با ایجاد بسترهایی مختلف راهکارهایی را برای کنترل مصرف انرژی به کار گرفته ایم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه باید شهرداری و تمامی دستگاه ها در اجرای هر چه بهتر قانون مصرف بهینه انرژی همکاری کنند گفت: برای توسعه مقررات ساختمانی و اجرای آن ها باید فضاهای مناسبی از سوی تمامی دستگاه ها فراهم شود.

رجبی یادآور شد: متأسفانه قانون مقررات ملی ساختمان ها را هیچکس رعایت نمی کند و هم اکنون، طراحان و ناظران ساختمان را مکلف کرده ایم که این قانون را در ساختمان های مسکونی به کار گیرند.

وی یادآورشد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه اجرایی باید با یکدیگر همکاری کنند.

رجبی اظهار کرد: آیین نامه کنترل ساختمان در دولت مطرح شد و وزارت کشور به آن ایراد گرفت و هم اکنون دوباره در کمیسیون امور زیر بنایی در حال بازبینی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پایان تصریح کرد: در این آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف در هیأت دولت تصویب و ابلاغ شد؛ بر اساس این آیین‌نامه، دستگاه‌های دولتی مکلف به بررسی میزان مصرف انرژی در طول دو سال و سپس اجرای عملیات بهینه‌سازی مصرف انرژی ظرف پنج سال شده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.