امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62574
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, علم و سلامت, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 08 مرداد 1396 - 11:40 | | ارسال توسط :

بخش نمونه‌برداری پرزهای کوریونی در بیمارستان روحانی بابل راه‌اندازی شد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل از انجام نمونه‌برداری پرزهای کوریونی (cvs) جهت تشخیص بیماری تالاسمی ماژور جنینی در بیمارستان آیت‌الله روحانی این شهر خبر داد.

به گزارش بابل نوین، دکتر زینب پهلوان متخصص زنان و زایمان این مرکز بیمارستانی آیت‌الله روحانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل از انجام نمونه‌برداری پرزهای کوریونی  (cvs) جهت تشخیص بیماری تالاسمی ماژور جنینی در این مرکز خبر داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل اظهار کرد: برای اولین‌بار در بابل نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی جهت تشخیص بیماری تالاسمی ماژور جنینی در بیمارستان روحانی انجام شد.

وی افزود: نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی آزمایشی است که برای شناسایی اختلالات ژنتیکی در اوایل بارداری انجام و در آن قسمتی از بافت جفت نمونه‌برداری می‌شود چون از نظر ژنتیکی جفت همانند بافت جنین است می‌تواند اختلالات کروموزومی یا ژنتیک جنین را نشان دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: غالبا توصیه می‌شود برای بررسی بیماری‌های تک‌ژنی از نمونه پرزهای کوریونی استفاده شود و ازجمله بیماری‌های تک‌ژنی می‌توان به تالاسمی، هموفیلی، دیستروفی دوشن و غیره اشاره کرد.

دکتر پهلوان تصریح کرد: این آزمایش معمولا بین هفته ۱۰ تا ۱۳ حاملگی انجام و با توجه به اینکه در این روش یک نمونه کوچک از پرزهای جفتی جنین گرفته می‌شود و از مایع امنیونتیک دور جنین گرفته نمی‌شود، یک روش متفاوت از آمنیوسنتز است.

فلوشیپ طب مادر و جنین بارداری‌های پرخطر تاکید کرد: در صورت وجود خونریزی یا لکه بینی واژینال، عفونت فعال دستگاه تناسلی، این آزمایش ممنوعیت نسبی داشته و انجام نمی‌شود.

وی افزود: مزیت اصلی cvs این است که نتیجه آن در مراحل زودتر حاملگی آماده و شما زودتر می‌توانید از سلامت جنین خود مطلع شوید، به خصوص در مواردی که احتمال بیماری‌های ژنتیکی در جنین شما بیشتر است، این ویژگی ختم بی‌خطرتر حاملگی را در صورت وجود اختلالات ژنتیکی و تمایل بیمار امکانپذیر می‌سازد .

متخصص زنان و زایمان بیمارستان روحانی بابل در پایان گفت: این بخش برای نخستین‌بار در بخش دولتی بابل راه‌اندازی شده و روزهای شنبه تا سه‌شنبه شیفت صبح آماده ارائه خدمات به مادران عزیز است.

 خبرنگار: نازنین اکبرزاده

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.