امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51117
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 20 اسفند 1395 - 13:06 | | ارسال توسط :

برخی نسبت به مقام ولایت فقیه در کشور ناشکری می کنند

امام جمعه ارومیه گفت: برخی افراد امروزه قدردان و شکرگزار وجود ولایت فقیه در رأس نظام نیستند و حتی حاظر نیستند با زبان احترام با ایشان حرف بزنند.

به گزارش بابل نوین،حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، با آیه هفت سوره مائده اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «و نعمتى را که خدا بر شما ارزانى داشته و نیز پیمانى را که شما را به انجام آن متعهد گردانیده به یاد آورید آنگاه که گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم و از خدا پروا دارید که خدا به راز دلها آگاه است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در تفسیر این آیه گفت: مواثقه به معنی این است که کسی عهدو پیمان را محکم مطرح می‌کند و دیگری هم محکم به آن پایبند است.

وی با اشاره به اینکه انسان نباید نعمت‌های خدا را از یاد ببرد افزود: هرچقدر انسان نعمت‌های خدا را بیشتر یاد کند تواضع و فروتنی‌اش در برابر پروردگار زیاد می‌شود ولی هر چقدر یادآوری نعمت کم شود کرنش و تعظیم انسان در مقابل خداوند سخت خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی انواع نعمت را به دو صورت ظاهری و باطنی یا معنوی دانست و خاطرنشان کرد: ارزش نعمت معنوی بیشتر از نعمت ظاهری است زیرا نعمت ظاهری به این دنیا تعلق دارد ولی نعمت معنوی به آخرت مربوط بوده و آخرت انسان را آباد می‌کند بنابراین شکر آن هم بیشتر و بالاتر است.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: باید بین نعمت ها فرق گداشته شود و در قدردان بودن و شکرگزاری بین نعمت های ظاهری و باطنی تمایز قائل شد.

وی با اشاره به اینکه هر که نعمت بیشتری داشته باشد مسؤولیتش سنگین تر خواهد بود، تصریح کرد: خداوند به همان اندازه که به انسان نعمت داده‌است همان اندازه نیز در قیامت حسابرسی خواهد کرد و از نعمت جوانی، مال، عمر و … سوال می کند که در چه راهی صرف شده‌ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی براساس روایات بزرگ‌ترین نعمت را نعمت ولایت دانست و گفت: بزرگترین مسأله که در قیامت از ما می پرسند مسأله ولایت است و اگر ولایت بود سایر مسائل در سایه آن حل خواهد شد وگرنه اگر فردی روزها روزه بدارد و شب ها نماز خوانده باشد چون به ولایت ایمان ندارد کارش سخت خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی افزود: حضرت علی(ع) می فرمایند: «هیچ‌کس نمی‌تواند وارد بهشت شود مگر آنکه اهل بیت(ع) را بشناسد و اهل بیت(ع) نیز او را بشناسند و کسی به جهنم وارد نمی شود مگر آنکه اهل بیت(ع) را انکار کند و اهل بیت(ع) نیز او را انکار کند.

وی عنوان کرد: اینکه ما خدا، قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را قبول کردیم و این همان پیمان و میثاقی است که با خدا بستیم و از بزرگ‌ترین پیمان دین است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در جایی که میان حفظ جان و مال تعارض باشد انسان باید جان خویش را حفظ کند ولی اگر بین دین و جان تعارضی باشد انسان باید جان خویش را برای حفظ دین فدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: برخی افراد حتی در لباس روحانیت امروزه قدردان و شکرگزار و جود ولایت فقیه در راس نظام نیستند و حتی حاظر نیستند با زبان احترام با ایشان حرف بزنند زیرا آنان حسد در دلشان رخنه کرده و خداوند نیز از این رفتارشان باخبر است و این کار از صدر اسلام بوده و تا الان هم ادامه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه به آیه هشت سوره مائده اشاره کرد و گفت: «اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید براى خدا به داد برخیزید و به عدالت‏ شهادت دهید و البته نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نکنید عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام مى‏ دهید آگاه است.»

امام جمعه ارومیه در تفسیر این آیه اظهار داشت: قوام در این آیه یک صیغه مبالغه به معنی تعدد و زیادی کار است.

وی با اشاره به اینکه مومن هرکاری را باید برای خدا انجام دهد حتی عدالت در رفتار با دشمن نیز باید رعایت شود افزود: حضرت علی(ع) در بستر شهادت وصیت کرد اگر زنده ماندم خودم می دانم ولی اگر مردم همان یک ضربت که به من زده است را به ابن ملجم بزنید و از همان غذایی که من خوردم به او بخوارانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی گفت: بدی کردن فردی دلیل نمی شود انسان نیز جواب او را با کینه و دشمنی بدهد، کینه سبب می‌شود افراد عدالت خود را از دست بدهند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسمین سیدمهدی قریشی هر شب در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می شود./م

منبع : رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.