امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51118
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 20 اسفند 1395 - 13:11 | | ارسال توسط :

رعایت احکام اسلام از بهترین راه‎های تهذیب نفس است

حضرت آيت‎الله مظاهري با تأكيد بر اهميت تهذيب نفس، گفت: يكي از راه‎ها كه بهترين راه‎ها و آسان‎ترين است، تقيد به ظواهر شرع و اهميت به واجبات و مستحبات و اجتناب از گناه است.

به گزارش بابل نوین،حضرت آیتالله حسین مظاهری، پنجشنبه شب در مسجد حکیم اصفهان با اشاره به اینکه ما باید به قرآن عمل کنیم، گفت: باید به مستحبات و واجبات قرآن اهمیت بدهیم، باید به اجتناب از گناه اهمیت بدهیم و سرمشق زندگی ما باید قرآن باشد، در آیات فراوانی هم هست که اگر میخواهید سعادتمند شوید باید سرمشق زندگی مان قرآن باشد.

وی ادامه داد: ما باید اولا بدانیم که صفات رذیله داریم، یک کسی ادعا بکند من صفت رذیله ندارم این جهل مرکب است و به قول حضرت امام(ره) چهل سال خون جگر میخواهد تا یک نفر کار بکند تا بتواند صفات رذیله را از خود دور کند، همه ما صفات رذیله داریم و این صفات رذیله هم بسیار زیاد است، حداقل چهل صفت رذیله وجود دارد که درباره آن کتاب هم نوشته شده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه جنود عقل و جنود جهل داریم، جنود عقل برای عقل و صفات رذیله برای نفس اماره کار میکند، خاطرنشان کرد: باید روی این مطلب انصافا و جدا کار کرد، وگرنه قرآن میفرماید اگر کار نکنید به جایی نمیرسید، خدا باید کمک بکند و سوره والشمس یازده قسم میخورد و بعد از یازده قسم میگوید سعادتمند آن کسی است که درخت رذالت را از دل کنده است و بدبخت شقی است آن کسی که صفات رذیله بر دلش حکمفرما شده است.

وی گفت: مهمتر از هر واجبی تهذیب نفس است، همان که هر کدام از ما معمولا به فکرش نیستیم، الان جلسه جلسه مقدسی است اما اینکه یک نفر باشد که به فکر این باشد که من باید صفات رذیله را از خودم دور بکنم این طور نیست، این کم است، من باید به جای آن درخت رذیلت را بکنم و درخت فضیلت را بکارم، این فکر همیشه باید در ذکر ما باشد، متأسفانه هیچ کدام از ما به این فکر نیست.

حضرت آیتالله مظاهری ابراز کرد: تهذیب نفس طلبه و غیرطلبه ندارد، ما طلبهها اگر خودسازی نکرده باشیم و صفت رذیلهای بر ما حکمفرما باشد، علم ما از لشکریان همین صفات رذیله میشود، علم ما سبب میشود که با توجیهگری درباره آن کار کند، توجیه گناه خیلی بدتر است.

وی با بیان اینکه انسان اگر توجیهگر شد و بخواهد طرفداری از صفات رذیله بکند، ولی خدا را قربه الی الله در خانه خدا شهید میکند، ابراز کرد: از این رو باید کار کرد، باید هم بدانیم که مشکل است، قرآن یازده قسم میخورد که این مطلب را به ما بگوید، ثانیا این صفات رذیله را ریشهکن کردن کاری میکند که اجازه نمیدهد صفات رذیله طوفانی بشود و طغیان بکند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه فرعون انسان باعقلی بوده ولی عقل او توی شیطنتش رفت و اظهار خدایی کرد، ادامه داد: او ابتدا بر مصر سلطنت یافت و بعد از آن روح فرعونیت او شعلهور شد، ما هم باید این روح فرعونی خودمان را کنترل بکنیم، آتش آن را خاموش بکنیم و اجازه طغیان به آن ندهیم، اهمیت واجبات کمک میکند، خدا باید در خودسازی کمک بکند، خدا باید به انسان کمک بکند و اگر میخواهید خداوند کمک بکند اهمیت به واجبات بدهیم.

وی گفت: موقع نماز باید یک تلاطم درونی در انسان ایجاد شود، همه چیز در زندگی ما تعطیل شود، رفتن دنبال نماز و نماز اول وقت در مسجد باجماعت و بعد هم با تعقیب و بعد هم با خواستن از خدا، خداوند به انسان کمک میکند، قرآن میفرماید حتما نمیشود و خودت باید کمک بکنی، توسل به اهلبیت(ع) لازم است، به واجبات مخصوصا نماز اهمیت بدهیم.

حضرت آیتالله مظاهری با بیان اینکه ما باید به نماز شب اهمیت بدهیم، اظهار کرد: اهمیت دادن به مستحبات نیز همین طور است، ما همه گونه نذری داریم به غیر از نذر در تهذیب نفس، کسی نیست که بگوید من نذر کردهام اگر حسادتم از بین برود، یک میلیون صدقه بدهم.

وی ادامه داد: ما اگر از خدا بخواهیم کمک بکنیم باید به واجبات  اهمیت بدهیم، مستحبات را باید اهمیت بدهیم، این توسلها بسیار مهم است، مثل جامعه کبیره که باید یک صبحگاهی برای ما باشد، عدالت اسلام و قوانین اسلام را باید مرور کنیم، این زیارت جامعه یک زیارت خوبی است که باید به آن اهمیت بدهیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اهمیت توسل در تهذیب نفس ابراز کرد: انسان باید اگر گناه جلو بیاید، آن را خفه کند و یکی از راهها که بهترین راهها و آسانترین راهها است، تقید به ظواهر شرع و اهمیت به واجبات و مستحبات و اجتناب از گناه است./م

منبع : نود

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.