امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62069
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 02 مرداد 1396 - 13:20 | | ارسال توسط :

بررسی شرایط خرید نوت بوک

تشدید نوسانات نرخ دلار آزاد و درهم در کنار کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر، موجب شده است در بازار خرید و فروش کالاهای ...
چگونه از بازار نوت‌بوک، خریدی با صرفه اقتصادی داشته باشیم

به گزارش بابل نوین، تشدید نوسانات نرخ دلار آزاد و درهم در کنار کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر، موجب شده است در بازار خرید و فروش کالاهای کامپیوتری و به‌ویژه نمونه‌های گران‌قیمت مانند نوت‌بوک با کاهش چشمگیر تقاضا مواجه شویم.

با این‌حال تقاضا برای نوت‌بوک در بازار کامپیوتر ایران هرگز از عددی مشخص پایین‌تر نمی‌آید و هستند افرادی که از سر ناچاری یا بی‌ارزشی پول برایشان، همچنان خریدار نوت‌بوک هستند. همان‌طور که گفتیم، خریداران نوت‌بوک را گروه‌های مختلف درآمدی و کاربری شامل می‌شوند. در گزارش این هفته ما به نکاتی که هر گروه از خریداران باید هنگام خرید نوت‌بوک مدنظر قرار دهند اشاره کرده‌ایم. اگر در رده درآمدی بالا یا همان قشر مرفه جامعه قرار دارید یا جزو گروهی هستید که سطح درآمد متوسط یا روبه پایین دارید و به‌ناچار زیر بار خرید نوت‌بوک رفته‌اید، به نکات ذکرشده دقت کنید.

هر که بامش بیش

خریداران این گروه را افرادی تشکیل می‌دهند که قیمت برایشان مولفه چندان مهمی نیست و به کانفیگ (قابلیت‌های فنی) یا جدید بودن نوت‌بوک یا به‌عبارتی بهره‌مندی از جدیدترین پردازنده و چیپ‌ست و قطعات کامپیوتری اهمیت می‌دهند. این گروه از کاربران خود به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

دسته اول را کاربران حرفه‌ای نوت‌بوک تشکیل می‌دهند که از نوت‌بوک بیشتر برای انجام کارهای خاص گرافیکی، نقشه‌برداری و … استفاده می‌کنند. این گروه از کاربران به‌دنبال نوت‌بوک‌هایی با صفحات نمایش بزرگ و باکیفیت، پردازنده‌های پرقدرت و از همه مهم‌تر کارت گرافیک‌های فوق حرفه‌ای هستند.

دسته دوم را کاربران گیمر تشکیل می‌دهند که قیمت برایشان اهمیتی ندارد به‌شرطی که دستگاه لذت‌بردن، سرعت و سهولت انجام بازی را برای آنها تضمین کند. برای این گروه از کاربران نوت‌بوک هم مولفه‌های کاربران حرفه‌ای اداری در کنار طراحی ظاهری اهمیت زیادی دارد. بهره‌مندی نوت‌بوک از سیستم صوتی حرفه‌ای، کیبورد باکیفیت، حرفه‌ای و البته بی‌صدا و نور پس‌زمینه‌ای که خاص نوت‌بوک‌های گیمینگ است، از دیگر مولفه‌های مهم نزد خریداران نوت‌بوک‌های حرفه‌ای است.

دسته سوم از خریداران نوت‌بوک را هم افرادی شامل می‌شوند که فقط در پی خرید جدیدترین‌ها و بهترین‌ها هستند. برای این دسته از کاربران، برند و تاریخ عرضه است که اهمیت دارد و از نوت‌بوک بهره‌ای جز پرداختن پول برند و مدل نمی‌برند.

در هر حال هر گروه از خریداران این گروه به‌خوبی می‌دانند که هنگام خرید نوت‌بوک به چه نکاتی توجه کنند. برای مثال، یک گیمر می‌داند که هنگام خرید نوت‌بوک باید به‌ سرعت و قدرت پردازنده در کنار کیفیت سیستم صوتی و کیفیت صفحه‌نمایش و… توجه کند، اما مواردی وجود دارند که به‌اصطلاح شیوه‌های خرید بازاری نام دارند. به خریداران نوت‌بوک‌های حرفه‌ای، جزو هر یک از سه گروه مورد اشاره که هستند، توصیه می‌شود قیمت دستگاه را با سایت‌های خارجی مقایسه و با در نظر‌گرفتن نرخ روز دلار، هزینه خرید را پرداخت کنند. مورد دیگر این است که از آنجا که برخی از فعالان بازار به بهانه‌هایی چون کاهش موجودی و واردات سفارشی محصول، قیمت بالاتری برای کالا در نظر می‌گیرند، توصیه می‌کنیم حتما قیمت را میان چند فروشگاه و سایت خارجی مقایسه کرده و سپس برای خرید اقدام کنید. البته اگر اهل سفرهای خارج از کشور هستید می‌توانید نوت‌بوکتان را در آنجا خریداری کنید.

هنگام خرید حتما کانفیگ دستگاه را با آنچه مد نظر دارید و به شما وعده داده شده است بررسی کنید؛ زیرا در برخی از موارد دستگاه‌هایی با کانفیگ‌ پایین‌تر و قیمت گران به‌فروش می‌رسند. به خریداران نوت‌بوک‌های گران‌قیمت توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه زیر بار خرید کالای بدون گارانتی نروند؛ زیرا جبران خسارت یک نوت‌بوک گران‌قیمت حرفه‌ای به‌مراتب از نوت‌بوک میان‌رده سخت‌تر است.

 

سیلی نقد به از حلوای نسیه

خریداران نوت‌بوک‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت را کاربران نیمه‌حرفه‌ای و مبتدی تشکیل می‌دهند که کاربری آنها از نوت‌بوک به انجام امور روزمره اداری و خانگی (نه‌چندان پیچیده) محدود می‌شود.

خریداران این نوت‌بوک‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول را کاربرانی شامل می‌شوند که قابلیت‌های فنی دستگاه برایشان اهمیت بیشتری دارد تا قیمت. این دسته از افراد معمولا نوت‌بوکی گران‌تر از آنچه قصد خریدش را داشتند خریداری می‌کنند.

دسته دوم هم کاربرانی هستند که قیمت برایشان مهم‌ترین فاکتور است. این دسته از خریداران ترجیح می‌دهند نوت‌بوکی با قابلیت‌های فنی پایین‌تر از آنچه قصد داشتند خریداری کنند، ولی بهای بیشتری نپردازند. این گروه از خریداران اسیر وسوسه خریدهای اقساطی نوت‌بوک، خرید نمونه‌های بدون گارانتی، پشت ویترینی و حتی کارکرده می‌شوند.

توصیه ما به این گروه از خریداران این است که در وهله نخست نیاز خود را مشخص و سپس برای خرید اقدام کنند. توصیه کارشناسان نیز این است که از خرید نوت‌بوک‌هایی که از رده خارج شده‌اند، ولو با قیمت ارزان خودداری کنند.

خرید اقساطی هم از نظر کارشناسان با توجه به بروز نوسانات نرخ دلار چندان به‌صرفه به‌نظر نمی‌رسد؛ چراکه ممکن است نوت‌بوکی که امروز با دلار ۳۵۰۰ تومانی می‌خرید و درصدی به‌عنوان سود نیز پرداخت می‌کنید، در آینده نزدیک به‌دلیل کاهش نرخ دلار با کاهش قیمت مواجه شود و آن زمان است که شما بهایی بیشتر از آنچه باید برای نوت‌بوک پرداخت کرده‌اید.

کارشناسان همچنین می‌گویند که خریداران از خرید نوت‌بوک‌های پشت ویترینی خودداری کنند؛ زیرا ریسک خرید این نوت‌بوک‌ها بالا بوده و ممکن است به‌دلیل ضربه، فشار یا حتی سقوط دچار مشکل شده باشند. خرید نوت‌بوک بدون گارانتی هم موضوعی است که همه در مورد دردسرهای آن می‌دانیم.

به‌طور کلی مشخص کردن هدف از خرید دستگاه و نیاز کاربری و بودجه موضوعی است که فارغ از حساسیت‌ برخی از خریداران روی برند محصول، باید مد نظر قرار گیرد./م

منبع: ایران جیب

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.