امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51860
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 26 اسفند 1395 - 18:18 | | ارسال توسط :

برنامه‌های شبکه قرآن در سال ۹۶ «سوره محور» تولید می‌شوند

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه امسال شبکه قرآن ۱۷ برنامه متنوع و جدید با محوریت سوره "حجرات" دارد گفت: برنامه‌های شبکه قرآن برای سال ۹۶ را به صورت سوره محور با گرایش به آموزه‌های قرآن تولید می‌کنیم.

به گزارش بابل نوین، محمدحسین محمدزاده  در نشست خبری برنامه‌های شبکه قرآن ویژه ایام نوروز و همچنین طرح بزرگ قرآنی ۱۴۵۱ که در سالن جلسات شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد با بیان اینکه ما امسال ۱۷ عنوان و برنامه جدید با رویکرد ایام نوروز داریم که بیشتر آن‌ها از ۲۷ اسفندماه سال جاری به روی آنتن می‌رود، اظهار کرد: این ۱۷ عنوان شامل مستند، برنامه‌های ترکیبی با مخاطبان نوجوان،برنامه پاسخگویی به سوالات و شبهات شرعی و برنامه‌های کوتاه با مضامین بلند و معرفتی قرآن در ایام نوروز به روی آنتن می‌رود.

وی یادآور شد: طبق استقبالی که از این نوع برنامه‌های قرآنی ارائه شده است ما برای سال ۹۶ برنامه‌های شبکه را به صورت سوره محور با گرایش به آموزه‌های قرآن تولید می‌کنیم. سوره محوری سال ۹۶ سوره اخلاقی قرآن است که شامل بسیاری از اندرزها، هشدارها و هشدار نسبت به رذایل اخلاقی است و آن، سوره مبارکه «حجرات» است.

او ادامه داد: مستندهای تهیه شده هم بسیار فاخر است که آقای مهام تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است. مستندی نیز تحت عنوان «حدیث بندگی» که به شرح و بررسی احوال علمای دوران معاصر می‌پردازد و دوسال برای تولید این مستند زمان صرف شده است. مستند دیگری که آماده شده در رابطه با معرفی مساجد مناطق محروم جنوب کشور است که این مستند با نام مستند «سایه رحمت» پخش می‌شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به مستند دیگری تحت عنوان مستند «بهار انس» گفت: این مستند گزارشی از جلسات قرآنی پایان سال موسسات مختلف است و ما سعی کرده‌ایم اکثر این برنامه‌ها به جهت ایجاد فضای بانشاط و معنوی و فضای عیدگونه و جشن‌گونه انتخاب شوند. مستند دیگری تحت عنوان « …آسمانی» داریم که ویژه سفر نوجوانان و دانش‌آموزان به سرزمین‌های مقدس و راهیان نور است. این مستند فضای مسابقه‌ای نیز دارد که آن‌ها می‌توانند نام برنامه‌ را که چند نقطه چین است تکمیل کنند؛ مثلا سفر آسمانی و … .

محمدزاده افزود: مستند دیگری تحت عنوان «نشانه‌ها» را داریم که با بهترین تصاویر طبیعت از تولیدکنندگان داخل و خارج تهیه شده و با نریشن‌های قرآنی به روی آنتن می‌رود. در حوزه تلاوت نیز «چهل تلاوت» شاهکار را در شبکه قرآن داریم که برای اولین بار به روی آنتن می‌رود و از قاریان ممتاز جهان اسلام تهیه شده که در سه نوبت پخش می‌شود.

او با بیان اینکه برنامه دیگری که مورد علاقه مخاطبان است و در شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد شد که در رسانه ملی این برنامه تولید شود، خاطرنشان کرد: بحث تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم را داریم که تحت عنوان «نورالعلی نور» از تاریخ یکم فروردین‌ماه به همراه ترجمه و ذکر نکات قرآنی به روی آنتن می‌رود. همچنین برای پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی برنامه پرمخاطب «پرسمان» را داریم که این برنامه مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و در سال جدید با گرایش عیدانه به روی آنتن می‌رود.

وی اظهار کرد: برنامه «یاد خدا» هم با موضوع ولایت در قرآن کریم نیز با فضای متفاوتی مفهوم ولایت را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. با توجه به اینکه سوره محوری امسال برای شبکه قرآن سوره حجرات است، سعی کرده‌ایم که در میان‌وعده‌های متفاوت، از کارشناسان دینی استفاده کنیم که در رابطه با این سوره قرآن برنامه‌هایی ارائه بدهیم.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما یادآور شد: در روز تحویل سال «برنامه روز نو» از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ بر روی آنتن می‌رود. در این برنامه سعی داریم با اماکن مذهبی همچون حرم مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و… ارتباط زنده داشته باشیم. همچنین در فواصل برنامه قرائت هفت سلام قرآنی که هفت سین قرآنی نیز است توسط هفت قاری در فواصل مختلف پخش می‌شود.

محمدزاده یادآور شد: برنامه پرمخاطب دیگری که در قالب تفریح، سرگرمی و مسابقات در این شبکه برگزار می‌شود و سابقه چند ساله دارد برنامه «اسراء» است که این برنامه مسابقه‌ است و موضوع آن تلاوت تقلیدی ویژه نوجوانان است که از همه استان‌ها در این مسابقه شرکت کرده‌اند. این برنامه با فاصله چند روز از شبکه امید ویژه نوجوانان با اجرای سیدوحید مرتضوی به روی آنتن می‌رود. همچنین ما در ایام تعطیلات نوروز حدود ساعت ۲۳:۳۰ ارتباط با راهیان نور را داریم.

او ادامه داد: برنامه بعدی که با موضوع سبک زندگی دینی و قرآنی داریم برنامه‌ای با عنوان «عطر زندگی» به تهیه‌کنندگی آقای فرهادی است که از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ بر روی آنتن می‌رود و سخنرانی‌های اخلاقی به صورت کوتاه و گزیده هر روزه پخش می‌شود که نکات معرفتی را در برنامه‌های کوتاه «آشنا» و «زندگی و بندگی» پخش می‌کند و این سخنرانی‌های اخلاقی در اختیار سایر شبکه‌ها نیز قرار می‌گیرد و این برنامه در ساعت‌های ۶:۳۰، ۱۵:۱۵ و ۱۹ بر روی آنتن می‌رود. همچنین از دیگر برنامه‌های ما برای سال ۹۶ با توجه به اینکه امسال چهلمین سال درگذشت عالم، مفسر و اسلام‌شناسی معاصر محروم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی است، انشاءالله مستند زندگی ایشان هم تهیه می‌شود.

طرح ۱۴۵۱  امسال در سایر کشورها هم اجرا می‌شود

مدیر شبکه قرآن در ادامه با اشاره به «طرح بزرگ قرآنی ۱۴۵۱ » گفت:این طرح از حدود ۱۰ سال پیش به پیشنهاد جمعی از افرادی که در عرصه امور قرآنی فعال هستند به جهت غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها در تابستان انجام می‌شد.نام این طرح به فواصل تعداد سال‌های نزول قرآن کریم تغییر پیدا می‌کند و در سال گذشته با محوریت سوره «حدید» برگزار شد.

او گفت: سال ۹۶ یک ویژگی دارد و آن این است که ماه مبارک رمضان همچون سال‌های گذشته در تابستان نیست. این طرح در سال‌های ابتدایی و همچنین سال‌های گذشته موضوع محور یا جزء محور یا سوره محور بود اما امسال به این نتیجه رسیدیم که سوره محور بودن از تمام موضوعات دیگر بهتر است چرا که مخاطبان به راحتی می‌توانند به قرآن مراجعه کنند و همگی در این طرح فعالیت مشترکی داشته باشند. ما امسال این طرح را در دو مرحله اجرا می‌کنیم: یکی در ماه مبارک رمضان که سوره «مُلک یا تبارک» از قرآن انتخاب شده که ۳۰ آیه دارد و هر روز یک آیه از آن انتخاب و توضیحاتی درباره آن داده می‌شود. مخاطبان این طرح کاملا فراگیر هستند و تمام نهادها می‌توانند در این طرح حضور داشته باشند. ما بنا داریم که با تمام نهادها و موسسات قرآنی به این نتیجه برسیم که هر سال همه در آن زمان مشترک بر روی یک سوره کار کنند تا این گونه راحت‌تر بتوانیم مفاهیم قرآنی را ارائه بدهیم.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: سوره محوری تابستان برای این طرح، سوره مبارکه «واقعه» است. در سال‌های گذشته برخی از نهادها همچون دانشگاهیان در این طرح شرکت نداشتند اما اکنون آن‌ها نیز در این طرح فعالیت می‌کنند و کارهای پژوهشی، مقالات و رساله‌های کارشناسی خود را تحت عنوان سوره‌هایی انتخاب شده ارائه می‌دهند. قرار شده که رسانه ملی و شبکه‌های استانی نیز پرشورتر در این طرح حاضر شوند و قرار است این طرح با مختصات جشنواره برگزار شود.

محمدزاده یادآور شد: همچنین ما بنا داریم امسال با همکاری جامعه‌المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این طرح را در عراق، سوریه و لبنان بسط و گسترش بدهیم و از جامعه قرآنی آن‌ها بخواهیم که کمک کنند این طرح در کشورهای آن‌ها نیز اجرا شود./ص

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.