امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51861
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 26 اسفند 1395 - 18:21 | | ارسال توسط :

برگزاری طرح آرامش بهاری در ۲۴۰۰ امامزاده و بقاع متبرکه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برنامه‌های طرح آرامش بهاری در دو بُعد برنامه‌ریزی شده، یکی فرهنگی و دیگری بُعد رفاهی برای زائران و مسافران نوروزی است.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در نشست خبری «طرح نوروزی آرامش بهاری در بقاع متبرکه و امامزادگان» که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان اوقاف، چشم‌انداز فرهنگی و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است اظهار کرد: آن چیزی که در چشم‌انداز سازمان طراحی شده، بحث ارتقای  سطح خدمت‌رسانی در عرصه‌های فرهنگی، معنوی و رفاهی به زائران و مردم در آستان مقدس امامزادگان است.

وی گفت: یکی از برنامه‌های چند سال اخیر طرح آرامش بهاری با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب دینی و ارتقاء سطح فکری و معنوی زائران و مسافران نوروزی است. یکی از سنت‌های عید نوروز صله رحم و مسافرت است، با همین نگاه بر خود لازم دانستیم خدمت‌رسانی مطلوبی در عرصه فرهنگی، اجتماعی و رفاهی به زائران و مسافران نوروزی در طرح آرامش بهاری داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: این طرح از فردا آغاز می‌شود و تا ۱۴ فروردین ماه ادامه دارد و در دو بُعد برنامه‌ریزی لازم را برای آن انجام داده‌ایم، یکی بُعد فرهنگی و دوم بُعد رفاهی برای زائران و مسافران نوروزی است که این طرح در ۲۴۰۰ بقعه و امامزاده برگزار می‌شود.

شرفخانی تاکید کرد: از این تعداد در نزدیک به دو هزار امامزاده مراسم تحویل سال نو را خواهیم داشت و در ۲۴۰۰ امامزاده برنامه اقامه نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی طراحی شده است. یکی از این برنامه‌های فرهنگی، برپاییِ خیمه‌های معرفت است که در امامزادگان شاخص این طرح در بخش‌های همچون کودک و نوجوان، مشاوره، گفتمان دینی، تبلیغ سخنرانی چند رسانه‌ای و… اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه ما در این ایام غرفه‌های «همه واقف باشیم» را نیز برپا می‌کنیم تصریح کرد: برپایی مسابقات ویژه جوانان و نوجوانان و اعزام بیش از ۳ هزار روحانی از حوزه‌های علمیه قم و سایر استان‌ها از دیگر برنامه‌های ما برای طرح آرامش بهاری است. کارشناسان و مُبلغان دینی در یک ماه اخیر در استان قم برنامه‌های آموزشی داشته‌اند و کمیته‌ محتوایی برنامه‌های آموزشی آنها درباره مسائل همچون، امر ازدواج، تفاهم، زوج درمانی و … است. همچنین امسال در نظر گرفته‌ایم که از ظرفیت تبلیغ چند رسانه‌ای در ایام طرح آرامش بهاری استفاده کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: موضوعاتی که مربوط به بخش کودکان، قصه‌گویی و غیره است نیز در این طرح داریم. ما سعی کرده‌ایم با نگاه تبلیغی و ترویجی در رابطه با بحث سبک زندگی اسلامی روحانیون را اعزام کنیم. برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی را در ۵۱۷ امامزاده داریم؛ همچنین برپایی نمایشگاه طراحی و گرافیک با عنوان سبک زندگی در هزار بقعه برپا می‌شود و در ۷۰۵ امامزاده غرفه عفاف و حجاب را داریم.

شرفخانی گفت: مسابقه کتابخوانی آرامش بهاری را داریم که این کتاب در تیراژ بالا به چاپ رسیده و در اختیار زائران قرار می‌گیرد و همچنین مسابقات خانوادگی که امسال طراحی شده است با نگاه سبک زندگی برگزار می‌کنیم و برنامه‌های برپایی ادعیه و پاسخگویی به مسائل شرعی از دیگر برنامه‌های این طرح است.

او با اشاره به اینکه بیش از ۴ میلیون هدیه فرهنگی با عنوان محصول فرهنگی اعم از کتاب کودک، ‌پازل، لوح فشرده، پک کودکان فاطمی، لوازم تحریر و … در نظر گرفته شده است افزود:  برنامه‌بعدی طرح آرامش بهاری در بخش خدمت‌رسانی و بحث رفاهی و اسکان مسافران نوروزی است که ما در ۹۵۸ امامزاده وبقعه زائر سرا داریم و در ۷۹۳ امامزاده و بقعه مکان‌هایی برای اسکان موقت طراحی شده است که بتوانیم در بخش اسکان زائران خدمات خوب و مطلوبی داشته باشیم.

 وی در ادامه گفت: ما در بخشی از امامزادگان از ظرفیت ایستگاه‌های صلواتی و نذری استفاده کرده‌ایم همچنین امامزاداگانی که فضای عمومی و خدمت‌رسانی داشته باشند ما می‌توانیم از فضای آنها برای پذیرایی و کمک‌رسانی به مسافران نوروزی استفاده کنیم. همچنین در برخی امامزادگان ایستگاه‌های سلامت داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: لحظه تحویل سال یکی از بهترین لحظه‌ها برای مردم است. و آنها می‌خواهند این زمان را در اماکن مقدس و مذهبی باشند، بر همین اساس ما در برخی بقاع متبرکه برنامه تحویل سال را داریم و در روز ۱۲ فروردین که روز جمهوری اسلامی است و همچنین روز طبیعت، برنامه‌های ویژه‌ای داریم. همچنین در ۳۷ مکان تاریخی از جمله تخت جمشید، فلک‌ افلاک و غیره … برنامه‌های طرح آرامش بهاری را برپا می‌کنیم.

شرفخانی با بیان اینکه ما غبارروبی امامزادگان و جشن تولد حضرت زهرا (س) را در این ایام داریم گفت: ما در اکثر امامزادگان اسکان موقت و رایگان را داریم، مگر در تعداد کمی از هتل‌های امامزاده‌ها که به بخش خصوصی واگذار شده، اما با آنها هم شرط گذاشته‌ایم که مبلغ کمی دریافت کنند. همچنین طرح دست‌های مهربانی را برپا می‌کنیم که در کل سال ۳۲ هزار خانواده را تحت پوشش قرار می‌دهیم ودر این ایام هم در این طرح به خانواده‌ها کمک‌های لازم را داریم./ص

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.