امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68875
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 08 آبان 1396 - 15:46 | | ارسال توسط :

بزرگداشت قیصر امین‌پور برگزار می‌شود

در دهمین سالروز خاکسپاری قیصر امین‌پور، بزرگداشت این شاعر با عنوان "روایت خون دل" برگزار می‌شود.

به گزارش بابل نوین،در این مراسم که با حضور احمد مسجدجامعی، سیدضیاءالدین شفیعی، سیداحمد نادمی، حوریه شیخ مونسی، سیداکبر میرجعفری و سیدهانی رضوی برگزار می‌شود، کارنامه ادبی قیصر امین‌پور مورد گفت‌وگو و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

این مراسم به همت گروه هنر انجمن اندیشه و قلم و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ساعت ۱۶ روز چهارشنبه دهم آبان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واقع در خیابان دمشق برگزار می‌شود و حضو برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

در پیش‌درآمد نشست “روایت خون دل” آمده است:

قیصر امین‌پور بی‌تردید یکی از سرشاخه‌های جریان شعر پس از انقلاب است. حضورش در کنار چهره‌هایی چون سلمان هراتی و سیدحسن حسینی، در تکوین پایه‌های ادبیات انقلاب، دفاع مقدس و شعر آئینی معاصر الهام‌بخش و انگیزه‌آفرین بود و در کنار آن دو، پایگاه و پشتوانه‌ای مطمئن و قابل اتکا برای خیل شاعران جوانی که در پی یک شیوه و مسیر تازه و مبتنی بر افق فکری و منظر و منظومه معرفت و هستی‌شناسی معنوی و یک هویت ذهنی و زبانی جدید، که انقلاب اسلامی آغازگر و راهگشایش بود. ویژگی مهم قیصر «جریان‌ساز» بودنش بود. در هر نقطه‌ای که ایستاد، موجد و پیشتاز و ابداع‌گر بود. در نگاه به حوادث سیاسی، در نسبت با جنگ و دفاع و مفاهیمی چون شهادت، در نگاه به دین و معنویت، در پیوند افق شعرش با طبیعت، در پایه‌گذاری حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری) و گاهنامه سوره، در پایه‌گذاری مجله «سروش نوجوان» که در فضای آن سالها بسیار موثر و مایه تربیت نگاه نسلی از نویسندگان و شاعران شد، در پایه‌گذاری خانه شاعران ایران و تربیت نسل شاعران جوان، در رویکرد به ترانه‌سرایی، در شعر کودک و نوجوان، و در دهه واپسین عمر، نگاهش به مفاهیم وجودی و هستی‌شناسانه و به انسان و زندگی، همه به‌غایت، اثرگذار و در مسیر تکامل بود. بهره او از میراث عظیم ادب کلاسیک ایرانی و وجهه آکادمیک و روش‌شناسی دانشگاهی و روحیه تدقیق و تعمق علمی – پژوهشی او بر دامنه این تاثیر ثمربخش و جریان‌ساز می‌افزود و ابعاد کار او را در مقایسه با دیگر شاعران همنسل و همعصرش، برجستگی و تمایز می‌بخشید.

انجمن اندیشه و قلم در ادامه سلسله نشست‌های پژوهشی صد سال ادبیات معاصر ایران، در سالگشت پرواز آن روشنای جان شعر و چراغ دیده و دل شاعران پس از انقلاب، نشست پنجم خود را به بررسی ابعاد و دامنه‌های این حضور برکت‌آفرین و بارآور در ادبیات و شعر ایران در بیش از سه دهه با حضور تنی چند از صاحب‌نظران و کارشناسان اختصاص داده است.

محورهای این نشست:

۱-تاثیر قیصر امین‌پور در شکل‌گیری ساختار و هویت شعر پس از انقلاب

۲-ویژگی‌های شعر جنگ قیصر امین‌پور و تفاوت آثار وی نسبت به دیگر شاعران

۳-شعر قیصر در آینه زمان: (بررسی تحول و تکامل ذهن و زبان شعری قیصر در امتداد سه دهه پس از انقلاب)

۴-تاثیر  و پشتوانه‌های دانش آکادمیک و روحیه نقادی و پژوهشگری قیصر در اصلاح و ساماندهی جریان شعر پس از انقلاب

۵-آثار مکتوب قیصر در حوزه نقد، پژوهش و تحقیق ادبی

۶-شعر قیصر در افق ادراک و حافظه شعری سه نسل از مردم این سرزمین

۷-تکامل هندسه ادراک شاعرانه قیصر در دهه آخر عمر و شاعری‌اش

۸-تعامل، تبادل و توازن «سنت» و «نوآوری» در شعر قیصر

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.