امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 70365
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 24 آبان 1396 - 18:25 | | ارسال توسط :

بیان دستاوردهای قرآنی نظام برای مردم در دهه فجر

اولین جلسه کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی امروز با حضور اعضای این کمیته در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

به گزارش بابل نوین، اولین جلسه کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی از ساعت ۱۴ امروز چهارشنبه، ۲۴ آبان‌ماه با حضور زارع، رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس کمیته قرآن ستاد دهه فجر، حجت‌الاسلام والمسلمین مقنی، نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه، جعفری، نماینده ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، طاهرآبادی، نماینده اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، امیرخانی، نماینده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرگرد مهدی میدانی، جانشین دارالقرآن ارتش، مشهدی، نماینده دارالقرآن نیروی انتظامی، امانی، نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حاج‌محمد، نماینده سازمان بسیج، گلشاهی، نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام والمسلمین ذکاوت، نماینده رادیو قرآن و لک، نماینده سیمای قرآن در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) و نیز حادثه زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: عمر کمیته قرآن، ستاد دهه فجر به بیش از دو دهه می‌رسد و شاید تا ۱۰ سال اول شکل اداره این کمیته به صورت یک شکل داخلی بود و تقریبا بیش از ۱۰ سال است که مسئولیت اداره این ستاد به سازمان دارالقرآن الکریم رسیده است.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها نیز اتفاقات خوبی از سوی کمیته قرآن در ایام دهه فجر رقم خورده است یعنی ما به عنوان مسئولانی که بیشتر مسئولیت هماهنگ‌کننده را برعهده داشتیم، مأموریت داریم تا شرایطی را فراهم کنیم تا ظرفیت‌های قرآنی که در بخش‌های مختلف است، ظهور و بروز ویژه‌ای پیدا کند و مردم از برنامه‌های قرآنی در ایام دهه فجر که جشن ملی کشور ما و متعلق به همه است، استفاده بهتری ببرند.

قره‌شیخلو تصریح کرد: در مجموع اگر بخواهیم یک نگاهی به سال‌های گذشته داشته باشیم به نظر می‌رسد که کارنامه ما کارنامه قابل قبولی بوده ولی از یک جهت نیز انتظار بیش از این حرف‌ها بوده و ظرفیت قرآنی ما نیز در کشور واقعا بیشتر از برنامه‌های اجرا شده در این سال‌ها است.

رئیس کمیته قرآن ستاد دهه فجر اظهار کرد: بنده هر سال در جلساتی که با سایر اعضای کمیته داشتیم، تقاضا داشتم که به این موضوع واقعا به عنوان یک کار فرادستگاهی نگاه کنند و ما نیز فقط به عنوان مسئول خادم شما هستیم و تلاش می‌کنیم برنامه‌های همه اعضا را هماهنگ کنیم و این مسئولیت به معنای هیچ تفوقی نیست و ما نیز در کنار شما وظایفی را برای خود تعریف کرده و سعی می‌کنیم که در ایام دهه مبارک فجر رنگ و بوی انقلاب ما که ریشه آن ریشه قرآنی است، فضای قرآنی بیشتری داشته باشد.

وی افزود: انتظار ستاد دهه فجر به عنوان متولی اصلی برنامه‌های این ایام و ما که به عنوان خادم شما هستیم، این است که دوستان نسبت به این موضوع یک نگاه جدی‌تری داشته باشند به‌ویژه حساسیت موضوع از این جهت است که ما سال آینده در واقع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که سن بلوغ انقلاب نیز هست، جشن می‌گیریم، اگر بخواهد اتفاق خاصی در سال آینده رخ دهد که قطعا هم انتظار مقام معظم رهبری در این زمینه و هم انتظار ستاد دهه فجر از کمیته قرآن خواهد بود باید زمینه‌ آن را از امسال فراهم کنیم و برنامه‌های ویژه و تأثیرگذاری را اجرا کنیم تا ان‌شاالله در سال آینده که چهلمین سال انقلاب اسلامی است، کارهای ویژه و ملی در سراسر کشور انجام شود.

قره‌شیخلو ضمن تأکید بر اینکه تبیین دستاوردهای قرآنی نظام برای مردم از برنامه‌‌های مهم کمیته قرآن ستاد دهه فجر است، تصریح کرد: در سال جاری قرار است برنامه‌ها در سطح ملی و با فراگیری بیشتر اجرا شود و نیز فعالیت‌هایی که ذائقه مردم را شیرین کند و نتایج آن نیز این باشد که همبستگی و وفاق ملی بیشتری ایجاد شده و فعالیت‌های قرآنی برای مردم تبیین شود که یکی از این حوزه‌ها، حوزه‌ قرآن است. ما در قیاس با قبل از انقلاب، رشد بسیار خوبی را در حوزه قرآنی کشور داشتیم، البته شاید با نقطه مطلوب فاصله داشته باشیم و توقعاتمان بیشتر باشد، ولی انصافاً نباید اتفاقات خوبی که در این زمینه رخ داده را کمرنگ بدانیم.

رئیس کمیته قرآن ستاد دهه فجر ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که ستاد از سال‌ قبل انجام داد، این است که امسال نیز یکی از ایام‌ دهه فجر به عنوان تربیت قرآنی که هدف اصلی تمام فعالیت‌های قرآنی است، نام‌گذاری شده است که این امر وظیفه همه ما را در کمیته قرآن ستاد دهه فجر سنگین‌تر می‌کند.

قره‌شیخلو بیان کرد: اگر نگاه ما یک نگاه فرادستگاهی در این موضوع باشد، قطعا می‌توانیم در کنار هم و با استفاده از ظرفیت‌هایی که داریم برنامه‌های خوبی را رقم بزنیم که شیرینی و تأثیر آن برای مردم ملموس باشد. بنابر این باید تلاش بیشتری کنیم که این اتفاق رقم بخورد و اگر بتوانیم که حداقل یک کار ملی که همه ما در آن نقش داشته باشیم، طراحی و عملیاتی کنیم، شاید این اولین قدم برای رسیدن به نقطه مطلوب ما در امر تأثیرگذاری برنامه‌های قرآنی در میان آحاد مردم در ایام دهه فجر باشد.

رئیس کمیته قرآن ستاد دهه فجر ادامه داد: ما برنامه‌هایی را در طول سال مانند مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و یا نمایشگاه بین‌المللی قرآن را داریم که واقعا فراگیر هستند و می‌توان از ظرفیت این برنامه‌های ملی در دهه فجر استفاده کرد و شاید بخشی از این برنامه‌های ملی قرآنی را در سال آینده که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، به صورت نمادین به دهه فجر انقلاب اسلامی منتقل کنیم که حداقل یک اتفاق ویژه و تأثیرگذار قرآنی در ایام دهه فجر چهلمین سال انقلاب اسلامی رخ دهد.

وی اظهار کرد: ما هر ساله پیشنهاداتی را خدمت دوستان مطرح و همچنین، برنامه‌های اعضای کمیته را نیز أخذ و جمع‌بندی کرده و اطلاع رسانی می‌کنیم. همچنین، در انعکاس خبری برنامه‌های قرآنی دهه فجر نیز سعی خواهیم کرد که فعالیت خوبی را داشته باشیم. در پایان اجرای برنامه‌ها نیز مجموعه فعالیت‌های تمامی اعضای کمیته را در یک دفترچه جمع‌ کرده و به ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی تقدیم خواهیم کرد.

رئیس کمیته قرآن ستاد دهه فجر در پایان بیان کرد: امیدواریم امسال با کمک همه اعضا و جدیت ایشان شاهد تحولات خوبی در این زمینه باشیم و بتوانیم کارهای خوبی را پایه‌ریزی کنیم که تأثیر خود را در سال آینده یعنی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نشان دهد. در پایان از همه دوستان و اعضای کمیته خواهشمندم که به این برنامه‌ها نگاه ویژه داشته باشند تا بتوانیم برنامه‌های قرآنی تأثیرگذاری را در ایام دهه فجر برای آحاد مردم داشته باشیم.

همچنین، در ادامه این جلسه، زارع، رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) و نیز زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: معیار موفقیت یک مؤسسه، نهاد و یا سازمان قرآنی، خروجی و برون‌داد تدابیر و تصمیماتی است که در حوزه فعالیت‌های قرآنی اتخاذ می‌کنند.

وی ادامه داد: ارزیابی این نوع تدابیر و فعالیت‌ها متفاوت است. گاهی ارزیابی از کنش خادمان قرآن و کسانی که در حوزه قرآنی فعالیت‌ می‌کنند، معطوف به نتایج تصمیماتی است که موجب درخشش یک مؤسسه و سازمان می‌شود و نتیجه آن نیز جلب و جذب مردم به آن مؤسسه و نهاد می‌شود. گاهی نیز ارزیابی معطوف به اثربخشی فعالیت‌ها و برنامه‌هایی است که موجب آشنایی بیشتر مردم با قرآن و انس ایشان با قرآن می‌شود. گاهی نیز ارزیابی معطوف به فعالیت‌ها و برنامه‌هایی است که متناسب با انقلاب اسلامی و قرآن تعریف می‌شود و می‌تواند موجب تقویت و رشد و حفظ نظام شود.

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی بیان کرد: آنچه در مورد اول یعنی جلب و جذب مردم به مؤسسه و مورد دوم که انس با قرآن است، مؤثر می‌باشد، تدبیر، برنامه‌ریزی، نوع ارائه مطالب و شکل مطالب و همچنین، ویژگی‌های فردی و اخلاقی مجری ارائه‌دهنده مطالب است، اما آنچه که در نوع سوم یعنی ارتباط قرآن و انقلاب مؤثر است، علاوه بر این ویژگی‌ها نوع نگرش و بینش برنامه‌ریزان و مجریان به این موضوع بسیار اهمیت دارد.

زارع ادامه داد: منظور بنده از این بحث این است که در کنار ایجاد انس و الفت مردم با قرآن، برنامه‌هایی داشته باشیم که در آن‌ها عملکرد قرآنی نظام و مسئولان نظام، آئینه انعکاس آیات روحبخش قرآن باشد. این بدان معنی است که قدرت سیاسی، مردمی، اجتماعی و اقتصادی نظام از عمل هماهنگ مسئولان با قرآن نشئت بگیرد. اگر ما اعتقاد داریم که قرآن جان‌مایه حیات انقلاب اسلامی است، پس حکومت برآمده از چنین انقلابی نیز ساختاری برای به‌سامان کردن امور جامعه متناسب با فرامین قرآن است یعنی تشکل‌های قرآنی باید بتوانند به مردم و مسئولان تفهیم کنند که شایستگی و لیاقت کارگزاران چنین نظامی نسبت مستقیمی با استقرار ارزش‌های اسلامی و آموزه‌های قرآنی در سطح جامعه دارد.

وی در ادامه افزود: اگر ما اعتقاد داریم که قرآن کریم نه تنها توانایی اداره جامعه ایران و جوامع اسلامی را دارد بلکه توانایی اداره جامع بشریت را دارد، برای دستیابی به آن سربلندی و عزت و زندگی در پناه قرآن نیازمند یک رستاخیز فکری و اجتماعی حول محور قرآن هستیم که نخستین گام برای چنین رستاخیزی فراهم کردن زمینه پذیرش اصول نظری و عملی قرآن و اجرای قرآن و پایبندی به قرآن است که مسئولیت مؤسسات و نهادهای قرآنی در آن مضاعف است یعنی برای بهره‌گیری از معارف قرآنی در عرصه سیاست، مؤسسات و نهادهای قرآنی ما باید دو رویکرد آموزشی و تبیین فردی قرآن و نیز رویکرد تبیینی و آموزشی حکومتی قرآن داشته باشند.

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی که سن رشد و بالندگی و بلوغ و در حقیقت سن عقلانیت و تعادل است، قرار گرفته است. ما در این مسیری که در چهار دهه طی کردیم با عنایت خداوند متعال و رهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره)، بهترین ظرفیت جهت ترویج معارف قرآن کریم برای دردمندان قرآنی فراهم شده است. قانون اساسی این نظام اجرای احکام قرآن است که مردم و مسئولان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

زارع اظهار کرد: هم‌اکنون که در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب قرار داریم، این گذر از دهه چهارم به پنجم یک سری وظایفی را بر دوش جامعه قرآنیان و سپس مردم و کسانی که نگاه به همت شما دارند، قرار داده است. مقام معظم رهبری یک فرآیند پنج مرحله‌ای شامل انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی، دولت اسلامی و تمدن اسلامی را به عنوان نقشه راه و حرکت انقلاب اسلامی مطرح کردند. انقلاب اسلامی ما ما با تکیه به عشق و شور و ایمان مردم به قرآن و اسلام تقدیم هزاران شهید به ثمر نشست و حکومت جمهوری اسلامی نیز در کشور مستقر شد اما در افق دهه پنجم انقلاب اسلامی ما نیازمند زمینه‌سازی برای دستیابی به دولت اسلامی هستیم یعنی دولتی با مردانی علی‌وار و دولتی مانند دولت علوی.

وی افزود: در چنین دولتی شاخصه ردای مسئولیت فقط و فقط برازنده کسانی است که علاوه بر خداترسی و پرهیزگاری از فهم قرآنی و توانایی نشر قرآنی برخوردار باشند یعنی کسانی که در اندیشه و گفتار و کردار به دنبال اجرای احکام قرآن و فرامین قرآن باشند. برای رسیدن به چنین دولتی مقدماتی نیاز است که این مقدمه وجود احزاب، سازمان‌ها و گروه‌هایی است که اولا آشنا به قرآن باشند و دوما به اصول نظری و عملی قرآن باورمند باشند و برای فعالیت‌های سیاسی در جهت در معرض انتخاب قرار دادن مسئولان و مدیرانی که فهم قرآنی دارند، دغدغه‌مند باشند که این امر وظیفه جامعه اسلامی منور به نور قرآن است که خط اول این جامعه نیز مؤسسات و نهادهای قرآنی هستند.

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود اظهار کرد: اعتقاد راسخ دارم که اگر ما با توکل به خدا و پیروی از قرآن توانستیم به دولت اسلامی و جامع اسلامی دست پیدا کنیم، به یک مدینه فاضله و بوستان معطری دست پیدا کردیم که خود این مدینه فاضله عطر اخوت، اتحاد، وحدت، عزت و سربلندی را در سراسر جامعه اسلامی پراکنده می‌کند و عاملی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی خواهد شد که ان‌شاالله به همت مؤسسات و نهادهای قرآنی چنین روزی در افق دهه پنجم انقلاب اسلامی دور از دسترس نیست.

یادآور می شود، در ادامه این جلسه نیز برخی از اعضای کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی به ارائه نقطه‌نظرات خود جهت اجرای هرچه بهتر برنامه‌های قرآنی این کمیته در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی پرداختند./ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.