امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 70364
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 24 آبان 1396 - 18:31 | | ارسال توسط :

لزوم برجسته کردن بُعد انسانی نهضت عاشورا در جهان امروزی

به گزارش بابل نوین، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم گفت: ما باید وجهه انسانی جریان اربعین را به زبان‌های گوناگون برجسته کنیم و خطاب به جهانیان بازتاب دهیم. دکتر حسینعلی قبادی اظهار کرد: اگر سرچشمه‌ها و مبانی مراسم بزرگی که میلیون‌ها نفر در آن شرکت می‌کنند خوب شناخته شود، طبعا به تحقق […]

به گزارش بابل نوین، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم گفت: ما باید وجهه انسانی جریان اربعین را به زبان‌های گوناگون برجسته کنیم و خطاب به جهانیان بازتاب دهیم.

دکتر حسینعلی قبادی اظهار کرد: اگر سرچشمه‌ها و مبانی مراسم بزرگی که میلیون‌ها نفر در آن شرکت می‌کنند خوب شناخته شود، طبعا به تحقق اهداف و تداوم آرمان‌های آن نهضت کمک می‌کند و برعکس اگر خوب شناخته و دقیق تدوین نشود، ممکن است این حرکت عظیم دچار آفت شود؛ چراکه ممکن است در دنیا این گونه تبلیغ شود که این راهپیمایی‌ها امری است که یک عده اهل تشیع از روی احساسات و یا ملاحظات سیاسی و اجتماعی در آن حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در حالی که پیاده‌روی مردم در اربعین پیشینه‌ای تاریخی دارد و هیچ ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران و یا عراق ندارد، یعنی خلق شده توسط هیچ دولتی نیست و از همان آغاز صحابه امام حسین(ع) و پیامبر همچون جابر ابن عبدالله انصاری به صورت طبیعی و فطری اربعین را گرامی می‌داشتند، بزرگداشت اربعین یک امر فطری است و ریشه در تاریخ و آیین مسلمانان دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که ما باید دقیقا ابعاد انسانی، بُعد آزادگی نهضت عاشورا و همچنین دفاع امام از حریم انسانی را بشناسیم و اگر این‌ها را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، جاذبه اربعین در جهان امروزی بیشتر خواهد شد. شهید مطهری نیز در یکی از کتاب‌هایشان ۲۵ بُعد انسانی نهضت عاشورا را بیان می‌کند.

قبادی افزود: از قدیم در منابع معتبر و حتی در منابع اهل سنت و یا تاریخ طبری درباره حضرت زینب (س) به عنوان فردی خردمند یاد شده است. این ابعاد انسانی باید در جهان امروزی با جملات کوتاه و قشنگ به زبان‌های گوناگون بیان و بازتاب داده شود. این یک امر عاطفی، احساسی و یا انتقام‌جویانه نیست. این‌طور نیست که ما صرفا فقط برای قساوتی که نسبت به اهل بیت روا شده، گریه کنیم. بلکه موضوع این است که در این جریان انسانیت خدشه‌دار شده است. امام حسین(ع) قیام کرد تا انسان برای انتخاب مسیر خودش آزاد باشد و فرضا در جهان امروزی بتواند به کسی که نمی‌خواهد، رای ندهد.

وی تصریح کرد: قطعا عاشورا یک بنیاد الهی دارد و تردیدی در آن نیست. اما مردم جهان باید بفهمند چرا میلیون‌ها نفر در این مراسم شرکت می‌کنند و بزرگترین میتینگ انسانی برای این واقعه تشکیل می‌شود. این یک امر صرفا احساسی نیست و برای بزرگداشت آرمان‌های انسانی است.

وی در پایان اظهار کرد: امام حسین(ع) می‌گوید یاران من وفادارترین یاران‌اند، اهل بیت من متصل‌ترین کسان‌اند و کسانی که آنجا جمع شدند، مثل یک ستاره در آسمان درخشیدند و پاک‌ترین، مخلص‌ترین، فداکارترین، وفادارترین انسان‌ها بودند. از نمونه‌های آنان حضرت ابوالفضل (ع)، حبیب‌بن مظاهر و بسیاری دیگر هستند که همه خود را فدای آرمان‌های الهی و انسانی کردند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.