امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 40586
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, علم و سلامت, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 23 آذر 1395 - 21:28 | | ارسال توسط :

بیکاری مهم‌ترین عامل اعتیاد است

روانشناس مرکز درمانی استقامت بابل گفت: عوامل زیادی در بروز اعتیاد دخیل هستند اما مهم‌ترین آن بیکاری است، حتی کسانی که برگشت به مصرف دارند هم طبق آمار بیکاران هستند.

 

 

به گزارش بابل نوین، امروزه یکی از مشکلات اساسی در جامعه ما، اعتیاد به خصوص در جوانان است.
طبق آمار داده شده، میانگین معتادان در ایران ۲ میلیون نفر است اما این آمار تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟
به این بهانه پای صحبت یکی از روانشناسان و مشاوران فعال شهرستان بابل در زمینه ترک اعتیاد نشستیم تا از برخی واقعیات زندگی این قشر از جامعه آگاه شویم.

لطفا خودتان را معرفی کنید:
بنده حسین صادقی کارشناس ارشد روانشناسی هستم که به عنوان روانشناس مرکز درمانی استقامت بابل و بخش درمان دارویی، مشاور تحصیلی آموزش و پرورش، مدرس دروس عمومی و تخصصی روانشناسی در دانشگاه مشغول به خدمت هستم که امیدوارم مورد رضایت خداوند قرار گیرد.

از نظر شما مهمترین علت اعتیاد در جامعه چیست؟
عوامل زیادی در بروز اعتیاد دخیل هستند اما مهم‌ترین آن بیکاری است و حتی کسانی که برگشت به مصرف دارند هم طبق آمار بیکاران هستند، همچنین مسئولیت‌های سنگین، درگیری فکری و مشکلات خانوادگی ممکن است موجب بازگشت به مصرف شود.

– مرسوم ترک اعتیاد چیست؟

عموما سه روش رایج برای درمان اعتیاد وجود دارد، اولین روش ترک اعتیاد از طریق بستری شدن در بیمارستان، سرم درمانی و تعویض خون(یو.آر.دی) که طی ۲۴ ساعت انجام می‌شود و فرد بیمار از نظر سم بدن خنثی می‌شود اما از نظر ذهنی ممکن است دچار وسوسه‌های مجدد بشود، چون از نظر ذهنی آماده نیستند.
پس می‌توان گفت این روش درمانی دائمی نیست.
پزشک به عنوان درمان دائمی اقدام می‌کند اما برای فرد بیمار به دلیل عدم شناخت و آمادگی ذهنی امکان مصرف مجدد وجود دارد.
و سایر روش‌ها به چه صورت است ؟
مدل دوم درمان از طریق بستری شدن در کمپ است، کمپ مکانی است که عده‌ای به عنوان مسئول، که اغلب قبلا خودشان درگیر اعتیاد بوده و ترک کردند تلاش می‌کنند که بقیه بیماران را به روش خودشان ترک دهند، اصولا افرادی که در کمپ بستری می‌شوند با پای خود نمی‌روند و از طرف خانواده‌ها این اقدام صورت می‌گیرد. به مدت ۲۱روز در آنجا بستری هستند ودر این مدت آن‌ها را گاهی حبس می کنند، گاهی می‌بندند، درون استخرهای آب یخ می‌اندازند، در این روش احتمال اینکه فرد دچار بیماری جسمی، نفرت درمانی، کینه درمانی و همچنین کینه نسبت به خانواده و از کسانی که درمانشان کردند بشود زیاد است.
حالت سوم دارو درمانی است که خود ۲ دسته دارد کوتاه مدت به میزان ۴۵ روز و دیگری بلند مدت..
از نظر شما شیوه‌های متداول مراکز ترک اعتیاد در درمان درست است؟
از نظر من سومین روش بهترین مورد است زیرا اولا در آن کرامت انسانی حفظ می‌شود و مراجعه‌کننده به چشم بیمار نگاه می‌شود نه معتاد، در کنار آن به افراد شناخت داده خواهد شد و عوامل برگشت به مواد برای بیمار تبیین می‌شود، چون طولانی مدت تحت درمان هستند اگرچه لغزش‌هایی را در مدت درمان دارند اما به یک نتیجه می‌رسند تقریبا افرادی که طولانی مدت تحت درمان به این روش هستند درمان برایشان حاصل می‌شود.
راهکا‌رهای پیشنهادی شما چیست؟
همان طور که عرض کردم بهترین مورد روش سوم است، همچنین خانواده باید بیمار را بپذیرد، درطول درمان همراهش باشند و در جلسات شناختی و گروه درمانی حضور داشته باشند، افزون براین که بیمار باید تحت درمان باشد خانواده هم از لحاظ روانشناختی و چگونگی برخورد با بیمار باید آموزش ببیند.
بعد از اتمام مراحل درمانی چه مواردی باید رعایت شود؟
ترک تنها در مراکز درمانی نیست حتما در جلسات گروهی شرکت کنند و خود را مستقل به درمان ندانند، تا حد امکان تغذیه را رعایت کنند، از مکان‌های مصرفی دور بمانند، ورزش بسیار کمک می‌کند و از همه مهمتر بیکار نباشد.
و حرف آخر؟
در آخر تشکر می‌کنم از شما و سایت خبری بابل نوین، آرزومندم اعتیاد برای همیشه در جامعه ما از بین رود.

خبرنگار: هانیه علی نژادنوائی

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.