امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 40606
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 24 آذر 1395 - 9:47 | | ارسال توسط :

چرا مشاور و عقل منفصل روحانی امروز از دفاع از برجام پا پس میکشد!؟ / خبر سریع القلم از شرایط دشواری که برجام برای ملت ایران رقم خواهد زد

دقت کم تئوریک دستگاه دیپلماسی با رهیافتی که نسبت به ایران طی دهۀ گذشته در آمریکا انباشته شده بود و سایه انداختن روش سازمان مللی (سخنرانی و تنظیم قطعنامه) بر فرآیند برجام، باعث شد تا انتظارات غیر واقعی و تحلیل‌های احساس محور در ذهن بسیاری شکل گیرد و نمایش برجام مهم‌تر از محتوای آن شود.

به گزارش بابل نوین، محمود سریع القلم را باید عقل منفصل روحانی در حوزه راهبردی و سیاست خارجی تلقی کرد، او که رندانه در این سه سال برجامی سکوت کرده و تقریباهیچ اظهار نظری در حمایت از برجام نکرده، امروز و با تصویب قانون جدید تحریمی امریکا به زبان آمده و در مقاله ای چند نکته مهم را اعلام کرده است تا هم پای خود را از فاجعه برجام بیرون بکشد و هم اتفاقات بدتری که بواسطه برجام در شرف روی دادن است را توجیه کند.

به گزارش رجانیوز سریع القلم نوشته که رهیافت دولت در قبال برجام غلط بوده و نباید حل همه مسایل را به آن ارجاع می داده است چنان‌که می‌نویسد:
دقت کم تئوریک دستگاه دیپلماسی با رهیافتی که نسبت به ایران طی دهۀ گذشته در آمریکا انباشته شده بود و سایه انداختن روش سازمان مللی (سخنرانی و تنظیم قطعنامه) بر فرآیند برجام، باعث شد تا انتظارات غیر واقعی و تحلیل‌های احساس محور در ذهن بسیاری شکل گیرد و نمایش برجام مهم‌تر از محتوای آن شود.
او خیلی راحت می نویسد که ایران در قبال امریکا دو اهرم هسته ای و منطقه ای را در دست داشته و هدف امریکا از کل این عملیات (برجام) نابودی اهرم هسته ای ایران بوده و در جایی از نوشته اش تصریح میکند که اکنون این اهرم دیگر وجود ندارد:
آمریکا در همسایگی ایران و خاورمیانه، دوستان بلکه متحدینی دارد که ایران هم علیه آن‌ها سخن می‌گوید و هم اقدام می‌کند. این متحدین، سیستم عصب آمریکا در خاورمیانه هستند. طبق معاهده نامه‌هایی که آمریکا با متحدین خود دارد، باید از آن‌ها دفاع کند. اگر ایران توان هسته‌ای پیدا کند، متحدین آمریکا در خاورمیانه، نا امن می‌شوند حتی اگر این توانایی، صرفاً یک توان بازدارندگی باشد. چون آمریکا نمی‌تواند اهداف و افکار ایران را تغییر دهد (اختلافات ۸ گانه)، پس باید علی‌الحساب در فکر از میان برداشتن توان هسته‌ای ایران باشد. چون اختلافات متعدد دیگری وجود دارد، آمریکا فشار خود را بر ایران ادامه می‌دهد تا ایران به تدریج از مدار حساسیت‌های آمریکا بیرون برود. عجله‌ای هم نیست. این ذهن طرف مقابل است.
 اهرم ایران نسبت به آمریکا، منطقه است. قبلاً هسته‌ای هم بود. اهرم آمریکا نسبت به ایران دو مورد است: تحریم و حصار.
اما مشاور روحانی این سخنان را همزمان با تصویب و بررسی برجام مطرح نکرده که شاید دیپلماسی چشم و گوش بسته دولت که جز از غرب و غربگرایان حرف شنوی ندارد به هوش بیاید، او حالا که برجام برای طرف ایرانی به بن بست رسیده و امریکا اهدافش را محقق کرده به میدان آمده و این سخنان را مطرح می کند و حتی پا را فراتر گذاشته و می گوید که راه تامین امنیت ایران رضایت مردم و پرداختن به حل مشکلات داخلی آنهاست.
اما چرا امروز و با این ادبیات تنازل یافته، سریع القلم از برجام و رهیافت غلط دولت در سیاست خارجی سخن می گوید؟
پاسخ را باید در جملات پایانی او یافت. او فهمیده است یا اینکه میدانسته است که دستاورد برجام که تقریبا هیچ است به کنار، برجام در آینده زمینه ای خواهد بود برای فشار و تحریم بیشتر مردم ایران!
 به همین خاطر نه تنها او هم بعنوان غرب زده ترین چهره ایرانی به شعار “پرداختن به درون” بازگشته و برای آن نسخه میپیچد بلکه تلاش میکند دامان خود را از خلق فاجعه ای که در آینده بواسطه برجام گریبان ایران را خواهد گرفت نیز پاک کند.
شاید این جمله راز همه آن اعترافات باشد که :
 ” اگر خود این ابتکار عمل را بخرج ندهیم، با شرایط جدیدی که در آمریکا، اروپا و خاورمیانه در حال شکل‌گیری است، عوامل بیرونی، تئوری حصار را تشدید خواهند کرد.”
آری! برجام روزهای دشواری را فراروی ملت ایران قرار داده است، روزهایی سخت تر از گذشته.
منبع : رجانیوز

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.