امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74331
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اقتصادی, سخن سردبیر, گزارش تاریخ انتشار : 16 دی 1396 - 12:55 | | ارسال توسط :

ترافیک؛ معضل اصلی حمل‌ونقل در مازندران

فرهنگ‌سازی در همه کشورها نه تنها نقش مهمی در تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، تاکسی، مترو و تراموا دارد بلکه باعث کاهش شدید آلودگی هوا به عنوان معضل امروز شهرهای جهان می‌شود.

به گزارش بابل نوین، روز ملی حمل و نقل ایران گذشت بدون آنکه به چرایی این نامگذاری و بررسی راه‌های برون‌رفت از مشکلات مردم در این زمینه پرداخته شود. تعیین این روز به این مناسبت در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه نسبت به نقش و جایگاه بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور صورت گرفت.

در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل کشور روزهای سرنوشت‌سازی بوده‌اند، که نقشی تعیین‌کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته‌اند و ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۱ از شمار چنین روزهایی است، در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی حدود یک صد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور در انتظار تخلیه بار بودند و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی‌های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه‌های جنگی، نگرانی‌هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود، در همین روزها رهبر کبیر انقلاب امام‌خمینی(ره) در پیامی تاریخی کامیون‌داران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع‌تر کشتی‌ها فراخواندند.

به دنبال فرمان تاریخی امام‌خمینی(ره) مبنی بر تخلیه کشتی‌های منتظر در بندرهای جنوبی کشور ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیون داران شدو صحنه‌های کم‌نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه‌روزی به ثبت رسید، این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت، پانزده سال بعد از آن فرمان و به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری در سال ۱۳۷۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۶ آذر به عنوان “روز حمل و نقل” شناخته شد.

 فرهنگ‌سازی درست به مردم زمینه پیشرفت حمل‌ونقل عمومی را فراهم می‌آورد

سیدکمال‌الدین حسینی سرپرست سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک بابل در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد:  در بحث حمل‌ونقل شهرستان بابل و در خصوص وضعیت تاکسی‌ها ما با بحث مازاد ظرفیت روبرو هستیم و این نیروی مازاد به علت بحث اشتغال‌زایی اتفاق افتادو در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه تاکسی در اختیار داریم و  بحث دیگر مسئله خدمات‌دهی سازمان به این رانندگان است که به صورت کامل محقق نشد در صورتی که این قشر از درآمد متوسطی برخوردار هستند، عده‌ای از این رانندگان از بیمه برخوردار نیستند.
 
وی افزود: مسئله دیگر خودروهای فرسوده است که تسهیلات کافی در اختیار افراد قرار نگرفته است و رانندگان برای تعویض خودروهای خود دچار مشکل شدند.
این مسئول ادامه داد: در خصوص ترافیک سطح شهر نیز که معضل رانندگان و شهروندان شده، سازمان حمل‌ونقل مسئولیت ورود مستقیم را ندارد اما ما در این سازمان در تلاشیم تا ایستگاه‌ها و زیرساخت‌هایی را فراهم آوریم تا مردم ما بتوانند به راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: انشالله به زودی در آینده با فراهم شدن شرایطی چون  کنترل ترافیکی از طریق دوربین‌ها مسئله خط‌کشی مخصوص وسایل حمل‌ونقل عمومی ایجاد می‌شود و با ایجاد آگاهی و فرهنگ‌سازی درست به مردم زمینه پیشرفت حمل‌ونقل عمومی را در سطح شهرستان به وجود بیاوریم.
رییس سازمان حمل‌ونقل بابل خاطرنشان کرد: از مواردی دیگری که برای کاهش ترافیک سطح شهری انجام دادیم ممنوعیت تردد اتوبوس‌ها از ساعت ۱۶ عصر است تا حجم ترافیک کم شود، این وسیله نقلیه در زمان‌هایی که با حجم زیاد مسافر روبرو هستیم مانند صبح‌ها و عصرها می‌توانند در خیابان تردد پیدا کنند، هم‌چنین با قانون زمان‌بندی که هر اتوبوس موظف است تنها هفت  الی۱۰  دقیقه برای آمدن مسافر منتظر بماند در جهت عدم اتلاف  وقت شهروندان نیز ورود پیدا کردیم، رانندگان تاکسی نیز در این خصوص موظفند با سه سرنشین حرکت کنند تا در زمان صرفه‌جویی شود و شهروندان رضایت داشته باشند.
وی با اشاره به حضور سرویس‌های جدید حمل‌ونقل شهری افزود: ما نمی‌توانیم جلوی تکنولوژی را بگیریم و امروزه وجود سرویس‌های حمل‌ونقل اینترنتی در همه جای دنیا معمول است که تخفیفات و سرعت مناسب آن رضایت مردم را به همراه دارد، ما به دنبال حذف و مقابله با آنان نیستیم اما به زودی تاکسی‌های بی‌سیم نیز  اپلیکیشن می‌شوند تا در سریعترین زمان و با قیمتی مناسب به مردم خدمت کنند.
حسینی یادآور شد: صدور کارت سلامت،  برگزاری کلاس‌های آموزشی و صدور کارت شناسایی هوشمند برای رانندگان و ساخت مجتمع خودرویی جهت ارائه خدماتی از قبیل کارواش از دیگر اقداماتی است که این سازمان جهت بهبود حمل‌ونقل تدارک دیده است.
وی در پایان گفت: به مناسبت روز ۲۶ آذر جا دارد از این زحمت کشان بی‌ادعا سفیران فرهنگ و اخلاق و امنیت شهر ما هستند تقدیر کنم و هم‌چنین از تعامل و همکاری شهروندان عزیز و فهیم شهر بهار نارنج با زحمت‌کشان این عرصه تشکر کنم و امیدوارم کمبود‌ها و کاستی‌های موجود در این بخش را شهروندان عزیز ببخشند.
باید راهی برای روان‌سازی حمل‌ونقل شهری اتخاذ شود
 سیدجواد عباس‌قلی‌زاده راننده تاکسی شهرستان بابل در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد:  وضعیت کلی حمل‌ونقل شهر بابل متاسفانه مناسب نیست، مشکلات ترافیکی حمل‌ونقل را دچار مشکل ساخته است.
وی افزود: معضل ترافیک باعث شد رفت‌وآمد درون شهری در ساعاتی خاص ناممکن شود و متاسفانه با این وضعیت رانندگان درآمدی که به دست می‌آورند با هزینه‌های استهلاک ماشین هم‌خوانی ندارد علاوه بر اینکه این وضعیت بار روانی نیز بر رانندگان به جای می‌گذارد در حالی که رانندگان به صورت مداوم با شهروندان در ارتباط هستند.
این راننده ادامه داد: وضعیت جاده‌ها را نمی‌شود بسیار نامناسب دانست بلکه در یک حالت متعادلی است اما جاده‌ها ظرفیت این  ترافیک زیاد و حجم بالای حمل‌ونقل در سطح شهر را ندارد، زمان زیادی از رانندگان و شهروندان در ترافیک شهری تلف می‌شود.
عباس‌قلی‌زاده در پایان گفت:باید راهی برای روان‌سازی حمل‌ونقل شهری اتخاذ شود و  با این اوضاع سازمان باید به فکر راه‌حلی  جهت کاهش ترافیک باشد تا به هم شهروندان و هم تاکسیرانان از این وضعیت آسیب نبینند.
مسئولان صدای ما را بشنوند
بهروز حسین‌پور از رانندگان تاکسی سطح شهر بابل در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مسئله مهم در حمل‌ونقل شهر بابل ترافیک زیاد است با توجه به اینکه جاده‌ها و آسفالت‌های سطح شهر ما مناسب نیستند، این وضعیت نارضایتی رانندگان و مردم هردو را به دنبال دارد.
وی افزود: در ترافیک زیاد  علاوه بر اینکه وسایل نقلیه دچار استهلاک بالایی می‌شوند، رانندگان نیز دچار فرسودگی و بیماری‌های جسمی خواهند شد و این در برخورد آنان با شهروندان اثرگذار است.
این راننده ادامه داد: مهمترین اقدام در خصوص بهبود وضعیت حمل و نقل بابل کاهش  ترافیک است و به نظر بنده یکی از راهکارهای کاهش ترافیک سطح شهر اجرای طرح زوج و فرد توسط سازمان است برای مثال خیابان مدرس که بار سنگین ترافیکی زیادی دارد.
وی تصریح کرد: سازمان می‌تواند با اتخاذ راهکارهایی که نه به مردم فشار بیاید و نه به رانندگان وضعیت حمل‌ونقل شهری را سامان بخشید در صورتی که این راهکارها اجرایی و عملیاتی باشند.
 حسین‌پور در پایان گفت: امیدوارم مسئولان صدای ما رانندگان وسیله نقلیه عمومی و حتی صدای شهروندان را بشنوند و برای بهبود ان اقدام کنند.
استفاده از وسایل نقلیه عمومی صرفه اقتصادی دارد
سیف‌الله علی‌ قارتاش راننده اتوبوس شهرستان بابل در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اتوبوس‌های سطح شهر ب دلیل اینکه ایستگاه‌های کافی ندارند در حمل‌ونقل دچار مشکلاتی هستند.
وی افزود: مسئولان باید در طول روز نحوه کار رانندگان را بررسی کنند و از نزدیک شاهد کار شبانه‌روزی این قشر باشند تا بتوانند راه‌های مناسبی جهت بهبود حمل‌ونقل شهری ارائه دهند.
این راننده اتوبوس ادامه داد: البته بازرسان سازمان حمل‌ونقل در امر کاهش ترافیک به رانندگان و شهروندان کمک می‌کنند اما این کافی نیست زیرا عدم وجود ایستگاه باعث می‌شود رانندگان دیگر اذیت و از ما دلگیر شوند.
قارتاش در پایان گفت: توجه مسئولان به وسایل نقلیه عمومی به ویژه اتوبوس و بهبود حمل و نقل عمومی اثرات مثبتی در جامعه به همراه خواهد داشت زیرا کرایه اتوبوس‌ها برای مردم بسیار مناسب است در واقع استفاده از وسایل نقلیه عمومی صرفه اقتصادی دارد.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۱
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.