امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56871
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1396 - 15:29 | | ارسال توسط :

تقدیر از کارگردان « ناهید »

مراسم نکوداشت آیدا پناهنده کارگردان سینما با عنوان دیار آشنا- سخن آشنا با همت مجمع خویى هاى مقیم استان تهران، عصر سه شنبه ۱۹ اردیبهشت در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش بابل نوین، در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده پژمان بازغی بازیگر سینما بود، دکتر انصاریان مدیرعامل مجمع خویی هاى مقیم استان تهران گفت: این مجمع یک سازمان مردم نهاد است که برای پیگری برنامه های توسعه و عمران شهر خوی تشکیل شده و پل ارتباطی میان مردم و مسئولین و مقامات قانونگذار است.
وی با اشاره به اینکه برنامه «دیار آشنا – سخن آشنا» در راستای اهداف این مجمع برگزار می شود، افزود: در حقیقت برگزاری چنین آیین هایی، تجدید دیدار با همشهریان و دوستانی است که علاقه مند به شهر خوی بوده و یا همشهری افتخاری این شهر محسوب می شوند.
انصاریان با تاکید بر اینکه خانم آیدا پناهنده یکی از چهره های جوان و شاخص فرهنگی شهر خوی هستند بیان کرد: این کارگردان سینماى ایران، از یک خانواده اصیل و قدیمی شهر خوی بوده که ضمن ساخت آثار شاخص و چشمگیر در سینمای ایران به موفقیت های جهانی نیز دست یافته است.
وی با بیان اینکه ۵ سال پیش پس از تماشای مستند ایراندخت تولید آثار ارزشمند و ماندگار را به آسانی در ناصیه ایشان مشاهده کردم افزود: یقینا آثاری که پس از این مستند، تولید شد شاهد این مدعا هستند. امیدوارم در آینده نیز این مجمع بتواند در معرفی هر چه بهتر آثار هنرمندان خوى مثمر ثمر باشد.
در ادامه علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز ضمن خیرمقدم به حاضرین در این مراسم از برگزارى این آیین تقدیر کرد و با تاکید به اینکه نقش سینما در عرصه های مختلف زندگی بشر از جمله در روزگار ما بسیار تعیین کننده است گفت: سینمای ایران در چهار دهه گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در معرفی چهره متفاوت از مردم ایران در مجامع مختلف هنری جهان بسیار کارساز و تعیین کننده بوده که نمونه بارز آن فیلم هاى کوتاه و حرفه اى خانم آیدا پناهنده است.
تابش همچنین به دریافت ۳۷۰ جایزه جهانى در سال گذشته توسط هنرمندان سینمای ایران اشاره کرد و افزود: این تعداد جایزه جهانى برأى سینما در مقایسه با سایر رشته ها از جمله ورزش، فعالیت های علمی و فن آوری قابل توجه است و سینما بیش از سایر رشته ها نام ایران عزیز را در جهان زنده و سرفراز نگه داشته است.
او به حدیث «حب الوطن من الایمان» از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: شما موطن خود خوى را دوست دارید و به شخصیت هاى فرهنگى خوى اداى احترام می گذارید، در سطح دیگری عشق به دیار و موطن همه ما، دوست داشتن ایران عزیز است،
تابش در ادامه گفت: شما عشق و علاقه خودتان را نسبت به شهر خوی به اثبات رسانده اید و با برگزاری چنین آیین هایی به جامعه فرهنگی و هنری یادآور می شوید تا قدر و منزلت سرمایه های فرهنگى و انسانى شهر خود را بیشتر بدانند و در گوشه گوشه ایران عزیز هنرمندان خلاق و تاثیرگذارى هستند که باید قدردان آنان و هنرشان بود.
او با اشاره به کارنامه سینمایى آیدا پناهنده گفت: این زن فیلمساز پس از سالها سعی و تلاش درعرصه سینما و ساخت فیلم های کوتاه، تله فیلم و دو فیلم بلند سینمایی ناهید و اسرافیل توانایى خود را در سینمای ایران ثابت کرده است.
وی موفقیت های جهانى فیلم سینمایی «ناهید» را برشمرد و ضمن اشاره به اینکه این فیلم در جشنواره های معتبر جهانی مورد استقبال سینماگران و علاقه مندان به صنعت سینما قرارگرفته اظهار داشت: این فیلمساز خلاق و هنرمند در آثارش بخشی از مسایل امروز جامعه در حال گذار ایران را با نگاه و بینش خود روایت می کند که طبعا برای مخاطبان و منتقدان بین المللى سینما، چنین نگاهی از زاویه یک زن هنرمند به شخصیت ها و موضوعات جامعه ایرانی قابل توجه است.
وی از اینکه دومین فیلم سینمایى خانم پناهنده «اسرافیل» به تهیه کنندگی خانم مهاجر سال گذشته از سوی بنیاد سینمایی فارابی حمایت شده ابراز خرسندی کرد و گفت: در ارزیابی فیلم های حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر میتوان گفت جشنواره سی و پنجم فیلم فجر زنانه و جوانانه بود ، چراکه تعدادى از فیلم هایی که به بخش های اصلی جشنواره فجر راه یافت و درمعرض دید عموم قرار گرفت فیلم هایی بودند که توسط جوانان و زنان فیلمساز تولید شده بودند.
تابش افزود: امروز در سینمای کشورمان شاهد بروز خلاقیت های نسل جوان فیلمساز هستیم، نسلی که با تکیه بر پشتوانه های فکری، فرهنگی و با ادای احترام به پیشکسوتان این عرصه، افتخارات ارزشمندی برای سینمای کشور کسب کرده اند.
این مدیر سینمایى در ادامه بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اتفاقات مهم در سینمای کشور ظهور نسل جدیدی از فیلمساز و تهیه کنندگان زن در سینماست . زنها با توجه به اینکه روحیه مادرانه ، احتیاط ، برنامه ریزى و دقت نظر در کارهای خود دارند، حقیقا در رشته سینما نیز با حساسیت و دغدغه بیشتری فیلم تولید می کنند.
او با قدردانی از ارسلان امیری همسر آیدا پناهنده و اهل کردستان که در این سالها به عنوان یک هنرمندان خلاق هم به طور مستقل آثار ازشمندی را به سینمای ایران ارایه کرده و هم به عنوان یک پشتیبان همسرشان را یاری کرده اند، افزود: دیروز در همین سالن آیین رونمایی پوستر فیلم سینمایی «ویلایی ها» به کارگردانی خانم منیر قیدی برگزار شد. فیلمی که کاملا زنانه بوده و فیلمنامه آن توسط آقای امیری به همراه خانم قیدی نوشته شده و به حوادث و مسایلی که زنان ایران در دوران دفاع مقدس داشتند می پردازد.
دکتر سید طه مرقاتی عضو شورای پروانه نمایش فیلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: در ده سال گذشته کارهای متعدد و ارزشمندی در حوزه فرهنگی و عمرانی و خدماتى توسط مجمع خویی ها صورت گرفته است و مراسم امروز اولین تجربه مجمع در حوزه تجلیل از بانوی کارگردان و هنرمند خویی است.
مرقاتى به حضور خود در شورای پروانه نمایش فیلم اشاره کرد و گفت: همیشه خودم را در کنار هنرمندان احساس میکنم و با دیدن خلاقیت و توانمندى در آثارشان، لذت می برم.
وی با بیان اینکه خانم پناهنده در زمان تصمیم گیری برای اجرای این برنامه استنکاف داشتند تاکید کرد: سن و سال برای مجمع خویى ها مطرح نیست، چنانچه اثر ارزشمندی تولید شده و مورد استقبال مردم قرار گیرد وظیفه هنرشناسان تجلیل از صاحبان چنین آثارى است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تبار خانوادگی پناهنده گفت: باید از خانم «محترم ریاضی» مادر بزرگ خانم پناهنده یاد کنیم که بانویی عالم، فرهنگی صاحب نام و تاثیر گذار و مدیر وقت مدرسه ایراندخت شهر خوی بود و خدمات ارزشمندى در حوزه فرهنگ و آموزش داشتند.
پژمان بازغی بازیگر سینما نیز در سخنانی به چگونگی همکاریش با آیدا پناهنده اشاره کرد و گفت: در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر با خانم پناهنده که فیلم ویدئویی «قصه داود و قمری» ایشان که توانست دیپلم افتخار را کسب کند آشنا شدم و در ادامه برای بازی در فیلم «ناهید» دعوت شدم و پس از مطالعه فیلمنامه علاقمندی خودم را برای همکاری اعلام کردم و نکته جالب اینکه تهیه کنندگی فیلم دوم خانم پناهنده را مستانه مهاجر همسر بنده که از تدوینگرهای خوب سینمای ایران و خود اهل خوی نیز هستند برعهده گرفت.
وی با بیان اینکه عملکرد رسانه ها تغییر کرده و سینما نیز به عنوان یک رسانه مسئولیت مهمی را در حوزه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی برای جوانان و نسل آینده بر عهده دارد. از مسئولین مجمع خویی های مقیم استان تهران خواست تا حمایت از سینما را نیز به سایر فعالیت های ارزشمند خود اضافه کنند.
بازغی ضمن اشاره به اینکه آیدا پناهنده اولین فیلم کوتاه خود را با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان که از مادرشان قرض کرده بود تولید کرد و در جشنواره فیلم تهران جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. افزود: به یاد دارم لحظه ای که پس از دریافت جایزه سیمرغ جشنواره فیلم فجر برای «ناهید» در اولین جمله خود از مادرش تشکر و جایزه را به ایشان تقدیم کرد.
آیدا پناهنده کارگردان سینمای نیز طی سخنانی از مجمع خویى ها، بنیاد سینمایی فارابی، مادر و همسر خود که همیشه پشتیبان وی بوده اند و خانواده اش تقدیر و تشکر کرد
در پایان این مراسم هدایای از سوی دکتر سیدطه مرقاتی و علیرضا تابش به «آیدا پناهنده کارگردان سینما اهداء شد و در ادامه فیلم مستند «ایراندخت» به نمایش درآمد./ص

بانی فیلم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.