امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 73679
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 19 آذر 1396 - 15:18 | | ارسال توسط :

توسعه سواحل دریایی، شاه کلید حل مشکل بیکاری است

به گزارش بابل نوین، امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه همایش توسعه اقتصاد دریایی ایران اظهار کرد: نیروهای نظامی به عنوان پیشرو در توسعه سواحل مکران عمل کرده اند و امروز ده‌ها هزار از کارکنان ارتش و سواحل مکران استقبال یافته و ساختمان های زیادی در این منطقه ساخته شده […]

به گزارش بابل نوین، امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه همایش توسعه اقتصاد دریایی ایران اظهار کرد: نیروهای نظامی به عنوان پیشرو در توسعه سواحل مکران عمل کرده اند و امروز ده‌ها هزار از کارکنان ارتش و سواحل مکران استقبال یافته و ساختمان های زیادی در این منطقه ساخته شده و توانسته‌ایم علی رغم همه محدودیت ها چهره این سواحل را تغییر دهیم.

وی با اشاره به ضرورت بهره گیری از پتانسیل های سواحل دریایی گفت: باید بررسی کنیم که چقدر توانسته ایم از پتانسیل های دریاهای خود بهره ببریم و چه سهمی از تجارت جهانی ۹۰ درصدی دریایی در کل دنیا را به خود اختصاص داده ایم.

امیر دریادار سیاری تاکید کرد: توسعه صنایع و حمل ونقل در سواحل دریایی کشور موجب توسعه تجاری بیشتر و ارتباط با کشورهای دنیا خواهد شد و اگر ما به موقع عمل کرده بودیم، الان دبی و بنادری همچون جبل علی تا این حد قدرت نگرفته بودند.

وی تصریح کرد: امروز سیاست ما وصل کردن کریدور جنوب به شمال کشور است و بسیاری از کشورهای دنیا آرزوی داشتن سواحلی همچون سواحل ایران را دارند.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد: بحث اقتصاد دریایی می تواند از جوانب مختلفی مورد اهمیت باشد و توجه به این مبحث موجب افزایش اشتغال زایی در کشور خواهد شد.

۲۵ درصد از جمعیت کشور در شهرهای محصور در خشکی ساکن هستند
محمد حسین پاپلی یزدی رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران اظهار کرد: با توجه به خشک شدن تدریجی ایران و سکنا گزیدن ۲۵ درصد از جمعیت کشور در شهرهای محصور در خشکی، ضرورت توجه به توسعه سواحل آبی پررنگ تر می شود.

وی همچنین افزود: اکنون سوال اصلی این است که آیا مسئولان باید آب را به شهرهای پرجمعیت انتقال داده و یا اینکه جمعیت را به سمت سواحل سوق دهند.

پاپلی یزیدی تصریح کرد: بین این موضوع که افرادی در کنار دریا ساکن شوند با ایجاد تمدن دریایی فرق زیادی است و در دنیای امروز همه کشورها حتی کشورهای خاورمیانه به سمت تشکیل تمدن در کنار دریاها و اقیانوس ها پیش رفته اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ایران شهرهای خشکی، همچنان رو به افزایش است، گفت: اگر منابع مالی را که برای تأمین آب شرب شهرها هزینه می کنیم، در جهت ساخت شهرهای بزرگ در کنار دریاها صرف کنیم به مراتب اقتصادی تر و پرسود تر خواهد بود.

وی ادامه داد: برای تبیین فارسی بودن خلیج فارس در کل دنیا، قدرت گرفتن در منطقه آبی خلیج فارس و تمرکز صنایع و نیروی انسانی در این حوزه ضروری به نظر می رسد.

رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران بیان کرد: تخصیص منابع به سواحلی همچون مکران، ۲۰ درصد خدمت به مردم آن مناطق است و در واقع ۸۰ درصد در جهت تأمین منافع کل کشور به حساب می آید.

پاپلی یزدی اضافه کرد: ۲۰ سال پیش بسیاری از اساتید دانشگاه پیش بینی کرده بودند که با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی منطقه چابهار اهمیت استراتژیک پیدا کند و نقش حیاتی در نقل و انتقالات منطقه داشته باشند.

توسعه سواحل، شاه کلید حل مشکل بیکاری
امیر محمود زاده رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: اکنون کشور با مشکل بزرگی به نام بیکاری مواجه است و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری توسعه سواحلی همچون مکران در جنوب شرق ایران می تواند شاه کلید حل مشکل بیکاری باشد.

وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم از طریق سواحل دریایی ایجاد می شود و این امر می تواند موجب حل مشکلات کمبود آب و تغییر اقلیم در کشور شود.

محمود زاده تصریح کرد: سرمایه گذاران چینی در سواحل پاکستان مسیر دریایی را تغییر داده اند اما ایران با وجود اینکه قابلیت بیشتری از پاکستان دارد، هنوز اقدامی در این جهت صورت نداده است.

وی با تاکید بر اینکه حضور بخش خصوصی موجب احیای سواحلی همچون مکران خواهد شد، گفت: تا به حال به دریا به دید اقتصادی نگریسته نشده و باید توجه کنیم که دریا منبع انرژی زیاد و محل حمل و نقل مطمئنی است و تخصیص منابع مالی بخش خصوصی می تواند، رونق ویژه ای در این مناطق به وجود آورد.

وی در خاتمه تاکید کرد: بهترین راهکار اعتمادسازی دولت برای بخش خصوصی است تا سرمایه خود را در مناطق دریایی به کار گرفته و موجب پویایی اقتصاد دریایی کشور شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.