امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69496
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 16 آبان 1396 - 9:19 | | ارسال توسط :

جاده‌های مازندران همچنان قربانی می‌گیرند

حادثه برای ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری یک بار دیگر به خبر اول رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. عصر یک‌شنبه گذشته واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسیر تهران-گرگان- گنبد در منطقه گدوک سوادکوه، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت....

به گزارش بابل نوین،حادثه برای ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری یک بار دیگر به خبر اول رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. عصر یک‌شنبه گذشته واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسیر تهران-گرگان- گنبد در منطقه گدوک سوادکوه، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت. این اتوبوس که در منطقه دوگل سوادکوه پس از این‌که کنترل آن از دست راننده خارج شد، بر اثر برخورد با یک خودرو سواری از جاده منحرف شد و به دره‌ای ۱۵ متری سقوط کرد که مرگ ۱۵ تن از هم‌وطنانمان را به دنبال داشت و ۲۳ تن نیز مصدوم شدند.
به گزارش همشهری، بلافاصله پس از گزارش حادثه، نیروهای امدادی از سوادکوه و مناطق اطراف به محل حادثه اعزام شدند و امدادرسانی آغاز شد و مجروحان حادثه به بیمارستان‌های شهدای زیراب، امام‌خمینی‌(ره) ساری و شهید بهشتی بابل اعزام شدند.
پس از انتشار خبر در فضای مجازی و رسانه‌ها، علاوه بر مسئولان حوزه‌های امداد و نجات و مسئولان راهنمایی و رانندگی، مسئولان قضایی نیز در محل حادثه حاضر شدند و پیگیری قضایی حادثه سقوط اتوبوس در محور سوادکوه در دستور کار قرار گرفت. دادستان سوادکوه اعلام کرد که راننده این اتوبوس زنده است و دستور قضایی صادر شده و تحقیقات برای مشخص شدن علت دقیق حادثه ادامه دارد. البته طبق معمول نخستین گمانه‌زنی در مورد چنین حوادثی نقص فنی اتوبوس است.
سرهنگ «علیرضا قدمی» رئیس پلیس راه سوادکوه، چند ساعت پس از حادثه و بعد از تحقیقات کارشناسی انجام شده اعلام کرد که بررسی اولیه نشان می‌دهد که کنترل اتوبوس از حدود یک کیلومتر قبل از محل وقوع حادثه از دست راننده خارج شده بود و این احتمال نقص فنی این خودرو را افزایش داده است. البته وی بریده شدن ترمز اتوبوس را گمانه‌زنی دانست و گفت که بیان علت اصلی این حادثه به بررسی بیشتر از سوی کارشناسان نیاز دارد.
برخی مصدومان حادثه هم گفته‌اند که اتوبوس ترمز بریده بود و پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش راننده برای کنترل آن، به خودرو سواری برخورد و سقوط کرد. همین شواهد نشان می‌دهد که نقص فنی عامل اصلی حادثه است.
این نخستین بار نیست که در محورهای اصلی مازندران-تهران اتوبوس‌ها دچار حادثه می‌شوند و تعدادی از هم‌وطنانمان را از دست می‌دهیم. شهریور ماه امسال نیز اتوبوسی که در حال حرکت به سوی گرگان بود در جاده هراز تصادف کرد و در آن حادثه هم بیش از ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. در چند سال اخیر این اتفاق بارها در محورهای چالوس، هراز و سوادکوه رخ داده و از آن درس گرفته نشد. عمده اتفاقات شب‌ها رخ می‌دهند و در نهایت هم به سقوط اتوبوس منجر می‌شوند و عجیب این‌که معمولا هم نقص فنی دلیل بروز حادثه عنوان می‌شود.
پس از وقوع حوادث متعدد اتوبوس در جاده‌های کشور، بارها اعلام شد که نظارت فنی ویژه‌ای بر اتوبوس‌ها و همچنین نظارت کیفی بر رانندگی رانندگان این وسایل نقلیه پرکاربرد خواهد شد، اما حوادث همچنان به قوت خود باقی هستند و هر سال دست‌کم یکی – دو مورد از این نمونه‌ها را باید شاهد باشیم.
نکته قابل توجه این است که همه این وسایل نقلیه دارای برگه معاینه فنی، کارت هوشمند و تاییدیه سلامت راننده هستند و در چنین شرایطی باز هم اتفاق رخ می‌دهد. این امر نشان می‌دهد که دست‌کم معاینه فنی این اتوبوس‌ها چندان قابل اعتماد نیست. با این روند باز هم باید منتظر چنین اتفاقاتی باشیم.
در دو تصادف اخیر در طی۳ ماه گذشته، هر دو اتوبوس به مقصد گرگان از تهران حرکت کرده بودند. یکی از جاده سوادکوه به طرف شرق استان می‌رفت و دیگری از جاده هراز. زمان هر ۲ رخداد هم شب بود. اتفاقا اتوبوس دیگری که سال ۹۲ در جاده هراز سقوط کرد و ۱۱ نفر هم در آن  حادثه کشته شده بودند، ۱۰ شب از گرگان حرکت کرد و ساعت ۴ صبح  از جاده منحرف شد. در حقیقت می‌توان گفت که بیشتر مرگ‌ومیر جاده‌های مازندران را مسافران مسیر گرگان – تهران به خود اختصاص می‌دهند. حال در تصادف اخیر ۱۵ نفر جان باختند که اکثر آنها هم گرگانی هستند یا مقصد آنها گرگان بود.

اسامی ۵ تن از جان‌باختگان
در همین حال مدیرکل پزشکی قانونی مازندران  اعلام کرد که  هویت ۵ نفر از جان‌باختگان واژگونی اتوبوس تهران – گنبد در محور سوادکوه شناسایی شد.
«علی عباسی» گفت: جان‌باختگان این حادثه که تا صبح دوشنبه شناسایی شدند، عبارتند از: محمد پاکروان، طاهره بی‌نظیر، ستیلا پاکروان، قربان توسن و حاجی آشور طاغن نافعی. اقدامات کارشناسی برای شناسایی مابقی اجساد این حادثه در حال انجام است. تفکیک و تشخیص هویت اجساد از طریق برداشت نمونه و انجام آزمایش DNA، مستندسازی و نگهداری آنها، تعیین علت فوت و صدور جواز دفن از وظایف مهم پزشکی قانونی در حوزه‌های مرگ‌های دسته‌جمعی است.

اسامی مصدومان
«یحیی صالح‌طبری» رئیس اداره اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اسامی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در منطقه دوگل سوادکوه را اعلام کرد: مریم براری، پارمیس آزموده، مهرانه مصطفوی، سید‌حسین موسوی، موسی محمدجانی، فاطمه کوهکن، صفیه کوهکن، آتنا حسن‌پور، معصومه حسن‌پور، حسن حسنی، محمود فرجی، علی زارعی، عبدالعزیز صحنه، اعظم جهان‌تیغ، عیسی جهان‌تیغ، عشرت فصلی، اقبال صارانی، حسن زمانی، جلال غفاری، مهدی کهنسال، عبدالرحمان آرش، فاطمه حسینی و رضا آهنگر./ز

همشهری استان ها

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.