امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54010
  پرینتخانه » اخبار برگزیده اصلی, فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 20 فروردین 1396 - 9:50 | | ارسال توسط :

جایی که هنر فراتر از خدمت به هنر تعریف می‌شود/ هنر انقلاب اسلامی راهکار مقابله با استحاله فرهنگ

سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی بهانه‌ای است برای درک درست از هنری که در قامت انقلاب اسلامی پا را از خدمت به هنر نیز فراتر گذاشته و به بهترین ابزار برای مقابله با استحاله فرهنگ وارداتی تبدیل می‌شود.

به گزارش بابل نوین به  نقل از بلاغ، بنابر رسمی شایسته که ریشه در اعتقادات عمیق دینی و فرهنگی این سرزمین داشته و در قرآن نیز خطاب به پامبران الهی برای گرامیداشت روزهای بزرگ در قامت ایام‌الله نیز یاداوری شده است روزهایی در تاریخ انقلاب اسلامی مردم ایران به ثبت رسیده که البته برای ماندگاری و اثرگذاری مد نظر باید بیش از یک مرتبه در هر سال به آن پرداخته شود.

یکی از این ایام به ثبت رسیده مصادف است با سالروز شهادت بزرگ مرد فرهنگ و هنر انقلابی شهید سیدمرتصی آوینی در بیستمین روز از فروردین ماه سال ۷۲ که با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به رهبر معظم انقلاب به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نام گذاری شده است.

صحبت از آوینی درحالی که نزدیک به ۲۵ سال از شهادت آن بزرگ مرد عرصه هنر انقلاب می‌گذرد همچنان هیجان و شور ناشی از اقدامات، بحث‌ها، آثار، مقالات و مناظره‌های انتقادی و تبیینی وی جریان دارد که به نظر می‌رسد دلیل این پویایی را باید در شخصیت تحول یافته آن پوچ‌گرای قبل از انقلاب و تحول یافته انقلابی با نفس مسیحایی بنیانگذار انقلاب اسلامی دانست.

اما فراتر از بحث درمورد شخصیت این چهره تلاشگر عرصه هنر انقلاب به نظر می‌رسد پرداختن به هنر و انقلابی‌گری به عنوان دو مقوله منفک درعین حال تنیده در یکدیگر با گذشت حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز بیش از پیش جای کار جدی دارد.

خدمات متقابل هنر و انقلاب اسلامی

شاید برای فهم بهتر این درهم تنیدگی و پیوند میان هنر و انقلاب باید به وجوه مختلف ارتباط این دو مقوله با یکدیگر پرداخت که کمک هنر به ماندگاری یک انقلاب با بازتاب صحیح آن در خود و همچنین زایندگی هنر و ابزارهای متناسب با آن در جریان انقلاب ازجمله این وجوه ارتباط به شمار می‌آیند.

البته این ارتباط تنها منحصر به رابطه انقلاب و هنر نبوده و بسیاری از اتفاقات خوشایند و ناخوشایند در طول تاریخ حتی جنگ‌ها نیز به گونه‌ای توان زایندگی نوعی از هنر را داشته که بحث درمورد عمق و ظاهر مربوط به آن تأمل بیشتری را طلب می‌کند.

اما انقلاب اسلامی که بی‌شک به عنوان فرهنگی و اجتماعی‌ترین تحول تاریخ بشریت در قرون اخیر باید از آن یاد کرد تناسب و سنخیت بامعنایی با هنر معناگرایانه و مفهومی دارد به گونه‌ای که پس از انقلاب اسلامی نیز وجه تفکری و عقیدتی را در میان وانفسای هنر کم‌محتوای اومانیستی بشر باید وجه قالب نگاه انقلاب به هنر دانست.

اینکه هرچه از عمر انقلاب اسلامی گذشته و تهاجمات فرهنگی پا را از شبیخون و ناتوی فرهنگی نیز فراتر گذاشته و به جنگ نرم رسیده تا به هر قیمتی فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی انقلاب را به زانو درآورد خود نشانی از واقعیتی انکار ناپذیر نسبت به نگاه عمق‌گرای تازه بنا نهاده شده از سوی انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله فرهنگ و هنر است.

برهمین اساس هنر امروزه یکی از در دسترس‌ترین، اثرگذارترین و توانمندترین ابزار برای ارتقای فرهنگ و کیفیت ارتباط یک انقلاب با مردم و یا از سوی دیگر برای نفوذ فرهنگی از سوی دشمنان و از پای درآوردن شاکله انقلاب بواسطه سست کردن ستون‌های فرهنگی آن به شمار می‌آید.

روح معنوی هنرمند انقلابی سدی برابر ابتذال

در همین زمینه ایمان عمویی کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با بلاغ در تبیینی ریشه‌ای هنر معنادار اسلامی، جایگاه هنر در مشرق زمین را برخلاف نگرش غربی همواره متأثر از اصل ماوراء الطبیعه توصیف و اظهار کرد: در این دیدگاه هنرمند با آگاهی کامل در این باره به سمت خلق آثار هنری حرکت کرده و اصولاً هنر موهبتی خدادادی است.

وی افزود: باور قدسی بودن ساحت هنر موجب می‌شود تا هنرمند در کنار جنبه‌های اکتسابی و طی مدارج علمی و مقدماتی در امر تزکیه و تهذیب خویش نیز کوشا بوده و اصولاً این یقین وجود دارد که از طریق زدودن زنگار آینه دل می‌توان چهره محبوب را در آن نگریست و حصول به این امر مگر از راه ریاضت و مراقبه دائمی ممکن نیست.

این فعال فرهنگی معنویت حاصل از چنین نگرشی را موجب تعالی روحی و فکری هنرمند و دلپذیری منش او خواند و خاطرنشان کرد: این نگاه همچون سدی محکم و استوار در برابر ابتذال عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: بی‌گمان از هنرمندی که با وضو دست به قلم ببرد و قلبش گنجینه معارف الهی است جز این انتظاری نیست چراکه در نظر گاه چنین هنرمندی هیچ امر محال و ناممکن وجود ندارد و هر تحولی با مشیت و اراده پروردگار به وجود می‌آید.

عمویی با اشاره به جایگاه رفیع و قابل تأمل هنر در دین مبین اسلام، تصریح کرد: برخلاف ادعای گروهی که یا از منزلت هنر در اسلام اطلاعی نداشته و یا مغرضانه حقایق را در این خصوص نادیده می‌انگارند، می‌توان به جرأت بر این نکته تأکید کرد که هنر و هنرمند در هیچ مکتب و مذهبی به اندازه اسلام مورد تکریم و تقدیر قرار نگرفته است.

شمشیری به تیزی هنر در میدان جهاد

وی افزود: برای درک ارزش هنر در اسلام نخستین گام شناخت کتاب آسمانی این دین الهی یعنی قرآن کریم است که معجزه راستین حضرت خاتم‌الانبیا محمد مصطفی(ص) به شمار می‌آید چراکه قرآن کریم در روزگاری نازل شد که شعر عرب در منتهای مرتبه رشد و مقبولیت قرار داشت و هنر غالب آن دوران محسوب می‌شد.

این کارشناس مسائل هنر انقلاب اسلامی یادآور شد: فصاحت و بلاغت قرآن، نحوه ارائه مفاهیم، روش داستان‌گویی و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب بی‌نظیر آنچنان بر دل و جان هر شنونده‌ای تأثیر می‌نهاد که بی‌درنگ به آئین اسلام ایمان آورده و از طریق کفر و شرک روی بر می‌تافت.

وی گفت: بی‌گمان رسول گرامی اسلام از نقش هنر و به کار گرفتن آن به عنوان ابزاری مهم در جهت تبلیغ و اشاعه دین مبین اسلام آگاهی و وقوف کاملی داشته‌اند زیرا برای رسیدن به پیروزی مبارزه را تنها در سلاح‌ها و میدان‌های جنگ خلاصه نمی‌دیده‌اند تا جایی که شاعران مسلمان را به جهاد با شمشیر و زبان دعوت می‌کردند.

عمویی هنر اسلامی را دارای پیامی آسمانی دانست که در آن به تعالی انسان عنایت ویژه‌ای شده و اضافه کرد: به یقین حمایت پیامبر اسلام(ص) از هنر متعهد و از هنرمندان مسئول، سنگ اولیه بنای رفیع هنر شکوهمند اسلامی به شمار می‌آید.

در پایان وی تأکید کرد: در عصر حاضر نیز که جهان استکبار با به خدمت گرفتن تمامی امکانات و تجهیزات و با تلفیق هنر و رسانه در پی القای مقاصد شوم و شیطانی خود است بر هر هنرمند متعهدی فرض است که با ابزار هنر در مقابل هجمه همه جانبه دشمن ایستادگی کرده و بتواند با مهارتی خلاقانه، کار تبلیغ و صدور مفاهیم ارزشی را به جهانیان معرفی کند.

هنرمندان انقلاب اسلامی مبارزان در تنگنای راه حق و عدالت

همچنین محمدرضا نقی‌پور از فعالان عرصه هنر، هنر انقلاب اسلامی را بر خاسته از گنجینه ناب دفتر عشق و با ویژگی شیدایی نور و ستیز با تاریکی توصیف و اظهار کرد: هنر انقلاب اسلامی رسالت خود را رهایی بشر در دنیایی که غرق در فساد و فحشا به سر می‌برد می‌داند.

وی افزود: هنر انقلاب اسلامی بیداری واقعی ملت‌های رنج کشیده، مظلوم و در بند، تجلی پاکی‌ها، چشمه زلال معرفت و به دور از جاذبه‌های متداول و مسموم است که در این راه هنرمندان انقلاب اسلامی همچو مبارزان راه حق و عدالت مظلوم و به شدت در تنگنا هستند.

این کارشناس و استاد هنر، انقلاب اسلامی را در آغاز راهی دشوار برشمرد و خاطرنشان کرد: چرا که ریشه‌های فاسد تنومند بجای مانده از تاریخ، هنوز خشکیده نشد و غول رسانه‌ای تحت حاکمیت جهانی زر، زور و تزویر همچنان در خدمت فساد نفس قرار دارد.

وی هنر انقلاب را دارای تاریخی به بلندای نام اسلام دانست و اضافه کرد: این هنر در راستای حاکمیت ارزشهای الهی و انسانی با باور عشق و به منظور ارج نهادن به مقام شامخ پاکی‌ها و پرهیز از پلیدی‌های رایج است.

نقی‌پور با بیان بیداری و هدایت جامعه با تبلور روح تعهد در بشر به عنوان آثار هنر انقلابی، تصریح کرد: این سبک از هنر نه در خدمت هنر و نه در خدمت زورگویان و زر پرستان بلکه در خدمت انوار پرفروغ الهی است.
در پایان وی هنر انقلابی را تجلی حقیقت در غبار زمان توصیف و تأکید کرد: این هنر ابزاری است در دست صالحان متخصص که در عین محرومیت صدای بلند رهایی را به گوش آزادگان جهان می‌رسانند.

نوری در میان هرزه‌ نگاری‌های وارداتی

به گزارش بلاغ، هنر درخت تناوری است که ریشه در عالم بالا داشته و گرچه بخشی از مراحل خلق یک اثر هنری بستگی به مطالعه و ممارست مداوم هنرمند دارد اما آن گاه که زمان خلق یک اثر هنری فرا می‌رسد، هنرمند در جاذبه‌ای آسمانی قرار گرفته و در یک شور و حال خاصی آنچه را که به او الهام شده است از قوه به فعل می‌رساند.

بنابراین دست یافتن به عمق هنر اتقلاب اسلامی با تکیه بر اصولی مانند ولایت ائمه و لایت فقیه کار دشواری است که در تنها در صورت بهره‌مندی از تفکرات مومنانه، زندگی متقی و تعهد در خلق آثار امکان بروز شایسته و اثرگذارتر را پیدا می‌کند.

پس با تبیین هرچه بهتر جایگاه هنر اصیل و پر معنا همراه با خلق آثار شایسته در قامت و نگاه انقلاب اسلامی برای نسل جوان می‌توان به هرزه‌نگاری‌های هنر وارداتی که به استحاله فرهنگی جوانان می‌پردازد پایان داده و استشمام نسیم قدسی برگرفته از الهامات نورانی الهی را برای همگان به یک حقیقت قابل انکار در فضایی کاملاً عقلانی البته با شوری برگرفته از شعور منطقی ممکن ساخت.

البته در این مسیر بزرگانی همچون سیدمرتضی آوینی و فرج ‌لله سلحشور عمر خود را در این مسیر صرف کرده و با پرداختن به اصول هنر انقلابی آثار درخوری را در این زمینه خلق کردند که به یقین ورود هرچه بیشتر هنرمندان نسل جدید در این مسیر را می‌طبد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.