امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 72212
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 06 آذر 1396 - 16:20 | | ارسال توسط :

جای خالی آموزش حقوق و اخلاق در تبلیغات شهری

یک جامعه شناس گفت: تمام تبلیغاتی که در شهر و وسایل حمل و نقل عمومی مشاهده می کنیم، به جای آموزش حقوق و اخلاق شهروندی، بر تبعیض تاکید می کند.

به گزارش بابل نوین،نیره توکلی با اشاره به موضوع تشکیل گروه اخلاق شهروندی توسط شهرداری تهران، اظهارداشت: این اقدام بسیار مهمی است و بکار کردن بر روی مسئولیت های شهروندی و حق و حقوق آنان، به ویژه زنان، بازمی گردد. به عنوان مثال مشخص می کند شهروندان نسبت به شهر و نسبت به یکدیگر چه وظایفی دارند و کدام یک از این وظایف رعایت نمی شود.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران، افزود: اخلاق شهروندی موضوعاتی از قبیل نگهداری از محیط زیست، جمع آوری زباله، فرهنگ استفاده درست از خودروهای شخصی، مراقبت از کودکان و به خصوص بحث زنان، را به شهروندان متذکر شده و آموزش می دهد.

این فعال حقوق زنان با اشاره به نیازسنجی حوزه زنان در بحث اخلاق شهروندی، تصریح کرد: ما نه در مورد حمل و نقل، نه درمورد پیاده روها، نه درمورد محیط زیست آرام و نه در مورد بوستان های نزدیک خانه، هیچ فضای امنی را برای زنان شهر فراهم نکرده ایم. در واقع حق و حقوق شهروندان را باید در ابتدا نهادهایی که مسئول رسیدگی به این موضوع هستند رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه وسایل حمل و نقل همگانی ریلی به هیچ وجه برای زنان مناسب نیست، گفت: محلی که در اتوبوس ها به زنان اختصاص داده می شود، بسیار نامناسب است و این معضل جزو موضوعاتی است که در حوزه اخلاق شهروندی باید برای زنان در نظر گرفته شود.

این جامعه شناس همچنین با اشاره به تبلیغاتی که در گوشه گوشه شهر و وسایل حمل و نقل عمومی دیده می شود، عنوان کرد: این تبلیغات به هیچ وجه تا به امروز اخلاق شهروندی را به مردم آموزش نداده است. من واقعا ندیده ام که این شعارها با زبان مودبانه نوشته شده باشند، بلکه برعکس اکثر آنها با زبان لُمپنی هستند.

وی افزود: در اقدام جدید شهرداری تهران مبنی بر تشکیل گروه اخلاق شهروندی، اگر عزم، دید و بینش باشد و نیازهای خاص افراد مختلف دیده شود، می توان امیدوار بود که اقدامات این گروه بتواند به کمک اساتیدی که از ۱۶ دانشگاه مختلف برای ارایه راهکار در زمینه معضلات اخلاق شهروندی گرد هم می آیند، معضلات شهر و اخلاق و حقوق شهروندی تا حدی از بین ببرد.

منبع:مهر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.