امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 81051
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 16 فروردین 1397 - 12:16 | | ارسال توسط :

جشنواره تجسمی فجر برگزار می‌کنیم/ نگاه ما مردمی و محصول‌محور است

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره برنامه های پیش روی حوزه هنری در سال ۹۷ سخن گفت و از راه اندازی جشنواره تجسمی فجر خبر داد.

به گزارش بابل نوین،سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری که پس از رفتن فاضل نظری از حوزه هنری با حفظ سمت، سرپرست معاونت هنری حوزه هنری نیز هست درباره برنامه ها و اهداف این نهاد در سال جدید برای توجه به شعار سال، ارتقای سطح کیفی برنامه های هنری حوزه، توجه به هنرمندان شهرستان ها و …توضیح داد.

با او درباره مباحث هنرهای تجسمی و هنرمندان و اهداف و سیاست های سال ۹۷ حوزه هنری به گفتگو نشستیم که یکی از مهم ترین خبرهایی که اعلام کرد برگزاری جشنواره جدیدی با نام جشنواره «تجسمی فجر» است؛ آنهم در حالی که جشنواره ای با همین نام چند سالی است توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

مشروح بخش نخست گفتگوی ما را در زیر می خوانید:

*شما از آذر ماه سال گذشته در کنار مدیریت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری مسئولیت سرپرستی معاونت هنری حوزه هنری را نیز برعهده داشته اید و همین امر نقش تان را در برنامه ریزی برای برنامه های سال جدید حوزه هنری پررنگ می کند. از آنجا که امسال در تدارک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز هستیم می بایست بخشی از تمرکز برنامه های حوزه هنری بر این موضوع باشد. البته بهتر است رویکردها و اهم برنامه های سال جدید را خودتان تشریح کنید.

-همیشه در جامعه با مسایلی مانند سبک زندگی و حجاب که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است مواجه هستیم و یکی از اولویت های ما هم توجه به دغدغه های مردم و جامعه است. در واقع اگر ما به عنوان حوزه هنری جوابگوی این دغدغه ها نباشیم و نتوانیم پاسخ درست و مناسبی ارایه کنیم، این دیگران هستند که برای ما جواب تهیه می کنند که این پاسخ ها شامل هجمه های مختلف رسانه های معاند و فضای مجازی می شود.

بخش دیگر وظایف ما توجه و تقویت توانمندی هایمان است که می تواند به شکل های مختلف هنری تعریف شود و این فعالیت های هنری باعث می شود جوی از امید در جامعه ایجاد شود.

علاوه بر اینها، اصلی ترین رویکرد ما حول برنامه های چهلمین سال انقلاب است. دشمنان قسم خورده ما در دنیا خیلی جدی مباحث تهدیدآمیزی را مطرح و برای مقاصد شوم خود از ابزار فرهنگی و هنری استفاده می کنند، برای مثال در عربستان علیه ایران انیمشین می سازند. اگر ما پاسخ درستی به آنها ندهیم کوتاهی کرده ایم پس بخشی از وظایف و برنامه های ما توجه به چهل سالگی انقلاب اسلامی است.

همچنین حوزه هنری در استان ها بضاعت بالایی دارد که باید در خدمت آنها هم باشیم. علاوه بر انتشار کتاب و نشریه، نشست ها، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه هایی از محتوای تولیدی به صورت همزمان در مراکز استان ها برگزار می شود.

یکی از کتاب هایی که ۸۰ درصد آن تکمیل شده است و در سال جدید منتشر می شود، معرفی هنرمندان مطرح حوزه هنری در شاخه های مختلف به دو زبان فارسی و انگلیسی استیکی از حوزه های دیگری که در سال ۹۷ اهتمام جدی در آن صورت می گیرد، نشر و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی است. در این ارتباط زنده یاد ابوالفضل عالی زحمت نشر ۱۰ سال گرافیک انقلاب و ۱۰ سال نقاشی انقلاب را کشید و بعد از آن ما شاهد اتفاق جدی در حوزه تجسمی و نشر نبودیم. یکی از کتاب هایی که ۸۰ درصد آن تکمیل شده است و در سال جدید منتشر می شود، معرفی هنرمندان مطرح حوزه هنری در شاخه های مختلف به دو زبان فارسی و انگلیسی است.

همچنین قدم اول در حوزه فضای مجازی در سال ۹۶ برداشته و وب سایتی متعلق به مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری طراحی شده است که یکی از بخش های این وب سایت مربوط به بانک اطلاعات هنرمندان این عرصه است که شامل بیوگرافی، رزومه، آثار از جمله عکس و فیلم است و توسط شخص هنرمند مدیریت می شود.

*درباره برنامه های چهلمین سال انقلاب اسلامی توضیح بیشتری دهید. امید می رود سمت و سوی کارها خلاقانه باشد و متناسب با خلق و خوی و نیاز جامعه و با هدف تاثیرگذاری روی جامعه برگزار شوند نه اینکه صرفا گزارش کار تهیه شود که برای چهل سالگی انقلاب این تعداد برنامه برگزار کرده ایم.

-نه تنها انقلاب اسلامی مدنظر ما است بلکه برای حفظ و صیانت از این انقلاب که ثمره خون هزاران شهید دفاع مقدس و مدافع حرم است، تلاش می کنیم. زنده نگاه داشتن یاد شهدا از دیگر اهداف ما در سال ۹۷ است که مرکز تجسمی حوزه هنری اهتمامی جدی به این مقوله خواهد داشت. از آنجایی که دشمنان با ایجاد التهاب‌های کاذب و با استفاده از رسانه های قدرتمند در جنگ نرم، سعی در تخریب دارند ما نیز سعی کردیم با استفاده از فضای مجازی به برخی ابهامات با استفاده از هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی پاسخ دهیم. هدف اصلی ما ایجاد فضایی جدی و پرنشاط در ارتباط با مباحث اصولی است. در این خصوص در سال ۹۶ توانستیم هنرمندان خوب و غالباً جوان و شهرستانی را شناسایی کنیم تا از این بضاعت نهایت بهره را ببریم و در رشته های مختلف تجسمی درصددیم که آثار آنها را در سال جدید به نمایش بگذاریم.

در برنامه های ویژه چهلمین سال انقلاب که از ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت ماه برگزار می شود، نمایش فیلم، اجرای تئاتر و موسیقی، برپایی نمایشگاه های تجسمی و معرفی هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی را خواهیم داشت که درنهایت از بین پنج نفر هنرمند شاخص، یک نفر به عنوان هنرمند شاخص شناخته می شود.

همچنین در ایام دهه فجر سال ۹۷، جشنواره ای با نام جشنواره تجسمی فجر برگزار می کنیم اما نگاه ما به این جشنواره با جشنواره فجری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می کند، متفاوت است. در جشنواره هنرهای تجسمی فجر هنرمندان آثاری را ارسال می کنند و بعد از داوری، آثار تعدادی از هنرمندان در فضایی مشخص ارایه می شود زیرا معتقدم باید آثار هنری در فضاهای عمومی نمایش داده شود نه در یک فضای محدود مثل گالری ها که عده ای خاص مخاطب آنها هستند.

در دهه فجر سال ۹۷، جشنواره ای با نام جشنواره تجسمی فجر برگزار می کنیم که نگاه ما به این جشنواره با جشنواره فجری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می کند، متفاوت است نگاه ما کلان است و می گوییم جشنواره باید حتما مردمی باشد، دوم اینکه باید محصول محور باشد یعنی تلاش می کنیم محصولاتی در حوزه های مختلف تولید کنیم که در اختیار مردم قرار گیرد.

*با توجه به اینکه چند سالی است به اقتصاد هنر توجه ویژه می شود و معمولاً هم شعار سال با تاکید بر موضوع اقتصاد است، آیا در زمینه اقتصاد هنر برنامه ای دارید؟ 

-بحث اقتصاد هنر، دیگر موضوعی است که تاکنون به آن به صورت جدی ورود نکرده‌ بودیم ولی از این پس کاملا برای آن برنامه داریم. هنرمندان بسیار مطرحی در شهرستان ها داریم که توانمندی های بالایی دارند ولی نمی توانند آثارشان را برای فروش بگذارند چون اکثر ظرفیت های تجسمی در تهران تجمیع شده اند و اکثراً هم در گالری های خاص ارایه می‌شوند.

یکی از برنامه های جدی ما در سال ۹۷ توجه به اقتصاد هنر است که می خواهیم شرایطی را برای هنرمندان ایجاد کنیم تا آثارشان را به فروش برسانند.

دیگر موضوعی که سال جدید به آن توجه ویژه ای خواهیم کرد، بحث آموزش است. نشریه «هور» که با همکاری انجمن تجسمی روایت فتح منتشر می کنیم و به واقعیت افزوده می‌پردازد در سال ۹۷ نظام مندتر خواهد شد. در کنار این نشریه، کتاب های زیادی را در دست اقدام و چاپ داریم که توانمندی های ما در حوزه هنر را به منصه نمایش می گذارد. همچنین چندین کتاب سال هنری داریم که یکی از آنها کتاب سال گرافیک مذهبی است و در هفته هنر انقلاب رونمایی خواهد شد.

چندین کتاب سال هنری داریم که یکی از آنها کتاب سال گرافیک مذهبی است و در هفته هنر انقلاب رونمایی خواهد شد*آیا رویکردهای حوزه هنری در بحث اقتصاد هنر و افزایش ظرفیت های هنری استانی در سال ۹۶ تحقق یافتند؟

-ما جلساتی با مسئولان حوزه های هنری در تمامی مراکز استانی داشتیم که آخرین جلسه آن در نیمه اول اسفندماه سال قبل برگزار شد و از همه درخواست کردیم در انجام فعالیت های روتین خود مشارکت دیگر سازمان ها و نهادها را جلب کنند. همچنین قرار شد از جانب حوزه هنری تهران هر نوع کمکی به آنها شود تا امیدوار باشیم خیلی از استان ها در سال ۹۷ محور اتفاقات مهم هنری و تجسمی باشند و شروع این جریان در هفته هنر انقلاب اسلامی است که به صورت همزمان در مراکز استانی برنامه های مختلفی اجرا می شود که از جمله آنها می توان به اجرا رفتن تئاترهای صحنه ای و خیابانی اشاره کرد.

*در ارتباط با رویکردهای سال جدید در معاونت هنری و مرکز تجسمی حوزه هنری، آیا رویکرد تعامل با دیگر نهادهای هنری و تجسمی و هم افزایی مدنظر قرار دارد؟ آیا این روند را در همه سطوح و سازمان های فرهنگی هنری تسهیل می کنید یا اینکه فقط برخی نهادها در دستور کار ارتباط نزدیک هستند؟

-بخش عمده فعالیت های سال ۹۶ حوزه هنری با تعامل و همراهی بسیاری از سازمان ها، ارگان ها و نهادها بود و این مسیر را در سال جدید نیز ادامه می دهیم زیرا معتقدیم در برخی از شاخه های هنری، برخی فعالیت ها می تواند به شکل مشترک با دیگر نهادها و سازمان ها انجام شود. در حال حاضر برخی از این کارها به صورت موازی در کشور انجام می شود در حالیکه با بهره‌گیری از امکانات همه جانبه سازمان ها می توان جریان ساز بود و تا وقتی هم افزایی نباشد، جریان سازی صورت نمی گیرد.

در سال ۹۶ با تعدادی از سازمان ها به تعاملات خوبی رسیدیم که از جمله آنها سازمان زیباسازی شهرداری تهران بود و این امکان و شرایط را فراهم کرد که اثر «و آن دقایق آبی» که تلفیقی از عکس، شعر و گرافیک و در واقع یک اثر فاخر بود به صورت بیلبورد در فضاهای عمومی به نمایش درآید. این اثر در مراکز استانی نیز خیلی خوب دیده شد. «و آن دقایق آبی» متشکل از ۶۰ فریم عکس است که از بین ۶۰ هزار عکس انتخاب و توسط هنرمندان شاعر، به زیور شعر و در نهایت توسط گرافیست ها به زیور طبع آراسته و در نهایت به یک اثر فاخر گرافیکی تبدیل شده است.

حمایت از تولید و کالاهای داخلی از موضوعات ما در سال جدید است که در این زمینه تعامل خوبی بین ما و نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته است تا اشکال مختلف هنرهای تجسمی را در جشنواره «ایران ساخت» ارایه کنیم.

ادامه داردر.ق/ مهر/خبرآنلاین

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.