امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80361
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 26 اسفند 1396 - 17:50 | | ارسال توسط :

جشنواره تصویرسازی «آیات» به میزبانی استان همدان

به گزارش بابل نوین، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه در سال ۹۶ یازده جشنواره هنری از سوی این معاونت برگزار شد گفت: در سال آینده جشنواره سراسری تصویر سازی آیات به میزبانی استان همدان برگزار می‌شود. اصغر امیرنیا –مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت […]

به گزارش بابل نوین، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه در سال ۹۶ یازده جشنواره هنری از سوی این معاونت برگزار شد گفت: در سال آینده جشنواره سراسری تصویر سازی آیات به میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.

اصغر امیرنیا –مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد- صبح امروز (شنبه، ۲۶ اسفندماه) در نشست خبری جشنواره سراسری تصویرسازی آیات که این جشنواره تیرماه سال آینده به میزبانی استان همدان برگزار می‌شود، اظهار کرد: تصویرسازی همواره در همه اعصار و قرون بوده است و خداوند نیز در قرآن از تصویرسازی بهره برده است. طبق آیات قرآنی آن چیزی که در قرآن نازل شده است برای یک نسل نیست بلکه برای تمام قرون و اعصار است تا صلح جهانی توسط حضرت حجت (عج) در جهان محقق شود.

وی ادامه داد: در جشنواره آیات نیز بحث تصویرسازی مد نظر است که این جشنواره در سال ۹۶ جزء یکی از برنامه‌ریزی‌های جشنواره‌های ۱۸گانه معاونت قرآن و عترت بوده است. البته اختتامیه آن در سال آینده انجام می‌شود اما فراخوان آن امسال منتشر شده است. بدعهدی در بحث برجام بر روی این جشنواره نیز تأثیرگذار بود و گاهی فروش و برنامه‌ریزی‌های ما در عرصه جشنواره سراسری تصویرسازی محقق نشد چرا که ما نیز جزء دولت هستیم و از این مسائل تأثیرپذیر بوده‌ایم.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه خوشبختانه اکثریت برنامه‌های ما در سال ۹۶ اجرا شد، توضیح داد:در زمینه تصویرسازی نیز زمینه‌سازی این جشنواره فراهم شد و امروز رونمایی از پوستر آن را داریم و اختتامیه در سال ۹۷ خواهد بود. در سال جاری ۲۰ اسفندماه جشنواره داستان‌نویسی در جنوب کرمان برگزار شد، جشنواره شعر در استان لرستان، نقاشی استان گلستان، آواها و نغمات آذربایجان شرقی و فیلم در استان بوشهر برگزار شد.

امیرنیا در ادامه با اشاره به جشنواره‌هایی که در سال ۹۷ در صدد هستند آن‌ها را برگزار کنند، گفت: در سال آینده جشنواره نقاشی و خط در استان یزد، پوستر استان زنجان، تئاتر استان فارس، خوشنویسی خراسان رضوی و تصویرسازی را در استان همدان داریم. جشنواره کاریکاتور نیز به صورت بین‌المللی انجام می‌شود. در زمینه کاریکاتور ما در صدد هستیم در معاونت از کارهای اجرایی پرهیز شود و بودجه بیشتر در اختیار خانه کاریکاتور قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: ما در تمام عرصه‌های فرهنگی و هنری و سایر مسائل از آیات قرآنی استفاده کردیم تا بتوانیم قرآن را به نسل جدید و مردم بیشتر بشناسانیم. شاید هنرمندان فکر کنند که به دلیل مفهومی بودن این عرصه کمتر می‌توانند به آن ورود پیدا کنند اما ما در اینجا از هنرمندان و نویسندگان می‌خواهیم که در عرصه فیلم، داستان و سایر موارد قرآنی قلم بزنند چرا که قرآن راز ماندگاری آثار است و از طریق قرآن است که آثار آن‌ها می‌تواند همواره پایدار بماند.

در ادامه عبادی –مدیرکل ارشاد استان همدان- با بیان اینکه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد استان همدان برنامه‌ریزی‌هایی را داشته‌ایم و همواره اولویت ما معرفی آثار قرآنی به همگان بوده است، اظهار کرد: بر همین اساس ما از ویژگی‌های علما بهره برده‌ایم و هر سال را به نام یکی از علما و بزرگان در استان نامگذاری کرده‌ایم و در جشنواره تصویرسازی در صدد هستیم که برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

وی یادآور شد: در بحث برنامه‌ریزی استان‌ها همواره تشکل‌های قرآن و عترت مردمی خیلی کارآمد بودند و در این عرصه کمک زیادی به ما داشتند. ما در استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت مختلف حوزه‌های قرآنی را تقویت کرده‌ایم. تیرماه اختتامیه جشنواره سراسری تصویرسازی است و در تلاشیم این جشنواره را در تمام مناطق برگزار کنیم.

در ادامه بشیری –مدیر هنری جشنواره تصویرسازی- با بیان اینکه ما سعی کرده‌ایم از افرادی که در موسسات و آموزشگاه‌های هنری کار می‌کنند برای تیم داوری بهره ببریم، اظهار کرد: حوزه ارسال آثار امسال گسترده‌تر شده است و فراخوان در دو بخش روایی و غیرروایی برای گروه سنی کودک و نوجوان و به صورت محدودتر برای جوانان و میانسالان تقسیم شد.

وی تأکید کرد: امسال شعار جشنواره با عنوان نشاط و شادابی است و با توجه به رایزنی‌هایی که انجام گرفته ما سعی کرده‌ایم که از هر قشری یک نماینده‌ای را در این جشنواره داشته باشیم. جوایزی نیز برای نفرات اول در نظر گرفته شده است. از دو تا سه میلیون برای نفرات اول تا سوم هر بخش در نظر گرفته‌ایم و دو جایزه افتخاری نیز به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به افراد برگزیده پرداخت می‌شود.

دبیر هنری جشنواره تصویرسازی با اشاره به این مطلب که ما یک بخش آموزشی جدای از بخش علمی نیز در این جشنواره برگزار می‌کنیم، گفت: سعی کرده‌ایم کارگاه‌های مختلفی را برگزار کنیم تا دید هنرمندان هدف‌مندتر شود. علاقه‌مندان علاوه بر قرآن هر گونه داستانی که محتوای قرآنی نیز داشته باشد می‌توانند برای این جشنواره ارسال کنند. نحوه ارسال آثار نیز به صورت دیجیتال است و هنرمندان آثار خود را به صورت فایلی در فراخوانی که اعلام شده است ارسال می‌کنند و ما آثار منتخب را چاپ می‌کنیم و در دید عموم قرار می‌دهیم. اصل اثر در دست صاحب اثر خواهد بود. علاقه‌مندان تا پایان ماه رمضان می‌توانند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره سراسری تصویرسازی که از المان‌های ایرانی-اسلامی همچون گل شاه‌عباسی و انار و همچنین خلقت انسان که در قرآن به آن اشاره شده است و سعی شده تصویری شاد برای کودکان داشته باشد، رونمایی شد.

/ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.