امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 57008
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1396 - 19:55 | | ارسال توسط :

جنگ های سیاسی و اقتصادی با پوشش مذهبی همراه شده است

امام جمعه بیروت تصریح کرد که بسیاری از جنگ هایی که انگیزه سیاسی و اقتصادی داشته اند، پوشش مذهبی به خود گرفتند.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت که به نروژ سفر کرده است، در نشست دانشجویی با عنوان «گفت وگوی ادیان در پرتو چالش های کنونی» گفت: الگوهای فراوانی در تاریخ ما وجود دارند که می توان از آنها برای کاهش تنش های کنونی استفاده کرد. زمانی که جمعی از نصاری به دیدار حضرت محمد(ص) آمدند ایشان در مسجد از آنها استقبال کرد و هنگامی که می خواستند ناقوس را در مسجد به صدا دربیاورند با اعتراض صحابه مواجه شدند اما پیامبر این اجازه را به نصاری داد.

وی افزود: نمونه های اینچنینی فراوانی وجود دارند که بر عمق روابط میان ادیان تأکید می کنند. مشکل در ادیان نیست بلکه در تفسیر نصوص و خروج آنها از سیاق اصلی به شمار می آید که گروه های افراطی از این راه به توجیه کشتارها می پردازند.

حجت الاسلام فضل الله با اشاره به اینکه جهاد در اسلام به دفاع از نفس و سرزمین مرتبط است، تصریح کرد: واقعیت ها را باید به دور از تعصب و جانب‌گیری بررسی کرد تا با آنها به خوبی آشنا شویم. اگر اقدام نادرستی از یک فرد مسیحی رخ داد نباید آن را به همه مسیحیان منتسب کنیم و این مساله درباره مسلمانان نیز صدق می کند و نباید بدی های مسلمانان را به اسلام انتساب داد.

وی ادامه داد: پیروان ادیان به دلیل ظلم و فریبکاری صورت گرفته یا جنگ هایی نظیر جنگ صلیبی و فتوحات اسلامی با سوء فهم مواجه هستند و احکامی علیه هم صادر می کنند. این مساله سبب سوء استفاده سیاسی درباره مسائل مذهبی و طایفه ای شده است. متاسفانه بسیاری از جنگهایی که با انگیزه سیاسی و اقتصادی صورت گرفته را پوشش دینی و مذهبی و نژادی به آنها داده اند.

این روحانی لبنانی از بین بردن هراس های ساختگی و ارتباط مستمر ادیان را وظیفه ای همگانی توصیف کرد و اظهار داشت: یکپارچگی تلاش های فکری مبارزه با تندروی که وبایی برای همگان به شمار می آید، ضروری است. این وبا درصدد ضربه زدن به روابط میان ادیان و گسترش کینه میان پیروان ادیان است.

حجت الاسلام فضل الله از اشتراکات فراوان میان ادیان مختلف یاد کرد و گفت: ثبات و امنیت در لبنان از توافق گروه های سیاسی نسبت به دوری از شبح فتنه نشأت می گیرد. جنگ و فتنه نزاع های کنونی در عراق و سوریه و یمن نتیجه درگیری های سیاسی بوده که البته پوشش مذهبی به خود گرفته است./م

منبع: رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.