امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80691
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 05 فروردین 1397 - 21:37 | | ارسال توسط :

حمایت از کالای ایرانی پاسخ محکمی به تحریم‌های آمریکا خواهد بود

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: حمایت از کالای ایرانی پاسخ محکمی به تحریم‌های امریکا خواهد بود و جامعه بین الملل باید بداند که ایران به دنبال رفع مشکل خود از طریق خارج از کشور نیست.

به گزارش بابل نوین، حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: شعاری که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند از دو جهت باید مورد توجه قرار گیرد؛ یک جهت ابعاد داخلی این شعار  است. این شعار به اشتغال در داخل کشور کمک می کند و باعث می شود روند سرمایه گذاری در داخل کشور راه بیفتد و وقتی هم تولید بالا برود، طبیعتا رونق اقتصادی خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید حمایت از کالای ایرانی باید «فرهنگ» شود، اظهار داشت: اگر شعار سال محدود به سمینار و همایش شود، باعث لوث کردن موضوع خواهد شد؛ بنابراین باید اراده ای باشد که مردم بفهمند کالای ایرانی در اولویت است. یعنی وقتی شما تلویزیون را نگاه می کنید مجری از لباس با برند خارجی استفاده نکرده باشد یا مجلس همه جهت گیری هایش در جهت حمایت از کالای ایرانی باشد.

وی در مورد ابعاد خارجی شعار حمایت از کالای ایرانی نیز گفت: از اسفندماه ۹۶ پیش بینی می شد که با توجه به جهت گیری ترامپ، رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی، سال سختی را در حوزه دیپلماسی داشته باشیم و تلاش های این مثلث نشان می داد که زحمت و سختی ایجاد می شود؛ البته از اول انقلاب از این مسائل بیشتر داشتیم و مسئله جدیدی نیست، در صورتی که آن زمان کشور به استحکام الان هم نبود و در همین شرایط هم بزرگتر از اینها نتوانستند کاری کنند.

آصفی با بیان اینکه بولتون باید به تاریخ را نگاه کند تا بداند در شرایطی که کشور استحکام کافی نداشت آنچنان که لازم بود با آمریکا و رژیم صهیونیستی برخورد کردیم، تصریح کرد: بولتون وقتی روی صندلی بنشیند متوجه می شود آنگونه که فکر می کند نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه برای مقابله با تحریم باید نگاه به داخل را بیشتر کنیم، اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی باید در دستور کار قرار بگیرد تا توسعه و رونق اقتصادی را از مسیر داشته باشیم و البته پاسخ محکمی به امریکا و دشمنان ما خواهد بود و جامعه بین الملل باید بداند که ایران به دنبال رفع مشکل خود از طریق خارج از کشور نیست.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به نقش دستگاه دیپلماسی کشور برای حمایت از کالای ایرانی نیز اظهار داشت:وزارت امور خارجه باید در کمیسیون های مشترک اقتصادی موضوع حمایت از کالای ایرانی را در اولویت های خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه سفارتخانه های ایران باید ایرانیان مقیم خارج از کشور را برای سرمایه گذاری در داخل کشور ترغیب کنند، تصریح کرد: باید فرهنگ ما در خارج از کشور، فرهنگ فروش باشد، نه خرید. محور فعالیت های سفارتخانه های ایران در خارج از کشور باید بر مبنای فروش باشد و سفرا سعی کنند کالای ایرانی به بازارهای جهانی معرفی کنند.

آصفی افزود: اخیراً بازیدی از نمایشگاه های سازمان میراث فرهنگی داشتم. کالاهای دستی و سنتی ما بی نظیر است و می توانم به عنوان مثال عرض کنم که کریستال های تولیدی ما با کریستال چک برابری می کند؛ لذا ابتدا باید داشته هایمان را بشناسیم و بعد به دیگران معرفی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه معرفی کالاهای ایرانی می تواند از طریق نمایشگاه های دائمی و فصلی انجام شود، تصریح کرد: باید در کمیسیون های مشترک ایران با کشورهای خارجی یکی از بحث های جدی ما، علاوه بر صدور دانش فنی، معرفی کالاهای ایرانی باشد.

وی افزود:برای اینکه بتوانیم در مورد خودکفایی داخلی و توجه به تولید ملی بیش از گذشته حرکت کنیم باید اراده ای باشد و باید در جامعه ایرانی «فرهنگ» شود و مردم باور کنند همه مسئولان کشور نیز برای حمایت از کالای ایرانی قدم برداشته اند. البته باید کیفیت بالا برود و جا انداخت که جنس ایرانی کم از جنس خارجی ندارد.

آصفی با بیان اینکه وزارت امور خارجه با دستگاه های تولیدی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی باید تعامل و همکاری تنگانگی داشته باشد، گفت: من شنیده ام که وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی فعال شده است و می تواند برای حمایت از کالای ایرانی نیز از ابزارها و اهرم های خود استفاده کند./ص

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.