امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 76844
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 26 دی 1396 - 13:27 | | ارسال توسط :

خبرهایی از پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی

به گزارش بابل نوین، نشست علمی “سنخیت علت و معلول از منظر کلام، فلسفه و عرفان” و مهلت ارسال مقاله به همایش «استقلال و ارزش‌های جهانی» از جمله خبرهای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هستند. به نقل روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی “سنخیت علت و معلول از منظر کلام، فلسفه و عرفان”  توسط پژوهشکده […]

به گزارش بابل نوین، نشست علمی “سنخیت علت و معلول از منظر کلام، فلسفه و عرفان” و مهلت ارسال مقاله به همایش «استقلال و ارزش‌های جهانی» از جمله خبرهای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هستند.

به نقل روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی “سنخیت علت و معلول از منظر کلام، فلسفه و عرفان”  توسط پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار می‌شود.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین استاد حسن رمضانی به عنوان ارائه دهنده و حجت اسلام و المسلمین رضا برنجکار و محمدتقی سبحانی نیز به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.دبیر علمی این نشست حجت الاسلام بهرام دلیر است.

این نشست صبح روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۰۰ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  به نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار می‌شود .

مهلت ارسال مقاله به همایش «استقلال و ارزش‌های جهانی» تمدید شد

دبیرخانه همایش «استقلال و ارزش‌های جهانی» واقع در کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه اعلام کرد با توجه به در خواست‌های مکرر دانشجویان و اساتید، زمان پذیرش و ارسال مقالات به این همایش تا روز یکشنبه مورخ ۱۵ بهمن ماه تمدید شد.

مقالات ارسالی باید شرایط مقاله علمی- ترویجی را داشته باشند.

محورهای همایش «استقلال و ارزش‌های جهانی» عبارتند از:

– جایگاه واژه استقلال در اسطوره‌های ایران و جهان

– جایگاه استقلال در نظریه‌های علوم اجتماعی

– استقلال و فلسفه جدید علوم اجتماعی

– استقلال و مسئله فرهنگ و هویت

– استقلال و معرفت بشری

– استقلال در آموزش و الگوی جهانی تعلیم و تربیت با توجه به سند ۲۰۳۰

– استقلال و امپریالیسم فرهنگی

– استقلال فرهنگ امپریالیستی و فرهنگ هژمونی

– استقلال از دریچه تنوع فرهنگی

– استقلال و سلطه جهانی

– پارادوکس ناسیونالیسم و جهانی شدن

– استقلال و مساله حکمرانی جهانی

– استقلال و تروریسم ،توافق‌نامه گروه ویژه اقدام مالی (پول‌شویی) FATF)

– نظم مدرن جهانی و مساله استقلال

– نقش دانش در استقلال سیاسی کشورها

– استقلال و مناقشه در رویکردهای مختلف اقتصاد سیاسی

– نقش صنایع و نهادهای نظامی در استقلال اقتصادی کشورها

– اقتصاد مقاومتی و مسئله استقلال

همایش «استقلال و ارزش‌های جهانی» طی دو روز در اسفندماه جاری برگزار و از مقالات برگزیده تجلیل می‌شود.

اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و طلاب ارجمند می‌توانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک دبیرخانه همایش به نشانیcanoon@iict.ac.ir  ارسال کنند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاع بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۹۶۰۵۳۶ داخلی ۱۱۵ تماس حاصل نمایند و یا به نشانی دبیرخانه همایش واقع در: تهران، خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، بعد از تقاطع طالقانی،کوچه دکتر فرهنگی (بهنام)، پلاک ۱۹ مراجعه کنند.

نشست «ابعاد ارزیابی کیفیت محصولات فرهنگی» برگزار می‌شود

 همچنین به همت گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران، هشتمین نشست علمی تخصصی از سلسله نشست‌های چهارمین همایش ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با موضوع «ابعاد ارزیابی کیفیت محصولات فرهنگی» برگزار می‌شود.

در این نشست علمی حسن خجسته، رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات به ارائه مطلب می‌پردازد.

همچنین آقایان مهدی ناظمی اردکانی، مسئول کمیته علمی همایش و محمد سرشار، پژوهشگر و مدیر شبکه کودک، به نقد موضوع خواهند پرداخت. دبیری علمی این نشست نیز بر عهده آقای ایمان صفرآبادی است.

هشتمین نشست علمی تخصصی مرتبط با چهارمین همایش ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با موضوع ابعاد ارزیابی کیفیت محصولات فرهنگی» روز سه‌شنبه مورخ ۲۶ دی‌ماه  از ساعت ۱۴:۳۰ در مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران به نشانی: خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر شمالی، بن بست مهربان برگزار می‌شود.

فعالیت‌های گروه سیاست پژوهشگاه تبیین شد

سیدسجاد ایزدهی- مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه- درباره سیاست‌های این پژوهشگاه اظهار کرد: گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی بیش از پانزده سال می‌گذرد که در پژوهشگاه تاسیس شده است. این گروه با هدف تبیین زیرساخت‌های نظری و مسائل اساسی نظام سیاسی اسلام،‌ نظریه‌پردازی و تبیین نهادهای ثابت و ارائه الگوهای مناسب در زمینه سازوکارهای متغیر نظام سیاسی اسلام، بازپژوهی، نقد و ارائه آراء متفکران اسلامی در حوزه حکومت و سیاست، آسیب‌شناسی در زمینه مباحث نظری کلام سیاسی اسلام و ارزیابی کارآمدی سازوکار و عملکردهای کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران و ارائه راه‌کارهای مناسب، زمینه‌سازی علمی ـ فرهنگی جهت تحقق کامل نظام سیاسی اسلام و تحکیم اساس حکومت دینی در جامعه و همچنین مطالعه تطبیقی و نقد مکاتب و نظام‌های سیاسی معاصر تاسیس شده است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۶۰ عنوان کتاب در گروه سیاست چاپ شده است که مهمترین و تاثیرگذارترین آنها عبارتند از:‌ فلسفه سیاسی آیت الله العظمی خامنه‌ای، الگوی نظام سیاسی در حکمت متعالیه، گونه شناسی فکری ـ سیاسی حوزه علمیه قم، جریان‌شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام، اندیشه دفاعی اسلام، مدیریت تحول سیاسی در حوزه‌های علمیه، قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم، تدین، حکومت و توسعه اثر محمد جواد لاریجانی، دولت در اندیشه سیاسی فارابی، مبانی اندیشه سیاسی اسلام، مشروعیت سیاسی، مولفه‌های جامعه‌پذیری سیاسی در حکومت دینی، فقه سیاسی شیعه، درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام، جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران، عدالت سیاسی، مصلحت در فقه سیاسی و …

سجاد ایزدهی درباره اینکه چه حوزه‌های تمحضی تاکنون در گروه منطق فهم دین تعریف شده است؟ یادآور شد: فقه سیاسی حوزه تمحض حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، فلسفه سیاسی حجت الاسلام محسن مهاجرنیا، جامعه‌شناسی سیاسی عبدالوهاب فراتی،‌ جامعه‌شناسی سیاسی عبدالحسین پورفرد، اخلاق سیاسی حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری، روابط بین‌الملل اسلامی حجت الاسلام محمد ملک‌زاده و همچنین دانش سیاسی و کلام سیاسی نیز از دیگر حوزوه‌های تمحض تعریف شده در گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه هستند.

او خاطرنشان کرد: ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، مبانی معرفتی سه گفتمان روشنفکری و روشنفکری و نظام جمهوری اسلامی ایران آثار مسعود پورفرد، آزادی سیاسی در قرآن کریم و اخلاق سیاسی در اسلام آثار سیدکاظم سیدباقری، روش و نظریه در اندیشه سیاسی اسلام اثر محمدعلی سوادی، روابط بین‌الملل از منظر آیت‌الله خامنه‌ای و پیامدهای گسترش سیاسی گروه‌های سلفی آثار محمد ملک‌زاده، جنگ نرم و راه‌های مواجهه با آن در نظام ولایی اثر محمدجواد نوروزی، غیبت امام عصر(عج) و تکون دانش سیاسی شیعه، هویت معرفتی فلسفه سیاسی متعالیه و کلام سیاسی از منظر مقام معظم رهبری آثار محسن مهاجرنیا، تعامل روحانیت و دولت الگوها، مدل‌ها و روحانیت و دولت مدرن آثار عبدالوهاب فراتی، فقه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای نیز اثر  سید سجاد ایزدهی از تحقیقات در دست اجرا در این گروه است.

وی اعلام کرد: در آینده نزدیک سلسله کرسی‌های علمی ترویجی توسط گروه سیاست برگزار خواهد شد. از جمله کرسی‌های علمی ترویجی تحقق صلح پایدار جهانی از دیدگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران با ارائه و نقد حجج اسلام ملک‌زاده، حسنی و ستوده، تعامل روشنفکری دینی با جمهوری اسلامی ایران با ارائه و نقد آقایان پورفرد، فراتی و سیدباقری، قلمرو گستره فقه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای با ارائه و نقد حجج اسلام ایزدهی،‌ مهاجرنیا و سیدباقری،‌ جامعه‌شناسی روحانیت با ارائه و نقد آقایان فراتی، پورفرد و عیسی‌نیا، نقش باورهای توحیدی در ساخت تمدن اسلامی با ارائه و نقد حجج اسلام مهاجرنیا، ترخان و ایزدهی و همچنین کرسی علمی ترویجی کارکردهای عدالت در حکمرانی اخلاقی با ارائه و نقد حجج اسلام سیدباقری، مهاجرنیا و غنوی.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۱
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.