امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 76846
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 26 دی 1396 - 13:45 | | ارسال توسط :

مدیر مدرسه اسلامی هنر: هنر در چارچوب فقه از ابزارهای مهم در رفع آسیب‌های اجتماعی خواهد بود

به گزارش بابل نوین، مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: هنر در تعالی جامعه جایگاه مهمی دارد و هنر در چارچوب فقه از ابزارهای مهم در رفع آسیب‌های اجتماعی خواهد بود. حجت‌الاسلام سید محمد حسین نواب عصر امروز در نشست خبری دومین” همایش ملی فقه هنر” که ۲۷ دی ماه در قم برگزار می‌شود، اظهار کرد: یکی […]

به گزارش بابل نوین، مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: هنر در تعالی جامعه جایگاه مهمی دارد و هنر در چارچوب فقه از ابزارهای مهم در رفع آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

حجت‌الاسلام سید محمد حسین نواب عصر امروز در نشست خبری دومین” همایش ملی فقه هنر” که ۲۷ دی ماه در قم برگزار می‌شود، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی در تبیین جایگاه فقه و هنر بررسی مسائل نظری هنر به ویژه در عرصه دین و شریعت است. در هر حیطه‌ای باید به فقه مراجعه کرد فقه و شریعت پاسخگوی بسیاری از مسائل و موضوعات و مباحث است.

وی تصریح کرد: یک نظام فکری در کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی حاکم است که عمده مبنای آن فقه شیعی است که تا وجود نداشته باشد بسیاری از مسائل ابتر می‌ماند. تا زمانی که بحث فقه و هنر تبیین نشود سیاست گذاری‌ها امکان پذیر نیست، هر سند بالادستی کشور منوط به مشخص شدن احکام فقهی هنر است. هنر نقش جدی در تعلیم و تربیت دارد و باری مهم در عرصه فرهنگ‌سازی بر دوش هنر است اگر تکلیف را ندانیم نمی‌توان توقع داشت هنر پاسخگوی نیازهای روز باشد از این رو باید احکام فقهی مشخص شود.

او گفت: امروز در دنیا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را از طریق هنر حل می‌کنند؛ رهبری در این باره حساسیت ویژه‌ای دارند و دولت نیز در تلاش برای رفع آن است. هنر جایگاه مهمی در تعالی جامعه دارد و هنر در چارچوب فقه از ابزارهای مهم در رفع آسیب‌های اجتماعی خواهد بود. تا زمانی که وضعیت فقهی هنر را ندانیم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم در مدرسه اسلامی هنر تلاش کرده‌ایم که فقه و هنر مورد ارزیابی قرار گیرد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر عنوان کرد: مرز و حدود فقه مشخص است و پیچیدگی ندارد فقط گفتمان میان هنر و فقه کم بوده است گفتمان میان دو طیف که در بیان هنر و فقه توانمند باشند بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند. هنگامی که اصول شفاف در مسائل ارائه شد آن گاه می‌توان انتظار داشت آثار هنری بر اساس فقه تولید شود. حیطه هنر خلاقیت است و باید به آن احترام گذاشت و به واسطه شریعت نمی‌توان خلاقیت را محدود کرد تنها در چارچوب دین، حدود هم حفظ می‌شود. در سند بالادستی که راهگشای مسائل عملیاتی است بدون مشخص شدن فقه، هنر ناکارآمد و غیرقابل اجر است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.