امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 77112
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 30 دی 1396 - 13:45 | | ارسال توسط :

داستان‌هایی که هرگز فراموش نخواهید کرد

به گزارش بابل نوین،مجموعه داستان «تماس سرد و یازده داستان کوتاه دیگر» نوشته چاک پالانیک و ترجمه محمود مؤمنی از جمله کتاب‌های ادبیات جهان است که به تازگی منتشر شده است. این مجموعه در برگیرنده دوازده داستان کوتاه است که هر کدام وجهی از عاطل و باطل بودن زندگی و مرگ را به رُخ می‌کشند. داستان‌های این مجموعه […]

به گزارش بابل نوین،مجموعه داستان «تماس سرد و یازده داستان کوتاه دیگر» نوشته چاک پالانیک و ترجمه محمود مؤمنی از جمله کتاب‌های ادبیات جهان است که به تازگی منتشر شده است. این مجموعه در برگیرنده دوازده داستان کوتاه است که هر کدام وجهی از عاطل و باطل بودن زندگی و مرگ را به رُخ می‌کشند.

داستان‌های این مجموعه دست به افشاگری از جنبه‌هایی از زندگی می‌زنند که برای مخاطب‌شان گاه آزار دهند می‌شود و گاه لبخندی بر لبان او می‌نشاند و سرخوشش می‌کند. داستان‌های چاک پالانیک که هنوز در ایران نویسنده‌ای شناخته شده نیست، لذت داستان کوتاه خوانی را یادآوری و تاکید می‌کند. برخی از داستان‌ها هم در عین خنده‌دار بودن، تلخ‌اند و چندان هم نمی‌تواند آن را به یک شوخی خنده دار تشبیه کرد.

هنر داستان گویی چاک پولانیک در این است که زندگی آمریکایی را به گونه‌ای روایت می‌کنند که به این راحتی‌ها از یاد نمی‌رود و کابوس‌ها و خواب‌ها و بیداری‌های به تصویر کشیده، مدام جلوی چشم است. «اجساد متحرک» از جمله داستان‌های کوتاه این مجموعه است که سرنوشتی تراژیک در انتظار دانش آموزی باهوش قرار می‌دهد. این سرنوشت تلخ از بابت مصرف ماده‌ای مخدر است که شوک الکتریکی از دستگاه الکتروشوک فلبی آن را ایجاد می‌کند.

توقع‌ها و آروزها و خواسته‌های آدم‌ها در داستان‌های این نویسنده‌ی معاصر آمریکایی در حدی کوچک و دم دستی است که گاه خواننده را به خنده وامی‌دارد. این وضعیت را در داستان «تق‌تق» سراغ گرفت که پسری امیدوار است تا بتواند برای آخرین بار جوکی سخیف را برای پدر محتضرش تعریف کند. یا باید در داستان «تونل عشق» را مثال زد. این داستان، ماجرای ماساژدرمانگری روایت می‌شود که شغلی عجیب دارد؛ او برای مشتریان محتضرش آسودگی فراهم می‌کند.

چاک پالانیک

در پشت جلد کتاب آمده است: دوازده داستان کوتاه فوق‌العاده از نویسنده پرآوازه باشگاه مشت‌زنی که نمی‌توانید از خواندنشان بگذرید. تماس سرد مجموعه‌ای است توأمان با رنج و لذت که ذهن مخاطبان را درگیر روایت‌های شگفت‌انگیز خود می‌کند. چاک پالانیک، یکی از نویسندگان مسحورکننده ادبیات معاصر آمریکا، را روایت‌هایی که پوچی مرگ و زندگی را ترسیم می‌کنند مخاطبان خود را وارد دنیایی می‌کند که فرازونشیب‌هایش هم مایه عذاب آن‌ها را فراهم می‌کند و هم خشنودی‌شان.

قسمتی از متن کتاب
«هر فردی قدم پیش می‌گذارد تا دست کسی را بگیرد که دست کسی را گرفته که آن فرد هم دست کس دیگری را گرفته که آن کس دست دایی‌ام را گفته و دایی‌ام دست من را گرفته است. این حادثه واقعاً اتفاق می‌افتد. شاید کلیشه‌ای به نظر برسد، اما دلیلش این است که کلمات باعث می‌شوند هرچیزی که حقیقت دارد کهنه و پیش‌پاافتاده به نظر برسد. چون کلمات همیشه چیزی را که سعی داری بگویی خراب می‌کنند.»

چاک پالانیک نویسنده و مقاله نویس مشهور آمریکایی است که با انشتار رمان باشگاه مبارزه و تبدیل آن به فیلمی سینمایی به کارگردانی دیوید فینجر به نویسنده ای اسم و رسم دار تبدیل شد.

مجموعه داستان «تماس سرد و یازده داستان کوتاه دیگر» نوشته چاک پالانیک و ترجمه محمود مؤمنی را نشر چترنگ منتشر کرده است./ز

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.