امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80063
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 17 اسفند 1396 - 17:22 | | ارسال توسط :

دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی توانایی روخوانی قرآن را ندارند

به گزارش بابل نوین، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرآن باید جزء برنامه‌های اصلی تمام افراد جامعه باشد نه فوق‌برنامه‌های آن‌ها گفت: در سال آینده یکی از اولویت‌های ما در فراکسیون قرآن و عترت مجلس حمایت از بخش خصوصی در امور قرآنی است. حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر عصر روز چهارشنبه، […]

به گزارش بابل نوین، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرآن باید جزء برنامه‌های اصلی تمام افراد جامعه باشد نه فوق‌برنامه‌های آن‌ها گفت: در سال آینده یکی از اولویت‌های ما در فراکسیون قرآن و عترت مجلس حمایت از بخش خصوصی در امور قرآنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر عصر روز چهارشنبه، ۱۶ اسفندماه در نشست بررسی چالش‌های اعتبارات قرآنی و نقش مجلس در حمایت از موسسات که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه قوانین موجود در کشور درباره برنامه‌های قرآنی با آنچه که مورد انتظار ما است فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: در کشور ما قرآن در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا دبیرستان تدریس می‌شود اما دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی توانایی روخوانی و روان‌خوانی قرآن را ندارند.

وی یادآور شد: بیش از ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان مهارت روخوانی و روان‌خوانی قرآن را ندارند. در اسناد بالادستی آمده دانش‌آموزان پس از تحصیل در مدارس باید مهارت روان‌خوانی و روخوانی قرآن را داشته باشند اما متأسفانه این امر محقق نمی‌شود.

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما سعی در شناسایی موانع اجرای امور قرآنی را داریم. در جلسه‌ای که با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد دغدغه همکاران من کسب توانایی و مهارت قرآنی دانش‌آموزان در مدارس بود بر همین اساس اهدافی تبیین شد. به طوری که برای دریافت مدرک دانش‌آموزان باید مهارت کسب روخوانی و روان‌خوانی قرآن را دریافت کنند و باید برای دریافت مدرک مقطع متوسطه خود به این مهارت برسند.

پژمان‌فر ادامه داد: اهمیت قرآن در برنامه‌های زندگی افراد باید جزء برنامه‌های اصلی باشد نه فوق برنامه. بر همین اساس برای رسیدن به جایگاه مطلوب باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم. ساماندهی شبکه ارتباط با فعالان قرآنی در تمام مجامع استانی شکل گرفته است و یک نفر رابط قرآنی در مجامع قرآنی شناخته شده است که در این مجامع به فعالیت می‌پردازد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون شورای قرآنی استان‌ها مورد غفلت بوده است، یادآور شد: مطابق جلساتی که برگزار شد مقرر کردیم شورای فرهنگ عمومی به برگزاری جلسات شورای فرهنگ قرآنی در استان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند. همچنین در نشستی که با وزیر کشور داشتیم تصمیم گرفتیم جلساتی در استان‌ها برگزار کرده و به دغدغه‌های فعالان قرآنی پرداخته شود.

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهمترین مجموعه‌ای که می‌تواند در توسعه فرهنگ قرآنی موثر باشد بخش خصوصی است. ما پیگیر هستیم که مجموعه‌های قرآنی را متعهد کنیم که در این راستا فعالیت بیشتری داشته باشند. خوشبختانه اخبار خوبی از ادغام اتحادیه‌های کشوری شنیده شده است.

پژمان‌فر در ادامه به نگاه اشتباه برخی مسئولان تصمیم‌گیر کشور به قرآن اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تصمیمات مسئولان دولتی شاهد کاهش بودجه قرآنی بودیم. امسال نیز ۵۰ درصد از بودجه قرآن کاهش پیدا کرد. بودجه قرآنی از ۲۰۰ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. البته با مکاتباتی که داشتیم قرار بر این است تا ۲۰ اسفندماه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان آن برای جامعه قرآنی تحقق پیدا کند.

وی یادآور شد: حمایت از بخش خصوصی در امور قرآنی یکی از اولویت‌های فراکسیون قرآن و عترت مجلس در سال آینده است. ما تلاش داریم با نظارت کافی بخش خصوصی که سهم بیشتری در حوزه‌های قرآنی دارند از آن‌ها حمایت کنیم. هفته گذشته نیز جلسه‌ای با آقای فقهی زاده –معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- داشتیم و قرار بر این شد تا منابع لازم برای تأمین هزینه بیمه فعالان قرآنی را پیگیری کنیم.

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: معافیت موسسات قرآنی از مالیات یکی دیگر از برنامه‌های ماست و قرار بر این شد که موسسات قرآنی از هزینه‌های انشعاب مثل آب، برق و گاز معاف شوند و در صدد هستیم که این امر محقق شود. سال آینده باید بیشتر فضای کشور براساس برنامه‌های انس با قرآن شکل بگیرد. مهمترین گروهی که می‌تواند در افزایش فعالیت‌های قرآنی در جامعه موثر باشد خود مردم هستند.

سهم موسسات قرآنی از ۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است

در ادامه حسن محمدی -مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور- با بیان اینکه سهم موسسات قرآنی از بودجه در سال‌های گذشته حدود ۵ درصد بوده است، خاطر نشان کرد: بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی مربوط به دستگاه و نهاد خاصی نیست بلکه این بودجه به منظور توسعه فعالیت‌های قرآنی به ۲۵ نهاد و دستگاه مختلف مردمی تخصیص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۴۰۰۰ موسسه قرآنی در کشور فعالیت دارند که از سال ۱۳۹۰ یعنی زمانی که مقام معظم رهبری مطالبه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را داشتند شورای راهبردی طرح ملی حفظ را ساماندهی کردیم و با اعتبارات آن زمان پژوهشی در این راستا انجام دادیم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: در آن زمان برای هر نفرجزء قرآن حداقل ۵۰ هزار تومان اعتبار تخمین زده شد. این امر در صورتی بود که حافظان قرآن در موسسات مردم نهاد تربیت شوند و برای تحقق این امر نیز که ۳۰۰ میلیون جزء حافظ قرآن داشته باشیم ۱۵ میلیارد تومان اعتبار تخمین زده شد که سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای حفظ قرآن لازم بود.

محمدی یادآور شد: امسال بودجه قرآنی با کاهش مواجه بود و برای سال آینده نیز ۴۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود. ما به اعتبار آن امیدوار نبودیم اما با تلاش آقای پژمان‌فر و همکاران ایشان به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. سهم موسسات مردم نهاد قرآنی از ۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

/ای

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.