امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 55770
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 07 اردیبهشت 1396 - 12:30 | | ارسال توسط :

داور جشنواره فیلم فجر: ایران یکی از جذاب ترین سینماهای جهان را دارد

داور بخش بین المذاهب جشنواره جهانی فیلم فجر معتقد است: سینمای ایران به خاطر پرداختن و بیان تجربیات انسانی، یکی از جذاب ترین سینماهای جهان است.

به گزارش بابل نوین، میخائیل لوگان(Michal Logan) روز پنج شنبه در حاشیه جشنواره جهانی فجر در گفت وگو با  ایرنا در مورد شناخت خود از سینمای ایران افزود: فیلم هایی ایرانی را که در اروپا نمایش داده می شوند از جمله آثار عباس کیارستمی و اصغر فرهادی دیده ام.
وی ادامه داد: ضمن اینکه هفته فرهنگی ایران در لهستان نیز برگزار می شود و از این طریق با سینمای ایران آشنا شدم. بسیار به فرهنگ و سینمای ایران علاقه دارم زیرا یکی از جذاب ترین سینماها در جهان است.
استاد رشته الهیات در سینما و مذهب در رسانه در دانشگاه پونتیفیکال ژان پل دوم در کراکوف لهستان خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین خصیصه سینمای ایران تا جایی که سینمای ایران را می شناسم، توجه به تجربیات انسانی است. با آنکه موضوعات فیلم ها مرتبط با جامعه هستند، محور اصلی داستان بر تجربیات شخصی و ارتباطات فرد و جامعه استوار است.
لوگان همچنین در مورد شرایط برگزاری جشنواره گفت: جشنواره به خوبی برگزار می شود نمایش های بخش بین المذاهب واقعا خوب هستند و این فرصت را داشتیم که در مورد همه فیلم ها با دیگر داوران صحبت کنیم و گفت وگوها جذاب ترین بخش جشنواره برای من بوده اند.
وی به اهمیت نشست های پرسش و پاسخ با کارگردانان و عوامل فیلم ها اشاره کرد و افزود: شاید بهتر بود جلسات پرسش و پاسخ را هم با کارگردانان داشتیم زیرا برای هر فیلم دست کم یک نفر از عوامل سازنده از جمله کارگردان و بازیگر در جشنواره حضور دارند و می توانستیم بعد از نمایش فیلم سووالات خود را از آنها بپرسیم اما اکنون این پرسش و پاسخ ها را در راهروها و در رفت وآمدها انجام می دهیم.
لوگان که یک کشیش کاتولیک است در مورد اهمیت ساخت فیلم های دینی اظهارکرد: بخشی از مذهب که به موضوع ارتباط انسان و خدا می پردازد با نوشتن و در ادبیات قابل توصیف نیست اما فیلم می تواند به خوبی این رابطه را نشان دهد و همه تجربیات انسانی در زمینه موسیقی، بازیگری، تاریخ، طراحی صحنه و … به کمک می آیند و این بخش از الهیات را توضیح می دهند.
وی تاکید کرد: معتقدم دو نوع فیلم دینی وجود دارد؛ یک نوع آن دقیقا برداشت از کتاب های دینی است.
استاد دانشگاه پونتیفیکال ژان پل دوم ادامه داد: اما یک بخش مهمتر نیز هست که رابطه انسان با خدا و مذهب با جامعه را در شرایط امروز، خانواده و …نشان می دهد و مشکلات معنوی انسان ها را ترسیم می کند و به نظرم سینمای ایران به خوبی در این زمینه گام برداشته است.
وی در مورد میزان تاثیرگذاری بیشتر هر یک از شیوه ها بر بیننده ها نیز گفت: شیوه مستقیم بیان موضوعات مذهبی در فیلم ها بیشتر به معنای توضیح باورها از روی کتب دینی است و نمی توان آن را هنر در سطح بالا دانست.
لوگان گفت: زیرا هنر در سطح بالا به این معناست که فرد باورهای خود را توضیح نمی دهد بلکه سوال های مهم می پرسد و اگر بخواهید سووالی بپرسید که جواب آن از قبل معلوم است دیگر هنرمند نیستید، بلکه معلم خواهید بود. در سینما نباید درس داد، راه بهتر این است که سووالات را در فیلم مطرح کنید و به آنها عمق ببخشید.

** مردم تهران بسیار دوستانه و مهربان رفتار می کنند
این کشیش لهستانی که برای اولین بار به ایران آمده، گفت: زیاد سفر نمی کنم اما سفر به ایران بسیار جالب و هیجان انگیز بود. شهر تهران و مردم آن واقعا مرا متعجب کردند؛ همه بسیار دوستانه و مهربان رفتار می کردند، بعضی مکان های تاریخی و معماری نوین در شهر تهران را مانند کاخ گلستان و برج میلاد دیدیم. به نظرم این فرصتی است که یکبار در زندگی دست می دهد. ضمن اینکه در این فرصت توانستم روحانیون ایرانی را ببینم و این بسیار فرصت خوبی بود که بتوانیم با هم حرف بزنیم و یکدیگر را درک کنیم.
به گزارش ایرنا، لوگان به همراه حجت الله ایوبی و کاتیا مالاتستا اتریشی داوری بخش بین المذاهب را برعهده دارند، داوران از میان تمام فیلم های بخش های اصلی جشنواره یعنی بخش مسابقه بین الملل و جشنواره جشنواره ها، فیلم هایی را برای اهدای جایزه و لوح تقدیر در بخش بین المذاهب برمی گزینند.
سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا هشتم اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو به عنوان کاخ جشنواره و سینماهای فرهنگ و فلسطین به دبیری رضا میرکریمی برگزار می شود./ص

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.