امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 63957
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 29 مرداد 1396 - 13:05 | | ارسال توسط :

در متون دینی ما «بازی» فرهنگ‌ساز است/ «همبازی» اولین برنامه تلویزیونی درباره جنبه‌های مثبت بازی است

تهیه کننده برنامه «همبازی» گفت: «همبازی» نخستین برنامه تلویزیونی در نوع خود است که در آن به بازی‌های رایانه‌ای و غیر رایانه‌ای داخلی پرداخته شده و جنبه‌های مثبت بازی گفته می‌شود.

به گزارش بابل نوین، محمدحسین بزرگی‌راد، تهیه کننده برنامه تلویزیونی «همبازی» که این روز‌ها از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود، در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو؛ درباره علت انتخاب موضوع بازی برای ساخت برنامه تلویزیونی گفت: نگاه ما به فرهنگِ بازی و بازی کردن، فقط تفریح و سرگرمی است در حالی که باید در کنار این مسئله، نگاه جدی به بازی داشته باشیم.

وی افزود: بازی هم در متون دینی و اعتقادی ما و هم در متون مدرن امروزی به عنوان موضوعی که فرهنگی را به دنبال خودش ایجاد می‌کند، یاد شده است؛ در حقیقت بازی کردن برای کودکان همانند زندگی کردن برای ما بزرگسالان است.
تهیه کننده برنامه «همبازی» ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که دنیای غرب در قالب یک بسته فرهنگی متنوع که شامل بازی هم می‌شود، در حال صادر کردن فرهنگ خود به سراسر جهان است.

همبازی، شروعی برای بیان جایگاه بازی است
بزرگی با انتقاد از اینکه هیچ برنامه تلویزیونی تا امروز درمورد بازی ساخته نشده خاطرنشان کرد: با توجه به این آسیب شناسی اقدام به تهیه و تولید برنامه تلویزیونی همبازی کردیم؛ البته متاسفانه از انقلاب تا امروز هیچ برنامه تصویری یا مکتوب تاثیرگذار درمورد اهمیت و جایگاه بازی نداشتیم. گرچه یک سری صحبت‌ها و برنامه‌های بسیار محدودی بوده، ولی غیر از این موارد، برنامه شاخص دیگری را شاهد نبودیم و امیدواریم ساخت این برنامه شروعی برای اهمیت دادن به بازی و جایگاه آن در زندگی کودکان و حتی بزرگتر‌ها باشد.

بزرگی‌راد درباره ویژگی‌های این برنامه بیان کرد: ما سعی کردیم در این برنامه بازی‌های گروهی را معرفی کنیم به همین دلیل هم نام برنامه، «همبازی» گذاشته شده است. همچنین سعی و تلاش ما این است بازی را به گونه‌ای معرفی کنیم که مخاطب در کنار بازی‌های دیجیتالی و کامپیوتری، به سراغ بازیهای واقعی که در محیط خانه هم می‌توان انجام داد، برود.
این تهیه کننده متذکر شد: ما در این برنامه بخشی به نام معرفی بازی‌های دیجیتال و رایانه‌ای داریم که در آن، با یک جهت گیری مشخص، بازی‌های رایانه‌ای ایرانی را که دارای ویژگی‌های خاصی هم هستند، به مخاطبان معرفی می‌شود.

بازی لوازم پیچیده نمی‌خواهد
وی تصریح کرد: ویژگی دیگر برنامه «همبازی» این است که تلاش کردیم مفهوم بازی را ساده کنیم تا برای قشرهای مختلف مردم قابل استفاده باشد؛ در حقیقت به دنبال این موضوع هستیم که وقتی صحبت از بازی به میان می‌آید، ذهن به سمت پدیده‌ای که لوازمی پیچیده نیاز دارد نرود بلکه فرد می‌تواند در منزل با لوازم ساده بازی کند.

تهیه کننده «همبازی» با بیان اینکه مدت زمان هر قسمت از این برنامه، حدود ۳۰ دقیقه است، اظهار داشت: ما در هر برنامه یک میهمان درباره بازیهای دیجیتال و واقعی داریم که غالبا از بازیسازان است.
بزرگی‌راد در همین زمینه عنوان کرد: علاوه بر گفتگو، چهار آیتم دیگر هم داریم که نخستین بخش، درمورد بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای ماست و در هر قسمت برنامه، یک بازی در گیم نت و در جمع بچه‌ها معرفی می‌شود.
این تهیه کننده اضافه کرد: بخش دیگر این برنامه، بازی‌های آپارتمانی است که می‌توان در محل آپارتمان و منازل مسکونی و با وسائل و لوازم ساده انجام داد. به طور مثال در این بخش مخاطبان می‌بینند که چگونه می‌توان بوسیله توپ پینگ پنگ و حتی مداد بازی‌های رقابتی و خوبی را برگزار کرد.
وی یادآور شد: بخش سوم «همبازی» مربوط به بازی‌های مهدکودکی است که بچه‌های ۵ تا ۶ ساله می‌توانند در مهدهای کودک انجام بدهند. در این بخش، یک اسباب‌بازی ایرانی معرفی می‌شود.
بزرگی گفت: بخش آخر این برنامه تلویزیونی آیتمی علمی است که به تاثیرات مثبت بازی‌های رایانه‌ای بر روی سلامت افراد می‌پردازد؛ این بخش، به صورت دوبله و آرشیوی در ۱۳ قسمت آماده شده و در هر قسمت شاهد معرفی یک بازی رایانه‌ای هستیم که می‌تواند به درمان بیماری خاصی کمک کند.

نگاه همبازی به بازیهای رایانه‌ای ایجابی است
تهیه کننده برنامه «همبازی» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تقریبا هیچ برنامه تلویزیونی درباره بازی نداشتیم و در بهترین حالت، برنامه‌هایی که پخش شدند معمولا بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان پدیده‌ای نامناسب معرفی کردند. بازی‌های محلی نیز در قالب برنامه‌هایی دیگر به مردم و مخاطبان معرفی شده اند.

بزرگی برنامه «همبازی» را نخستین برنامه در نوع خود در تلویزیون دانست و خاطرنشان کرد: ما هیچ برنامه‌ای نداشتیم که درباره بازی‌های رایانه‌ای داخلی و بازی هایی که بتوان آن‌ها را در خانه انجام داد، باشد و از همه مهم‌تر اینکه در این برنامه، بازیسازان هم حاضر می‌شوند و صحبت‌هایشان را بیان می‌کنند.
وی اضافه کرد: اگر برنامه‌ای یا مستندی درباره بازی‌های رایانه‌ای از تلویزیون پخش شده، عموما به اثرات مخرب بازی پرداخته است درحالی که در «همبازی» به شکل ایجابی درباره بازی‌های دیجیتال صحبت می‌کنیم.
تهیه کننده برنامه «همبازی» در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تلویزیون و رسانه‌ها نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در فرهنگ سازی و مواجهه درست خانواده‌ها در قبال بازی‌های رایانه‌ای دارند. از طرفی با توجه به اینکه بیشتر قشر مخاطبان تلویزیون نوجوانان و جوانان هستند دست گذاشتن رسانه بر روی این حوزه، می‌تواند موج مثبتی را در خصوص فرهنگ سازی استفاده صحیح بازی‌های رایانه‌ای و غیر رایانه‌ای در بین نوجوانان و جوانان ایجاد کند.
بزرگی‌راد با بیان اینکه ایجاد این موج مثبت، مستلزم همکاری خانواده‌هاست، متذکر شد: زمانی که به بازی‌های رایانه‌ای «نه» می‌گوییم، باید جایگزینی مناسب برای آن داشته باشیم و ما در حال حاضر این جایگزین را داریم، اما برای ارائه آن، حضور و همکاری پدر و مادر‌ها لازم است.
وی درباره ادامه داشتن برنامه تلویزیونی «همبازی» تصریح کرد: نیت و هدف ما از ساخت ۱۳ قسمت برنامه تلویزیونی «همبازی» عرضه این برنامه به عنوان یک ماکت و نمونه بود تا ببینیم بازخورد آن در بین مخاطبان چگونه است؛ اگر بازخورد خوب و مثبتی داشته باشد که فکر هم می‌کنم همین‌گونه هم خواهد بود ساخت قسمت‌های دیگر این برنامه تلویزیونی را هم ادامه می‌دهیم البته در این صورت، ممکن است به سمت ساخت آیتم‌های مختلف برای تلویزیون برویم، اما به طور مشخص، ادامه دادن این راه به صورت متفاوت‌تر، نتیجه‌بخش و بهتر است.
گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» هر هفته، روزهای زوج، از شبکه پنج سیما، ساعت ۱۶: ۱۵ به روی آنتن می‌رود./ص
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.