امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75289
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 05 دی 1396 - 14:21 | | ارسال توسط :

رسالت هنرمند تاثیرگذاری در جامعه است

به گزارش بابل نوین،امیرحسین مدرس خواننده و بازیگر مطرح تلویزیون که به تازگی مجموعه آثار خوشنویسی خود را همراه با آثار پتینه و کهنه کاری های همسرش به نفع کودکان کار در گالری کبیری به نمایش گذاشته است، عنوان کرد: خوشنویسی در خانواده پدری من مرسوم و اولین آشنایی من با این هنر به واسطه […]

به گزارش بابل نوین،امیرحسین مدرس خواننده و بازیگر مطرح تلویزیون که به تازگی مجموعه آثار خوشنویسی خود را همراه با آثار پتینه و کهنه کاری های همسرش به نفع کودکان کار در گالری کبیری به نمایش گذاشته است، عنوان کرد: خوشنویسی در خانواده پدری من مرسوم و اولین آشنایی من با این هنر به واسطه خط مرحوم پدرم بود. به تقلید از پدر خوشنویسی را آغاز و در مدت دوران تحصیلی نیز دنبال کردم. در مسیر پیشرفت خود در خوشنویسی از محضر اساتیدی همچون مهدی فرخی، سید محسن مومنی و حمید عجمی بهره مند شدم.

وی افزود: در هر دوره از نمایشگاه «رنگ طرب» به اتفاق همسرم  به یک موضوع می پرداختیم. اکنون که سومین دوره این نمایشگاه در حال برگزاری است، بخش عمده ای از عواید فروش آثار برای حمایت از انجمن روشنگران کودک که به صورت مستقل و بدون وابستگی به نهاد و یا سازمانی برای رفاه کودکان آسیب دیده تلاش میکنند اختصاص یافته تا قدمی دیگر از جانب هنرمندان به نفع  آموزش کودکان کار برداشته شود و مسئولین انجمن بدانند که از این به بعد در کنار آنان  خواهیم بود.

وی در خصوص سبک آثار خوشنویسی نمایشگاه اظهار داشت: آنچه که حاصل چندین سال حضور من در خوشنویسی است و امروزه با تمرکز بر این سبک، آثارم را خلق می کنم، به اعتقاد خودم  خوشنویسی آزاد است؛ زیرا بیشتر مواقع درک و دریافت لحظه ای از حس بیت، مصرع و یا عبارتی که قرار است بنویسم را با ترکیب خوشنویسی می آمیزم و در کارهای خود خیلی در بند اصول و قواعد خوشنویسی نیستم. ضمن اینکه این آثار بی قاعده هم نیست. در این نمایشگاه خطوط شکسته و نسخ به چشم می خورد اما خیلی بر اساس قواعد خط شکسته و… نیست و در همه آثار، جلوه بصری بیشتر خودنمایی می کند. ارائه این آثار نیز صرفا در نمایشگاه و گالری است و تاکنون در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده ام و از این پس هم شرکت نخواهم کرد.

مجری برنامه های تلویزیونی در پاسخ به اینکه چرا حمایت از کودکان کار را هدف نمایشگاه قرار داده اید، گفت:  چون کار تفریح هست ولی نه برای بچه ها. کودکان سهم عمده ای از آینده را در دستان کوچکشان دارند و اگر قرار باشد این کودکان رها شوند و آموزشی نبینند، آینده شایسته ای نخواهد داشت. اما اگر آموزش ببینند و طی دوره های آموزشی مهارت هایی کسب کنند تمایلشان به این سمت خواهد بود و در اینصورت بجای آنکه سر چهارراه ها در فصل های سرما و گرما به دنبال پول درآوردن باشند از راه سالم و حرفه ای کسب درآمد می کنند. باید بدانیم که این بچه ها فرزندان ما هستند و می توانند در آینده در مسئولیت و جایگاه های مهم قرار بگیرند.

وی افزود: در کشوری که از منابع، امکانات، توان و ظرفیت بالایی برخوردار است نباید شاهد این باشیم که کودکان در سر چهارراه ها کار کنند. این کودکان از آموزش، رفاه خانوادگی و داشتن شغل مناسب محروم هستند. این دلایل به اضافه دلایل دیگر باعث شد که من و همسرم  برمسائل کودکان کار متمرکز شویم و از همه دعوت می کنم به هر نحوی که می توانند به رفع مشکلات آنان کمک کنند.

امیرحسین مدرس درباره رسالت هنر و نقش هنرمند در جامعه گفت:  هنری که گره از کار و مشکلی باز نکند و پیام و محتوایی نداشته باشد محصور می ماند. نمی توانیم بگوییم هنر برای هنر. بلکه باید گفت هنر برای تکامل، هنر برای تعالی، هنر برای رشد و برای ابلاغ یک پیام. هنر برای هنر مثل آنست که بگوییم نردبان برای نردبان. در صورتیکه نردبان برای بالا رفتن است. هنر در ذات خودش تعالی دارد و کسی که به هنری آراسته می شود باید کاری بکند، تاثیری بگذارد، جنبش های مختلف را رهبری کرده، یا در یک جریانی وارد شود و آن را به کمال برساند و در حد توان خود آن جریان و حرکت را کامل کند. عمده ترین رسالت هنر همین است که باید تاثیر بگذارد.

مدرس تصریح کرد: اینکه در منزل و خلوت خودمان کار کنیم نه مورد بازید قرار می گیرد، نه نقدی میشود و نه تاثیری خواهد داشت. اما وقتی یک کارگردان فیلم میسازد و اثر او موجب بروز بحث های جنجالی می شود و برای آن فیلم نقد می نویسند، یعنی اینکه در جامعه دیده شده و پیامدهایی را هم به دنبال دارد. در مورد هنرهای تجسمی هم همینطور است. هنر یک مقوله تفنی و برای پرکردن اوقات فراغت یا یک مورد لوکس، تزئینی و دکوراتیو نیست. من در هر رشته هنری که فعالیت کنم باید آثارم کاربردی باشد.

وی درباره نقش رسانه در معرفی هنرهای تجسمی اظهار داشت: تلویزیون در این چندسال اخیر به  هنرهای تجسمی نپرداخته است. گاهی برنامه هایی نه چندان جذاب در ساعت های کم بیننده پخش شده است. اما لازم است که خیلی بیشتر از گذشته و حال به هنرهای تجسمی توجه کنند. در این صورت با بردن نام هنرمندان تجسمی، آثار، چهره و فعالیت هایشان در ذهن مردم تداعی خواهد شد و حق این بزرگواران نیز ادا می شود.

مدرس ادامه داد: ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد. یکی از این آرمانهای انقلاب آموزش مساوی و همگانی به همه کودکان کشور بود. اما امروزه در این زمینه نقص داریم. در بحث اقتصادی نقص داریم. چه می شود که از وضعیت کودکان غافل می شویم؟ هر زمان هم که با مسئولین صحبت می کنیم آنها یا  شعار می دهند و یا دنبال سیاست گذاری هستند. سیاست گذاری کشور ۴ دهه پیش توسط امام خمینی (ره)  انجام شده است و در این چهل سال فقط باید اجرا می شد. درست است که ۸ سال درگیر جنگ تحمیلی بودیم، اما مگر کشورهای دیگر جنگ نداشتند؟ باید بپذیریم که پیشرفت ما در همه حوزه ها بسیار کند پیش می رود و فقط روزمان را شب می کنیم.

وی ضمن ابراز رضایت مندی از عملکرد مردم در مسائل مختلف جامعه عنوان کرد: در بسیاری از حوزه ها مردم قوی تر از دولت عمل کرده اند. این اقدامات خیرخواهانه باید مداوم و همیشگی باشد. معتقد هستیم اگر دست کسی را بگیریم خداوند هم دست ما را خواهد گرفت. این یک معامله معنوی است. مردم باید. نقش اجتماعی خود را جدی بگیرند و در یاری نیازمندان، کودکان کار و… همانند گذشته حضور چشمگیر و موثر داشته باشند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.