امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80876
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 11 فروردین 1397 - 12:06 | | ارسال توسط :

سوختن سالانه ۱۵ هزار هکتار جنگل در آتش/ عوامل انسانی بیشترین عامل آتش سوزی جنگل‌ها

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از سوختن سالانه ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌ها در آتش خبر داد.

به گزارش بابل نوین، علی‌محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ساله در اوایل فصل بهار شاهد افزایش دما و وزش باد هستیم که منجر به آتش‌سوزی در جنگل‌ها بویژه شمال کشور می‌شود، گفت: در تعطیلات پیش‌رو بویژه روز طبیعت خانواده‌ها با حضور در جنگل‌ها اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و با بی‌احتیاطی در عرصه‌های جنگلی باعث آتش‌سوزی به منابع طبیعی می‌شوند.

وی افزود: شرایط آب و هوایی و سواستفاده‌گران از جنگل هم یکی دیگر از عوامل تخریب و آتش‌سوزی جنگل‌ها هستند که سازمان جنگل‌ها باید با همکاری محیط زیست، نیرو‌های مردمی که در حاشیه جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده زندگی می‌کنند تمامی عرصه‌های جنگلی را تحت کنترل خود قرار دهند و به صورت لحظه‌ای پایش داشته باشند و اجازه ندهند حریقی در عرصه منابع طبیعی صورت گیرد و در صورت بروز حریق در ساعات اولیه نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مردم خواست در روز سیزده فروردین در مکان‌هایی که احتمال حریق و آتش‌سوزی است آتش روشن نکنند و از موادغذایی آماده استفاده کنند.

شاعری افزود: اگر مردم در عرصه جنگلی آتش روشن می‌کنند حتما قبل از ترک آن منطقه از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

وی گفت: باید به مردم آموزش داده شود جنگل مکانی برای روشن کردن آتش نیست و در این فصل که درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند و برگ درختان و چوب‌های خشک آماده سوختن و آتش گرفتن هستند، آتش‌سوزی منجر به خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.

شاعری با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در کشور طعمه حریق می‌شود، افزود: یک دهه اخیر ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور طعمه حریق شد و نشان‌دهنده این است تغییر اقلیم آب و هوایی، افزایش درجه حرارت و دما، عوامل انسانی، سوءاستفاده سوداگران عرصه منابع طبیعی و سوءمدیریت در اطفاء حریق توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین عوامل در آتش‌سوزی منابع طبیعی در کشور است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلیل اصلی ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی عوامل انسانی هستند که در این زمینه سازمان جنگل‌ها باید اطلاع رسانی و آموزش لازم را به مردم داشته باشد و از تجهیزات و امکانات پیشرفته برای اطفاء حریق استفاده کند، افزود: ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌های کشور تحت تاثیر عوامل انسانی است.

وی گفت: سال‌های اخیر سوءمدیریت در اطفاء حریق در منابع طبیعی باعث گسترش آتش‌سوزی و از بین رفتن سطح وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی کشور شده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در صورتیکه دولت لایحه جامع اطفاء حریق را تهیه و ارایه کند، به قید فوریت آن را به تصویب برساند.

شاعری گفت: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد لایحه‌ای برای مقابله با آتش سوزی و اطفاء حریق به مجلس شورای اسلامی ارایه کند، اما تاکنون وزارت جهاد کشاورزی این امر را عملیاتی نکرد و آتش‌سوزی‌هایی که شاهد آن هستیم بیانگر ضرورت تهیه و اجرای برنامه جامع برای اطفاء حریق در عرصه‌های منابع طبیعی است که امری اجتناب ناپذیر است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوءمدیریت سازمان جنگل‌ها باعث شد شاهد از بین رفتن سطح وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی باشیم، ادامه داد: در زمان اطفاء حریق از نیرو‌های مبتدی و تجهیزات قدیمی استفاده می‌شود و ساعت‌ها زمان برای خاموش کردن حریق سبب می‌شود خسارت گسترده‌ای به عرصه‌های منابع طبیعی وارد شود./م

منبع: باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.