امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50636
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 14 اسفند 1395 - 14:52 | | ارسال توسط :

سوگندنامه فعلی پزشکی نیازمند بازبینی بر اساس قرآن است

یک پزشک و قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به ایده تدوین سوگندنامه پزشکی مبتنی بر قرآن گفت: این سوگندنامه علاوه بر بازبینی بر اساس قرآن و عترت نیازمند بازآموزی به پزشکان است.

به گزارش بابل نوین، قاسم رضیعی، پزشک و قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ایده تدوین سوگند‌نامه قرآنی که از سوی رئیس سازمان نظام پزشکی در همایش قرآن، عترت و سلامت ارائه شد، اظهار کرد: سوگند‌نامه‌ای که الان وجود دارد مبتنی بر نگاه قرآنی نیست، امری نمادین بوده که از گذشته به ارث رسیده است.

ورود فرهنگستان علوم پزشکی

وی تصریح کرد: با توجه به نیازهای امروز جامعه و یافته‌های ما از قرآن و عترت این سوگند‌نامه باید تغییراتی داشته باشد و مبتنی بر احکام قرآن و عترت باشد. همچنین نظر به پیشگام بودن فرهنگستان علوم پزشکی و آمیختگی فرهنگ ما با قرآن و عترت اهل بیت(ع) نیاز است که این مرکز برای تدوین چنین سوگندنامه‌ای به سرعت وارد عمل شود.

این متخصص پزشکی هسته‌ای کشور عنوان کرد: سوگندنامه یک آرمانگرایی‌ و شعار گونه است، که فی نفسه بد نیست، در هر جایی نخست باید شعار خاصی در نهاد آن وجود داشته باشد تا با شعور بتوان آنها را محقق کرد و شعور منجر به تحقق این شعارها می‌شود.

چرایی ضرورت سوگندنامه قرآنی

وی ادامه داد: آموزش و فرهنگ‌سازی پیش‌نیاز داشتن شعور و تحقق شعار است، بر همین اساس در جامعه پزشکی که با بیماران سر و کار داشته و نیاز زیادی به اخلاق دارد باید این شعور گسترش یابد و اهداف بلند مدت را به وسیله‌ شعارهای مبتنی بر آن گسترش داد به همین دلیل باید سوگندنامه‌ای وجود داشته باشد که بتوانیم به وسیله آن در جامعه پزشکی اهداف خود مبتنی بر قرآن و عترت ترسیم کرده و بتوانیم به این اهداف برسیم.

بازآموزی اخلاقی بسیار کم است

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: اگرچه این سوگندنامه‌ای که الان وجود دارد نمادین بوده و قرآنی نیست اما بازهم بسیاری از پزشکان نیز آن را به یاد نیاورده و مفاد آن را از یاد برده‌اند. به همین دلیل باید مفاد آن بازبینی و بازآموزی شود. بازآموزی علمی در کشور زیاد است اما بازآموزی اخلاقی بسیار کم است؛ نه اینکه پزشکان ما اخلاق‌گرا نباشند ابدا چنین چیزی وجود ندارد؛ اما لازم است در مورد آن یک بازنگری صورت گرفته و مفاد آن بر اساس قرآن و عترت تنظیم شود و هم اینکه مرتب در بازآموزی‌ها به پزشکان یادآوری شده تا آنها هم به اصول آن وفادار باشند.

رضیعی با بیان اینکه ضمانت عملی در یک سوگندنامه وجود ندارد تأکید کرد: سوگند در واقع یک رابطه بین انسان و خالق خود است انسان وقتی که سوگند می‌خورد طبیعی است یک حلقه‌ای بین خود و خدا ایجاد می‌کند تا نسبت به آن اصول در محضر خداوند وفادار باشد، ضمن اینکه وقتی این سوگند تکرار شود بر اساس آیات قرآن باعث منفعت جامعه و مؤمنان می‌شود./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.